Ja och nej, Lysa har ju betydligt större riskspridning än vad jag har, vilket “egentligen” gör det värt det för den extra avgiften.
Nu vet jag inte exakt hur många innehav räknat i antal olika aktier som faktiskt är i min portfölj, men för att göra det lätt, säg 1000. Lysa har 3000 (?).
Men samtidigt, 1000 eller 3000 känns lite sak samma för mig, det är extremt diversifierat i min mening.
Håller med @strumplester, det är roligare att se färg torka om man valt färgen själv
Vet inte riktigt varför du vill ha olika fonder när de fonderna som du redan har i portfölj 1 fungerar hur bra som helst. Men då säger jag plus småbolag.
Hjälp mig att förstå varför du vill ha liknande indexfonder för liknande marknader till liknande priser, men att de måste vara olika för två olika portföljer?
Problemet kan också vara välja själv då blir lätt svårt bestämma sig vad man vill ha då det är ganska mycket att välja på. Lätt bli missnöjd med sig själv börjar tro att något annat är lite bättre och börja ändra lite hit och dit. Optimera både avg och innehav allt för att krångla till det. På 20 årssikt kommer alltid portföljen bli tråkig hur än man vänder på det. . Sedan går man in och börjar byta ut fonder hit och dit då tappar man i avkastning jämfört med index. Det känner jag igen själv . Då blir det dyr hobbies till slut. Men lite roligt har man i slla fall . Men fungerar riktigt bra välja själv om man kan låta bli pilla i portföljen
Du ser själv att vi kommer ut med 20 olika förslag och fonder och portföljen och det kan vi kombinera med 30 olika portföljer till men frågan är om du for klokare råd och svar för det
Ja nu ser du det börjar komma krångliga förslag ETF. Snart kommer det förslag på dyra aktiva fonder från de som förespråkar de på RT . Trend fonder de bästa
Spiltan aktiefond investmentbolag
Amf aktiefond småbolag
Plus fastigheter index
Globalt tror jag verkligen inte på aktiv förvaltning och har mestadels i global indexfond men inom Sverige tror jag verkligen att ovan fonder kommer överavkasta svenskt index på lång sikt.
ETF är egentligen inte mer krångligt än en fond.
Den ETF som tipsades om kan likna en extra bred globalfond med ca 3750 bolag men här är det ingen årlig förvaltningsavgift utan man betalar enbart courtage vid inköp och sälj.
Är det ett krav att alla fonderna måste finnas med i Avanzas fondutbud?
En av mina favoritfonder finns tyvärr inte med där.
Men den finns med i ppm-utbudet och den går att handla hos en annan aktör i Sverige.
Fonden jag pratar om är Seligson Top 25 Brands
Den har ett snitt på 17% senaste 10 åren, 15,7% senaste 5 åren
Och här pratar vi inte om någon obskyr liten branschfond utan det är mer av en tråkig förstå sig på-fond med de största varumärken som finns. Tror faktiskt att Buffet hade gillat fonden starkt. https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/479550