Jag sökte nämligen efter artiklar gällande en nyare ombalansering men märkte att det inte fanns. Det var längesen jag reviderade portföljen. Varpå jag ställer min fundering här med tanke på oroligheterna i världen. I dagsläget ser månadssparandet enligt följande:
LF Global Index 30%
Spiltan AF Investmenbolag 15%
Storebrand USA 15%
Spiltan Globalfond investment 10% Plus Allabolag sverige 7,5%
Plus fastigheter sverige 7,5%
AMF aktiefond småbolag 7% Avanza world tech 4%
Swedbank robur nyteknik 4%
Anser ni att fördelningen verkar rimlig? Eller kanske jag missat viktiga detaljer bland fonderna. Märker att teknik går extremt dåligt just nu iaf.
Min personliga åsikt är att den portföljen tar en aktiv position. Hur aktiv position du vill ta är upp till dig själv att svara på men t.ex. så får du ju 60%-ig exponering mot USA genom LF Global Index så det faktum att du har ytterligare 15% Storebrand USA tolkar jag som att du vill ha ytterligare lite vikt mot USA jämfört med index (en aktiv position på att USA kommer gå bättre än vad resten av marknaden tror just nu alltså).
Samma sak med Plus Allabolag Sverige och Plus Fastigheter Sverige. Inget fel att ha Plus Allabolag Sverige i en barnportfölj men att öka upp med Fastigheter är ju att ytterligare vikta portföljen mot just fastigheter (en aktiv position). Det kanske är rätt, det kanske är fel.
Personligen har jag bara 80% LF Global + 20% Avanza EM i mina barnportföljer för att jag inte vill ta någon aktiv position alls.
Supertack för alla era svar, jag tolkar det från era svar att jag helt enkelt har för många fonder och att det istället borde räcka med max 3-4 st?
Jag har under en längre period velat slopa exempelvis Plus fastigheter, Robur teknik och Avanza world tech och ta den summan och lägga in i LF Global istället.
Vad anser ni om Handelsbankens gi småbolag?
Tack igen för ert engagemang och hjälp, uppskattar det,
mvh
Josef
Dyr, men tyvärr enda vettiga alternativet om man vill exponera sig mot globala småbolag. Man får själv avgöra om man tror att den högre avgiften kommer vara värt det eller inte. Småbolag har generellt en högre förväntad avkastning men kanske inte till vilket pris som helst? Jag skulle kanske välja en billigare svensk småbolagsfond som t.ex Plus mikrobolag.
Tack för era svar vänner, uppskattar det enormt. Fonderna har tagit över så mycket tid att jag inte ens tittat på aktiehållet. Har för närvarande Investor, SBB (megaminus) och Tesla som jag inte ens förstår varför jag investerat i när så mycket redan finns i fonderna. Tesla har ju gjort en fin uppgång, även om aktien är väldigt volatil så tror jag på den i framtiden. SBB däremot har jag endast haft kvar i hopp om att den ska återvända lite grann, känns lite tokigt att släppa den nu när den ändå sjunkit i 90% av totalen
Nu är PLUS fastigheter, teknikfonderna flyttade till LF Global, känns bra att portföljen minskar med fonder. En annan fundering som slog till är att spiltans investmentbolag inte leverererat på ett bra tag. jag viktar i dagsläget 15% mot den. Känns som att jag bör se över den lite grann. Finns det en förklaring till varför denna fond inte presterar längre?
Sista fundering, Jag har både AMF AF småbolag och plus alla bolag för min exponering mot Sverige… Överlappar dem mot varandra? Tänker så att man inte har onödigt med fonder som riktar sig till samma bolag.
Är nog inte konstigare än att svenska börsen överlag gått dåligt på sistone samt att svenska kronan tappat i värde. Om du tror på svenska investmentbolag och vill övervikta dessa (eller har FOMO) så kan du väl ha kvar den som krydda i portföljen med runt 5-10%.
Du har även Spiltanfonden… Plus allabolag täcker i stort sett hela svenska börsen. Den har även en småbolagsfond inbakad i sig. Så återigen, vill du av någon anledning övervikta investmentbolag och småbolag så behåll de andra fonderna, men deras innehav finns i stort sett redan med i Plus allabolag.
Tack Mattias för feedback!
Jag ser över investmentfonden igen och viktar om en aning. När jag väl gör det så borde jag även kika på den andra spiltanfonden (global investmentbolag) som jag har som krydda.
Gällande brett över Sverige så har du rätt, glömde bort att räkna med spiltanfonden som även också exponerar mot Sverige. Jag tolkar det du säger som att AMF redan finns inbakad i PLUS fonden? Vilket gör det onödigt att äga båda?
Plus allabolag innehåller 4-5% av fonden Plus mikrobolag, som är en fond med småbolag. Så om du vill ha mer vikt mot småbolag så kan du lägga till t.ex AMF Småbolag eller någon annan billigare fond.
Tack Mattias för klargörandet! Då håller jag kvar PLUS allabolag och AMF småbolag med viktning mot Sverige. Ändrar vikt i spiltanfonderna i övrigt. Tack igen!
Hej! @MattiasA90 och ni alla andra! Ville tacka igen för er hjälp senast. Har varit frånvarande och har inte riktigt återkoppla hur portföljen uppdaterats i dagsläget. Efter er hjälp i tråden så har jag gått från detta:
LF Global Index 30%
Spiltan AF Investmenbolag 15%
Storebrand USA 15%
Spiltan Globalfond investment 10% Plus Allabolag sverige 7,5%
Plus fastigheter sverige 7,5%
AMF aktiefond småbolag 7% Avanza world tech 4%
Swedbank robur nyteknik 4%
Till detta i dagsläget:
LF Global 75%
Spiltan Global Investmentbolag 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%
AMF Aktiefond Småbolag 5% PLUS Allabolag Sverige 5%
Det sista jag gjorde var att flytta USA-fonden till LF Global men jag valde att ha kvar globalfonden för investmentbolag. På Sverige fronten så behöll jag kvar alla sverigefonder då jag hade lite svårt att bestämma mig. Vad tycker ni om dagsläget och den procentuella fördelningen vänner?
mvh
Josef
Överlag tycker jag det ser ut som en bra och rimlig portfölj! Allt faller inom rimlighetens gränser anser jag. 15% Sverige, 15% lek/spekulation i invesmtentbolag.
Nu är det bara att ha tålamod och vara långsiktig. Lycka till!
Tack Mattias! Ja, det var verkligen en utmaning men till sist så rök dem. Återigen tack för er feedback och ha det fint! Nu håller jag portföljen såhär och bara låter den jobba