Önskar allt tips om min Aktiva Straregi

Hej, tänker först berätta min Strategi och sen vill jag ha all kritik jag kan få! :smiley: Och tips såklart :wink: å även kanske kan jag/vi inspirera andra.

Månadsparar 10-14.000kr i månaden, 5-10% Avanza superlånet, målet är 5+ Miljoner och ekonomisk fri. Är i uppbyggnadsfasen, därför hög risk. Försöker köpa så mycket index som möjligt men i branscher är det svårt att hitta.

Jag har ca 50% i Sverige av motiveringen en fantastisk historik på både företag, avkastning, som land och att jag bor i och handlar i Sverige, Svenska lån m.m och att vi tänker stanna här. Det kan vi vända till nackdelar, men jag ser mer på fördelararna.

Min strategi är övervikt Småbolag, då Småbolag automatiskt/oddsen större chans till fördubbling jämfört storbolag.
Att ombalansera ofta (1-4gånger per år). Under 2020 var det teknik som rusade, inann årsskiftet Kina och miljö aktier, sen var det värde bolag och senast fastigheterna, om jag minns helt rätt.
Delar upp hela mitt innehav på detta sätt som jag har enligt mina val av fonder, så köper jag billigt och säljer dyrt, vilket inte är möjligt om man bara äger 1st Globalfond. När ombalanserar jag då? Ja, när jag tycker att en bransch har rusat från det andra lite väl mycket. Fördelar/Nackdelar?

Nedan kommer information om portföljen och Fondvalen. Fondvalen försöker jag sitta på sålänge som möjligt, gärna mer än 1år. Är Lagom tålig/otålig. Men här är det svårt. Sverige delen är tanken att inte röra alls, för där finns bra val :slight_smile:

Enligt Morningstar
Svergie 47% - Usa 25% - Asien 11% - 10% Europa
Global 50% - Sverige 50% - Index 50%
Stora 39% - Medel 32% - Små 25%

Värde, Mix, Tillväxt
Stora – 5% 18% 16%
Medel - 3% 11% 18%
Små — 2% 10% 13%

Global
Avanza Global - 6%
MS INVF US Growth A - 3%
Swedbank Robur Small Cap USA A - 3%
SEB Europafond Småbolag - 4%

Asien/Kina
Swedbank R Access Asien - 4%
Swedbank Robur Kinafond A - 4%

Sverige
SEF-Kavaljer Investmentbolagsfond - 8%
Spiltan Aktiefond Investment - 10%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
PLUS Småbolag Sverige - 6%
PLUS Mikrobolag Sverige - 4%
Nordic Cross Bull (OMX S30GI) - 4%

Teknik
Tin Ny Teknik A - 5%
BGF Next Generation T A2 - 5%

Miljö
Handelsbanken Hållbar Energi A1 - 4%
Thematica - Future Mobility - 4%

Fastigheter
Länsförsäkringar Fastighetsfond - 4%
Swedbank Robur Fastighet A - 4%

“Hedge Delen”
AuAg Silver Bullet - 4%
Handelsbanken Hälsovård Tema - 4%

Tacksam för alla svar, stora som små :slight_smile:

För att sätta lite tankespjärn:
Inte säkert att något alltid måste rusa. Hur tänker du agera om ingenting ”rusar” i tex följande scenario: Dina globala och fastighetsfonder ligger mer eller mindre still, och dina småbolag och teknikfonder backar med 50% i snitt under ett års tid

1 gillning

Försöker köpa så mycket index som möjligt men i branscher är det svårt att hitta.

Nordnet släppte nyligen en indexfond med inriktning på teknik. Bara en tanke, om du nu vill hålla dig till fonder med låg avgift och passiv strategi :slight_smile:

Nordic Cross Bull har jag inte hört talas om förr, men läste på nu. Den är såklart trevlig att ha i en uppåtgående marknad, men kan nog bli svårt att avgöra när man ska gå in/ut ur den om marknaden blir skakig? Den måste ju förstora svängningar nedåt också? Vore intressant att höra hur du resonerar kring den här fonden. Avgiften är ju hög, så om börsen går i sidled under en tid så kommer man gå back jämfört med en vanlig indexfond.

Så din strategi är att köpa och sälja en jäkla massa olika fonder på känsla? Något hårddraget.

3 gillningar

Tack för svar :slight_smile:

Ja, då ombalanserar jag. Säljer det globala och fastigheterna och hoppas på att trenden vänder i småbolage.

