Hej, tänker först berätta min Strategi och sen vill jag ha all kritik jag kan få!
Och tips såklart
å även kanske kan jag/vi inspirera andra.
Månadsparar 10-14.000kr i månaden, 5-10% Avanza superlånet, målet är 5+ Miljoner och ekonomisk fri. Är i uppbyggnadsfasen, därför hög risk. Försöker köpa så mycket index som möjligt men i branscher är det svårt att hitta.
Jag har ca 50% i Sverige av motiveringen en fantastisk historik på både företag, avkastning, som land och att jag bor i och handlar i Sverige, Svenska lån m.m och att vi tänker stanna här. Det kan vi vända till nackdelar, men jag ser mer på fördelararna.
Min strategi är övervikt Småbolag, då Småbolag automatiskt/oddsen större chans till fördubbling jämfört storbolag.
Att ombalansera ofta (1-4gånger per år). Under 2020 var det teknik som rusade, inann årsskiftet Kina och miljö aktier, sen var det värde bolag och senast fastigheterna, om jag minns helt rätt.
Delar upp hela mitt innehav på detta sätt som jag har enligt mina val av fonder, så köper jag billigt och säljer dyrt, vilket inte är möjligt om man bara äger 1st Globalfond. När ombalanserar jag då? Ja, när jag tycker att en bransch har rusat från det andra lite väl mycket. Fördelar/Nackdelar?
Nedan kommer information om portföljen och Fondvalen. Fondvalen försöker jag sitta på sålänge som möjligt, gärna mer än 1år. Är Lagom tålig/otålig. Men här är det svårt. Sverige delen är tanken att inte röra alls, för där finns bra val ![]()
Enligt Morningstar
Svergie 47% - Usa 25% - Asien 11% - 10% Europa
Global 50% - Sverige 50% - Index 50%
Stora 39% - Medel 32% - Små 25%
Värde, Mix, Tillväxt
Stora – 5% 18% 16%
Medel - 3% 11% 18%
Små — 2% 10% 13%
Global
Avanza Global - 6%
MS INVF US Growth A - 3%
Swedbank Robur Small Cap USA A - 3%
SEB Europafond Småbolag - 4%
Asien/Kina
Swedbank R Access Asien - 4%
Swedbank Robur Kinafond A - 4%
Sverige
SEF-Kavaljer Investmentbolagsfond - 8%
Spiltan Aktiefond Investment - 10%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
PLUS Småbolag Sverige - 6%
PLUS Mikrobolag Sverige - 4%
Nordic Cross Bull (OMX S30GI) - 4%
Teknik
Tin Ny Teknik A - 5%
BGF Next Generation T A2 - 5%
Miljö
Handelsbanken Hållbar Energi A1 - 4%
Thematica - Future Mobility - 4%
Fastigheter
Länsförsäkringar Fastighetsfond - 4%
Swedbank Robur Fastighet A - 4%
“Hedge Delen”
AuAg Silver Bullet - 4%
Handelsbanken Hälsovård Tema - 4%
Tacksam för alla svar, stora som små ![]()