Avanza Global, Spiltan invest och vad mer?

Jag och min partner ska börja fondspara. Vi vill ha olika portföljer, för att vi vill satsa på olika fonder och komplettera varann! :smile:

Sparhorisont är 20 år och ska enbart innehålla aktierfonder. Portfölj 1 är klar, men portfölj 2? Vilka fler Sverigefonder är intressanta för att komplettera Spiltan? Europafonder? Tillväxtmarknadsfonder? Globalfonder? Branschfonder? Hjälp!

Portfölj 1
70% Länsförsäkringar Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken G1 Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% Plus Alla Bolag

Portfölj 2
Avanza Global
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
??

Skulle säga att en globalfond räcker. Men om du vill ha 3: Jag skulle nog testat:

Storebrand global all countries (tillväxtmarknad inkluderad)

Plus allabolag (large,mid,small cap)

Handelsbanken gl. Småbolag

1 gillning

Det här ser ut som början på en av mina fondportföljer!
Själv har jag tilläggen
Avanza Europa
Avanza Zero
Avanza USA

Nya köp regelbundet i ena portföljen och mindre regelbundet i en annan efter följande uppdelning just nu:
Avanza Global 40%
Avanza Europa 15%
Avanza USA 15%
Avanza Zero 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%

Vi vill satsa på både Spiltan och Plus Alla Bolag. Som du ser är Plus Alla Bolag med i fondportfölj 1 och Spiltan i portfölj 2. Däremot är jag inte klar med portfölj 2, vilka fler fonder skulle passa i portfölj 2? Gärna andra fonder än de som nämns i portfölj 1.

Hur kommer det sig att du har både Avanza USA och Avanza Global? Avanza Global innehåller nästan 70% USA redan. Det blir med andra ord att du har 43% i USA? Riskfyllt?

Allt detta får man om man väljer Avanza Auto 6. Blir lite dyrare men jätte smidigt och bra. Slipper tänka på ombalansering :+1::person_tipping_hand: . Samtidigt slipper man välja 3-4 indexfonder själv :+1:

Ursäkta om man är lite tjatig här och ett ganska frekvent tips, men varför inte köra www.lysa.se 100% aktier?

Får kika på Avanza Auto 6, men tycker det är så fruktansvärt tråkigt sparande. Vill välja fonder själv och har gärna så låg avgift som möjligt.

1 gillning

Jag har kikat på Lysa. Det var inget för mig :sweat_smile:

1 gillning

Fonderna har lite olika innehav.
Och min fördelning totalt sett just nu ser ut såhär:
Sverige 38.4%
USA: 34.2%
Övriga världen resten

LYSA är mer än dubbelt så dyrt. Jag har en snittavgift på 0.14%.

2 gillningar

Troligtvis vill man ha det på Avanza. Men då får man välja Avanza Auto 6 istället,för att ha det lika smidigt och lika bra :+1:

Vad gillar du inte i Lysas portfölj lika så Avanza Auto 6 :thinking: ?

Intressant att du har så låg avgift! I fondportfölj 1 som vi har satt ihop är totala avgiften 0,285.

Blir det mindre tråkigt välja 4 st indexfonder själv ? Det blir lite biligare det kan jag hålla med om . :wink:
Samtidigt ska långsiktigt sparande på 20 årssikt vara så tråkigt som möjligt :joy: .

1 gillning

Kolla på Handelsbanken USA ind crit. Avanzas bästa indexfond på 3 och 5 år (och längre än så). Visst, dollarn är dyr nu, men det är en historiskt sett ruggit bra indexfond, samt att USA börsen brukar gå väldigt bra jämfört med andra länder som t.ex Japan som kört krabbgång i 10 år nu.

Sedan hade jag nog satsat på Avanza Global och inte LF Global pga avgiftsskillnad samt ESG-stockpicking.

1 gillning

Jag gillar inte att släppa kontrollen. Vill välja fonder själv, tycker det är svårt att förstå vad det är man investerar i hos Lysa och gillar inte alls Lysas hemsida.

1 gillning

Min fördelning är inte helt jämn mellan alla fonder, då hade det såklart sett annorlunda ut.

Men min dyraste fond kostar 0.23%, då blir det inte så höga avgifter :stuck_out_tongue:
image

1 gillning

Du får lägga på 0,15% extra på dina Avanza indexfonder då de betalar 30% i källskatt Usa innehav. Då blir det din portfölj dyrare . :+1::wink:

1 gillning

Att välja något är roligare än att inte välja något alls :sweat_smile: Visst, fondsparande ska vara som att titta på färg som torkar, men istället för att låta Lysa välja vilken färg jag ska ha på mina väggar, vill jag välja själv. Då blir det lite roligare att titta på när färgen torkar.

2 gillningar

Dom betalar väl bara 30% källskatt på utdelningar. Dom största innehaven i fonderna har ingen utdelning?

Men även om avgiften skulle öka med 0.15% i Avanza USA och Avanza Global skulle det fortfarande vara under LYSAs avgifter :smiley:

1 gillning