Jag och min partner ska börja fondspara. Vi vill ha olika portföljer, för att vi vill satsa på olika fonder och komplettera varann!
Sparhorisont är 20 år och ska enbart innehålla aktierfonder. Portfölj 1 är klar, men portfölj 2? Vilka fler Sverigefonder är intressanta för att komplettera Spiltan? Europafonder? Tillväxtmarknadsfonder? Globalfonder? Branschfonder? Hjälp!
Det här ser ut som början på en av mina fondportföljer!
Själv har jag tilläggen Avanza Europa Avanza Zero Avanza USA
Nya köp regelbundet i ena portföljen och mindre regelbundet i en annan efter följande uppdelning just nu: Avanza Global 40% Avanza Europa 15% Avanza USA 15% Avanza Zero 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
Vi vill satsa på både Spiltan och Plus Alla Bolag. Som du ser är Plus Alla Bolag med i fondportfölj 1 och Spiltan i portfölj 2. Däremot är jag inte klar med portfölj 2, vilka fler fonder skulle passa i portfölj 2? Gärna andra fonder än de som nämns i portfölj 1.
Hur kommer det sig att du har både Avanza USA och Avanza Global? Avanza Global innehåller nästan 70% USA redan. Det blir med andra ord att du har 43% i USA? Riskfyllt?
Allt detta får man om man väljer Avanza Auto 6. Blir lite dyrare men jätte smidigt och bra. Slipper tänka på ombalansering . Samtidigt slipper man välja 3-4 indexfonder själv
Blir det mindre tråkigt välja 4 st indexfonder själv ? Det blir lite biligare det kan jag hålla med om .
Samtidigt ska långsiktigt sparande på 20 årssikt vara så tråkigt som möjligt .
Kolla på Handelsbanken USA ind crit. Avanzas bästa indexfond på 3 och 5 år (och längre än så). Visst, dollarn är dyr nu, men det är en historiskt sett ruggit bra indexfond, samt att USA börsen brukar gå väldigt bra jämfört med andra länder som t.ex Japan som kört krabbgång i 10 år nu.
Sedan hade jag nog satsat på Avanza Global och inte LF Global pga avgiftsskillnad samt ESG-stockpicking.
Jag gillar inte att släppa kontrollen. Vill välja fonder själv, tycker det är svårt att förstå vad det är man investerar i hos Lysa och gillar inte alls Lysas hemsida.
Att välja något är roligare än att inte välja något alls Visst, fondsparande ska vara som att titta på färg som torkar, men istället för att låta Lysa välja vilken färg jag ska ha på mina väggar, vill jag välja själv. Då blir det lite roligare att titta på när färgen torkar.