Avanza Zero eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Tjena forumet!

Rubriken och frågan är inte unik. Ämnet har stötts och blötts otaliga gånger i forumet.
Men jag kanske har en frågeställning som inte dykt upp? Inte på ett tag i alla fall?
Så…

1. En del av mitt sparande (ca 20 %) SKA ske i sverigefond. Det har jag bestämt mig för. Punkt. Det är alltså ingen idé att diskutera globalfonder, fondrobotar, m.m.

2. Jag har också bestämt att jag bara vill spara i stora, stabila, tråkiga (etc etc) bolag. Jag låter gärna bli småbolagsfonder.

Jag kikar t.ex. på Avanza Zero (eller motsvarande sett till innehav i stora bolag) eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Hur hade ni valt mellan dessa (eller andra) fonder, givet mina förutsättningar ovan?

Have fun och tack på förhand!

Om du endast väljer mellan dessa så hade jag valt Zero som följer omxs30. Spiltan invest med dess investmentbolag innehåller väl lite allt möjligt blandat, även småbolag?

Men allra helst så hade jag valt Plus allabolag Sverige index men då får du också med en gnutta småbolag.

5 gillningar

Bara för info så har Lysa nästan exakt 20% i Sverige :slight_smile:

Fine. Men då ska du veta att just Spiltan Investmentbolag inte är det du söker.

Det är i mångt och mycket att likna vid småbolag. Även om många bolag investmentbolagen äger indirekt inte är börsnoterade. Jämför exempelvis Spiltan Investmentbolag och PLUS Småbolags grafer bredvid varandra!

Undrar bara hur du tänker kring PLUS Allabolag? Fonden äger, precis som namnet skvallrar om, alla bolag. Stort och smått utan koncentration åt något håll.

Vill du ha stora tråkiga bolag välj Zero.
Vill du hade bästa av två världar välj Spiltan, både stora bolag men också små och en del onoterat som ingår i Investmentbolagens portföljer.

Jag är kluven till Plus allabolag, just för att de innehåller småbolag (precis som du skriver). Sen är ju övervägande del stora bolag iochförsig, men ändå.

Tittar man på underliggande innehav i t.ex. Investor så innehåller Spiltan även småbolag, helt rätt. Lite off topic, men det blir intressant (och svårt?) när man börjar se på investmentbolag som fonder :slight_smile:

Tack för input!

1 gillning

Precis! Du ska inte se Spiltan Invest som en storbolagsfond bara för att investmentbolagen i sig är stora företag. Det är de underliggande innehaven i respektive investmentbolag du måste kika på.

1 gillning

Lysa går bort. Jag gillar Avanza. Rätt eller fel, det får tiden utvisa :slight_smile:

Du har rätt angående Spiltan, den går i mångt och mycket som en småbolagsfond. Innehaven är förvisso större bolag, men när man tittar på underliggande så händer en hel del annat.

Jag har valt bort Plus allabolag just för att de innehåller små och medelstora bolag, även om det är en liten del.

Tack för input!

Japp, och det är här jag får svårt att bestämma mig :slight_smile:
Tack för input!

Japp, tack igen!

Så långe svenska investmentbolagen fortsätter att ha tur så kommer även Spiltan (eller Kvartil) fortsätta att prestera, 2024 har börjat bra. Turen håller i sig.

Men om JAG inte har tur då? :wink:

1 gillning

Vi kan tycka olika, men jag tror inte det är tur, Flera investmentbolag förvaltar de rikaste familjerna kapital, med en mycket god historik. De vill behålla sina förmögenheter och är därför kompetenta förvaltare.
TS måste ju inte välja, ibland är en kompromiss bra, hälften till Spiltan investmentbolag och hälften till Avanza Zero, båda är kloka val.

4 gillningar

Jag är ironisk, svenska investementbolag kontra svenskt index är en följetong på forumet. Jag äger i princip bara Spiltan när det kommer till Sverige.

Då kan du byta.
Om Investmentbolag skulle börja gå dåligt kommer det att påverka alla breda Sverigefonder i stor utsträckning. De stora ägarkoncentrationerna är vad de är oavsett om du äger Spiltan eller Plus. Det är inte så att Spiltan kommer totalkrascha jämfört med tex Plus om Investor skulle gå knackigt. De stora investmentbolagen är motorn i svenskt näringsliv och påverkar hela näringslivet.

Men nu har ju investmentbolag överpresterat så länge att det kanske snart inte är tur längre eller så är det dags för tronskifte vem vet?

Det är försent att byta efter det har gått dåligt en tid. Då har man redan förlorat relativt alternativen och det får man aldrig igen.

Plus följer ju marknadsvikt så du får ju exponeringen efter marknadsvikt.

Om du inte vill ha småbolag borde du verkligen inte ha investmentbolagsfonden. Investmentbolagen har en mängd småbolag (mycket mer än en marknadsviktad fond) då de har mycket smått onoterat.

3 gillningar

Tack för svar, allihop!
Det uppskattas verkligen! Nu återstår bara att jag ska ta till mig av er input :+1:

1 gillning

Man får ändå ge Spiltan Aktiefond Investmentbolag cred. Den har konstant slagit Stockholmsbörsen enda sen start. Den har en sharpekvot på 0,46 och Stockholms bred index har 0,34.

Så jag skulle inte säga att du är tokig om du väljer Spiltan. Det är faktiskt en bra fond som presterar bra. Visst, du har högre risk med tanke på att det är färre innehav. Men bevisligen har det lönat sig. Självklart är det inte en garanti för framtiden.

Så vill ändå ge tummen upp för Spiltan. Den har fått onödigt mycket pajkastning i min mening.

1 gillning

Kanske detta upplägg kan passa dig:
10% Plus alla bolag
5% Spiltan
5% Zero

(Personligen hade jag valt en småbolagsfond istället för Zero)

1 gillning

Denna populära fond med sin ganska långa fina historik är en specialfond. Finns eg inget korrekt jämförelse-index för den. Man kan alltid hitta nåt index den har slagit, men hart när omöjligt att täkna på varför (om man uttrycker det så). Den kan i realiteten innehålla lite vadsomhelst och inte “bara” investmentbolag heller. Inte ens bara Sverige faktiskt, för AstraZeneca är inte ett svenskt bolag… (ja ja, jag vet)

Att äga denna aktivt förvaltade fond är att hela tiden måsta bevaka vad förvaltaten gör och vem han är. Jag äger en del nu, men ska just till att sälja av. Jag föredrar (stabila) index-fonder, och liksom flera andra här på forumet ogillar jag diffusa ESG kriterier också.

För mig är det inte så smart med home bias ö.h.t. så valet i denna tråd är i stort sett irrelevant för mig. Jag kommer aldrig mer äga Spiltan Aktiefond Investmentbolag, lika lite som Investor. Ska inte ha home bias ö.h.t., det lönar sig inte. Det råder inte konsensus runt långsikiga värdet av home bias; men nya forskningsrön tyder på att värdet av det är ytterst marginellt om något.

Ref: Home bias and expected returns: A structural approach

Så: du ska banne mig ha en rejäl home bias. :grinning: Lite nyfiken blir man ju hur just ditt motiv ser ut

1 gillning