Hej!
Nu vet jag att majoriteten i rikatillsammans förespråkar globala indexfonder, vilket jag själv också gör och har en stor del i min portfölj.
Men som den amatörsparare jag är så har jag ett litet mindre innehav i robur technology för att se hur den kan utveckla sig. Tyvärr så byter technology förvaltare snart….
Till min fråga. Om du fick/ var tvungen att välja ett par aktivt förvaltade fonder, vilka hade det i så fall blivit?
Forumet har pratat varmt om Coeli då de hat gjort bra ifrån sig, men i nästa andetag säger forumet att historik är ingen garanti. Finns några reklamintervjuer här…
Jag kommer inte att köpa det så jag tänker inte lägga någon energi på att undersöka vad det finns för bra aktivt förvaltade fonder. Jag äger bara indexfonder och inte några av nedan fonder.
En som jag har ägt tidigare och skulle kunna vara ett alternativ för småbolagsdelen är AMF aktiefond småbolag. Spiltan aktiefond investmentbolag också, om den räknas. De väljer ju ut bolagen aktivt men skriver själva att de förvaltar dem passivt därefter.
Om jag skulle bli tvingad att välja aktivt förvaltade fonder skulle jag gå på nedan kriterier när jag letar alternativ.
Låg avgift.
Exponering mot de tillgångsslag jag vill ha (aktier) med bredast möjliga innehav.
Tröghet / långsiktighet i placeringarna, en förvaltare som inte följer vad som är på modet och byter ut innehavet för ofta.
Fusk-punkt: hitta aktiva förvaltare som i praktiken mer eller mindre är passiva och följer index. Många aktiva förvaltare törs inte avvika för mycket från jämförelseindex. De tar betalt för aktiv förvaltning på marginalen men gör egentligen inte så mycket avvikande från index.
Jag skulle alltså inte försöka hitta den bästa förvaltaren utan en som placerar snarlikt det index jag vill följa till lågt pris.
Ibland finns det ju inte indexfonder i utbudet, t.ex. Länsförsäkringar i ITP tjänstepension har ingen Sverige-indexfond, då får man antingen acceptera deras aktivt förvaltade alternativ eller skippa Sverige.
Det rabatterade priset på LF Sverige Vision i ITP är 0,08% så man kan ju åtminstone inte klaga på avgiften.
Beroende på artikel och målgrupp har jag sett gränsen för tracking error vid 4% eller 3% samt Active Share under 60% eller 50% som gränsen för att definiera en dold indexfond. Antar det är i närheten av detta.
Är enbart intresserad av detta utifall anhöriga frågar om fondval. Inte för att medvetet välja aktiva.
Typ dessa känns intressanta för min del:
Robur EM small cap
Spiltan eller Kavaljer Investmentbolag
Svenska småbolagsfonder
Robur Technology (fast de ska byta förvaltare nu)
Jag inbillar mig att aktiv förvaltning är mer relevant för småbolag där marknaden kan förväntas vara lite mindre effektiv.
Alcur och Alcur select har intressant historisk avkastning (som inte är en garanti för framtida avkastning) minsta insättning dock 100000kr. Även Lynx känns intressant som byggsten ihop med andra fonder.
NEJ! Den är inte passivt förvaltad. Detta har du missuppfattat. Gå in och titta på innehaven får du se, och jämför dem med IB-Index. Det är till och med tveksamt om den numera över huvudtaget kan kallas för en Investmentbolagsfond.
Däremot har den en väldigt låg avgift i klass med en indexfond.
Jag har fått för mig att det kan vara relevant att försöka gallra bort lite skräp inom svenska småbolag och kan tycka att aktiva fonder kan vara berättigade där då jag tror marknaden är något mindre effektiv och det finns mer utrymme för en förvaltare att lyckas. Svårt att veta vilken som kommer gå bra framgent så jag kör en mix av nedan fonder i min portfölj.
SEB småbolag C/R
Spiltan Småbolag
AMF Småbolag
Gillar dessa också:
Storebrand Multifactor
Spiltan Investmentbolag
Det är ju ett marknadsindex för småbolag, skiten gallras ut automatiskt allteftersom åren går.
Senast jag kollade hade typ hälften slagit plus smb Index och hälften inte. Utan att ha koll på de som ev fått lägga ner / bytt inriktning. Volatilitet och Cagr kunde jag därtill inte mäta.
Med mindre summor kanske det är kul att se om man kan hitta vinnarna.