1 gillning

Ok :+1:, hur gör du året därpå när det fortfarande inte vänt och hela din portfölj nu backat i snitt ytterligare 40%, Bara AUAG fonderna som gått ca 20%+

Ja, helt klart har du rätt i allt du säger om Nordic cross bull. Tanken är att inte gå ur sverige fonderna alls.

Ska man vara optimistisk eller pessimist? All investering görs mer risk, oavsett. Går omx30 dåligt under en lång tid, så blir det även mycket nytt kapital in i den fonden, och trenden vänder när marknaden anser att den är undervärderad. då har jag köpt mycket när den varit billig? och ger mycket när trenden väl vänder. Scenario om allt går sidledes har jag inte tänk på kring denna fonden, jag tar då den förlusten helt enkelt kring denna fonden.

Jag är optimistisk, jag måste tro att trenden på mitt sparande under 20+ års tid är uppåt, och då är hävstång att föredra om man är risktålig som jag nu är. Lättare att vara risktålig i uppbyggnadsfasen också. Och sen vänjer jag mig också vid risk. När jag började investera, hade jag en 90/10 portfölj som exempel. Nu har jag istället 5-10% belåning :slight_smile:

Ombalanserar gör du troligvis med alla portföljer. Jag anser att det går att tjäna pengar på ombalancerar jämnfört med bara 1st globalfond :slight_smile:

Självklart - men vad är strategin? Att bara gå på känsla är inte en strategi.

1 gillning

Fortsätter ombalanseringen av hela portföljen som alla portföljer ombalanseras. Om du har flera indexfonder med länder, det som går bäst säljs det mest av och det som går sämst köps. I Dessa exempel så kommer AuAg säljas mest och vissa säljs lite och vissa köps.

tanken är inte att ombalanseringen ska ske ofta pga valutaväxling, men kring 1-4 gånger per år känns inte orimligt?

Känsla ja. exemplet kring Kinafonden om du kollar grafen på den. Där var känslan rätt lätt? spikrak kurva upp på en kort tid.

Så var även fallet med omx30 nyligen, Men om vi ombalanserar vid redan 10% upp eller 20,30% spelar ingenroll. Det är möjligheten som man får som är värd tycker jag. Istället bara för att ha 1st Sverigefond

Ok :+1: Om du inte känner att du kommer börja tvivla på din strategi och börjar byta ut fonder på vägen så är det bara å köra. Majoriteten av dom hade jag lätt kunnat ha i egen portfölj. Viktigaste är inte fondvalen i sig utan att följa sin strategi och inte paniksälja eller byta fonder stup i kvarten.

1 gillning

Vi tänker samma där :slight_smile:

Fonder inom Sverige kommer högst troligt aldrig bytas ut, då jag inte kan tänka mig bätter val just nu. Fastigheterna kommer troligvis aldrig bytas ut heller, då dessa två kompletterar varandra fint. Alla kategori jag har, försöker jag ha en Svensk och en Global fond, och gärna då en med stora värde och en med små tillväxt. försöker köpa mycket, så det likar mer indexsparande men inom en bransch.

Hade det funnits indexfonder inom allt, så hade det hela blivit snorlätt för min egen del.

Nästan samma :slight_smile: Kör själv Lysa 75/25 och kompletterar med Silverbullet och AMF småbolag hos Savr nu mera. Men då äger jag också bostad och har lite andra mål än dig ska tilläggas.

Jag anser även att all investering blandas med känsla och tro. Det går inte kringgå det. Om du väljer att investera precis som forskningen säger. Så väljer du trots allt att tro på att just den forskningen kommer ge dig bäst möjlighet? Jag anser redan vid fördelningen att investera i stort sätt allt sitt kapital utanför sitt eget land, redan är fel. Men alla tycker olika och något rätt svar finns bara i framtiden?

1 gillning

Lysa finns med i min plan, men inte förens jag början närma mig stay rich. Då jag gärna kommer köra en 50/50 portfölj där vid sidan av och få alla fördelar som lysa har med ombalansering och med den svåra biten med räntefonder.

Savr hade varit en stor vinst för mig. men gillar Avanzas app, hemsida, användarmöjligheterna, superlånet m.m. Så jag betalar gärna för det.

