Hej kära medmänniskor, hoppas här på lite vägledning
Väldigt ny på detta men tydligen är det bra att spara sina överblivna pengar på fonder. Har fått rådet globala indexfonder på Avanza och månadssparande. Sen ska det fördelas utan att det överlappar, men inte super hemma på det.
Har tagit ut detta nedan som förslag men fastnat i det då jag är osäker på om det är “bra”?
Väljer mellan lite alternativ, ge gärna andra förslag på omfördelning/alternativa fonder, sorry om det blir rörigt men skulle bli tacksam för hjälp. Alternativt släng mina förslag och kom med egen uppdelning, stort tack!
Storebrand global all countires innehåller både tillväxt marknader och utvecklade marknader, så finns ingen anledning att ha en tillväxt fond där, men vill du köra Avanza global eller länsförsäkringars alternativ så är absolut EM ett behov då ingen av dessa fonderna har detta i sina innehav.
Om jag hade varit dig så hade jag kört 80% Avanza global 10% avanza emerging markets och 10% plus alla bolag, anledningen till att jag väljer dessa framför storebrand är bara avgiften, men om du vill göra det lätt köp 100% Storebrand, avgiften är ju det minsta problemet.
Okej så Avanza Global täcker mycket så man kan köra mest där alltså
En annan sak, om man vill ha lite med i tex Investor, är det bättre att köpa den som ren aktie och investera i den istället för att tex leta efter en fond som den är med i?
Okej okej, behöver alltså nödvändigtvis inte ha så många olika fonder. Globalt viktigast såklart, är det någon nackdel att tex lägga med Spiltan Investmentbolag ihop med LF Global eller Avanza Global eller är det för mycket fokus på samma område? Isf bättre att sprida på lite svenska bolag om man vill dela riskerna…?
Det beror på vad du vill uppnå. Vill du uppnå bästa spridning till lägsta kostnad så tror vi i forumet att basportföljen är bästa alternativet jämte LYSA / Opti. Vill man ta mer risk / ev. få bättre avkastning då kan Spiltan-fonden vara bra. På samma sätt som man kan övervikta mot Sverige etc.
Det är det vad pensionsmyndigheten rek för långsiktigt privat sparande. Billigaste global indexfond max 0,20% i förv avg. Lika så @Runnemo exakt samma sak. De borde man kunna lita på utan att krångla till det. . Alltså behövs knappast något annat för ett långsiktigt sparande. En global indexfond får man utmärkt global riskspridning. Allt annat är överkurs och nästan helt onödigt betala mer än 0,23% i total avg.
Så här ser det ut med goda enkla råd .
Men billiga indexfonder är alltid bra långsiktigt oberoende hur man blandar de eller lika så fondrobot Lysa. . Det är bara smak sak vad man väljer
Jag börjar hajja hur det ligger till.
Men det är ganska kul att sitta och välja ut en portfölj har jag märkt,
som att bygga ett framtida vinnarlag i sportens värld
Det är nog lite det som gör att jag lutar mer åt att ha med lite svenska bolag blandat med utländska.
Men kan bli en Splitan (om den nu är lite mer risk) också på ett 100% eget sparande för skojjs skull och se hur den går, (tex barnspar) roligare att följa olika säckar att ha insatserna i tror jag, om allt ändå ska ligga kvar väldigt lång tid, sen ligger resten i LYSA 100% aktier så glädjer det Jan lite också
Jag bytte också TJP sparandet som jag nu börjat med från Avanza Auto 75 till LF Global, eller ska man tänka annorlunda gällande TJP valet att spara i? (Jag kan ändra igen)
Tack för tips men har redan Avanza, sen blev jag inte så imponerad över antalet användare samt betyg på dem för ett så långsiktigt sparande som jag ska ha, vill känna mig lite mer “trygg”
Funderar på om båda globalfonderna överlappar varandra för mycket, samt att båda ligger på ca 70% USA. Är det ide att istället för Avanza Global köra en Storebrand Global All Countries för lite mer spridning? Sen fick jag reda på det där gällande skatten på Avanza Global
Eller har ni andra förslag, jag kanske är helt vilse i pannkakan …
Jaha, så bättre gå ifrån LF Global och lägga allt globalt på Avanza Global istället (70%)?
Såklart svårt att spåna i framtiden, men knepigt när alla förespråkar LF Global rakt av… ? Blir inte riktigt klokt på detta
Alltså LF Global är ju sannolikt fortfarande mycket bättre än mycket annat aktivt förvaltat skräp. Men även LF Global blir ju “aktiv” med ESG-skiten. Varför ska fondbolaget bestämma åt dig vad som ska exkluderas? Och vad som är “rätt” idag kan likväl vara “fel” imorgon. Samt blir ju ingen “äkta” indexfond med ESG…