Jag har med 5-6 miljoners Villa, 2 bilar, 2 barn. bara 1st fru haha. Mitt mål är att vara en go förebild för barnen, och sparar även för dem. Jag är 29år, målet att vara ekonomisk om 8-15år och jobba som egen Konsult AB när barnen är 18år. Jag vill inte sluta jobba, men att ha friheten och valet är viktigt för mig i framtiden, just för att man har barn. Efter läst boken " rich dad poor dad" så fick jag upp några meningar som jag följer, och därav portföljen som jag har. Och allt går att förbättra, därför letar jag diskussion. Redan fått några punkter jag inte riktigt tänk på genom svaren jag fått här :slight_smile:

“VÄGEN TILL FRAMGÅNG
Man måste hålla fast vid sin strategi
Man måste vara snabb att fatta beslut
Man måste vara beredd att ta risker
Man ska inte bara brinna för det man gör
man måste helt enkelt ha glöden i sig”

Du har många dyra fonder och forskning visar att dyra fonder sällan är bra.

Kolla upp kostnaderna för varje fond, det är en jungel!!!

Jag kollar alltid ,först nordnets kostnad,.

Laddar sedan hem fondfaktabladet/kiid från nordnets sida och får då ofta reda på en annan årsavgift och ibland även köp/säljavifter som Nordnet inte berättar om.

Kollar sedan kostnad på sharewill som ägs av Nordnet och där brukar kostnaden påstås vara ännu lägre än på nordnets info.

Slutligen kollar jag kostnaden på morningstar och får då kostnadsinfo liknande den i kiid/fondfaktablad, men vissa fonder har en maximal årsavgift angiven på morningstar endast, en max årsavgift högre än alla andra källor.

Din global fond från MS tror jag har köp eller sälj avgift på 5% av kapitalet om dom kollar kiid eller morningstar.
Äger du 1000000 och missar att fonden har 5% sälja gift, då förlorar du 50000 kr om du vill byta ut fonden.

Skandia Time Global har vad jag vet inte köp/sälj avgifter…

Varför berättar inte alla webbsidor samma kostnadsinformation?
Branschen är inte helt ärlig.

De billiga fonderna krånglar inte till saker och är ärligare, oftast…

Nordnets teknikindexfond (nämnd i tråden) rekomenderar jag inte på grund av att kiid-en berättar att teknikaktiernas förvaltningsbolag betalas med europeiska räntepapper i euro i en swap.
Nordnet tar inte ut avgift för teknikindexfonden men kunderna betalar med en ökad risk exponering mot både teknikaktieindex och europeiska räntemarknaden och euron.

2 gillningar

Hej Tim,

jag är inte alls med på vad du vill ha för tips kring det du gör med din portfölj. Du verkar mest gå på känsla och det fungerar bra för dig. Skulle inte kalla det för strategi dock, då det verkar som om du höftar det beroende på känsla och humör.

Ditt urval av fonder ger mig ungefär 100 frågor direkt. Har du argument till varför just de fonderna är i din portfölj? Har du argument eller modell som förklarar fördelningen, då det verkar spretigt?

Har du kollat på överlapp mellan fonderna?
Har du kollat in de absurt höga avgifterna och funderat på att göra dig av med några fonder?
Är du säker på att följa trenden efter att den gett utslag är det bästa för den långsiktiga avkastningen?
Vilken roll spelar dina två “hedge”-fonder? Det jag läst säger att det är för liten andel för att kunna fungera som en hedge och aktierna i Precious Green ryms också i andra fonder du redan har dvs de är ingen hedge alls.
Läser du fondfaktabladen ser du den rekommenderade längden för ens innehav och alla har flera års längre tid än vad du skriver. Att ombalansera ofta med fonder är samma sak som att sitta utanför marknaden när det är som mest kritiskt att vara där. Framförallt på de fonder som har 1-2 eller flera dagars process för köp eller sälj. Om du mitt i en nedgång för fond A och uppgång för fond B så kommer du dels vara med i nedgång en handfull dagar, för att sedan vara helt utanför marknaden i ytterligare en handfull dagar innan du slutligen efter 7-10 dagar fått in fond B på kontot. Då kan du ha missat den stora majoriteten av uppgången som fonden får för den här gången. Enkelt sagt - det är svårt att trendfölja med fonder pga den långa tiden för köp & sälj.
Vad är ditt mål med portföljen?

Ytterst tror jag att du skulle få bättre avkastning för en mycket billigare peng om du köpte en korg med aktier istället.

3 gillningar

Några av fonderna kan ersättas med billigare fonder.

Vad är det i din portfölj som gör att du tror att du kommer slå min variant med Lysa + Svenskasmåbolag + Silverbullet under “Get Rich” fasen? Det som jag ser talar emot är ett antal fonder med dyr förvaltningsavgift.