Hej!
Som tråden lyder, vilka av er investerar endast i en fond, alltså 100%?
Vilken globalfond har ni?
Hur mycket investerar ni/månad?
Känner ni att ni gör en klok investering?
Varför just bara en globalfond?
Själv kör jag DNB Global Indeks
Investerar 5000kr/månad, att jag endast investerar i en globalfond tycker jag(och känner) är ett klokt val då den är bred, många bolag.
Samt att jag föredrar att hålla det enkelt för mig själv.
Hur kommer man åt tillväxtmarknaderna i dom länderna på bästa sätt? Jag kör bla både DNB och börjat med SAVR global… kan inte bestämma mig men funderar på om SAVR är bättre
Varför skulle någon bank hamna på obestånd menar du?
Dina pengar är ju säkra iom insättningsgarantin på ca 1miljon.
För mig är det ju dubbla avgifter för dig, plus att du har dubbelviktat iom 2 globalfonder.
Jag är idag 51år, har ca 700k i investerade pengar.
Alltså inte så många år kvar till pension.
Jag har börjat fundera på om att sälja av hela innehavet vid 1miljon och placera dem i en ren räntefond, just för att minska risken att förlora stora delar av innehavet.
Givetvis skall jag fortsätta spara i globalfonden jag har även om jag säljer av kapitalet på 1 miljon.
Dålig idé att sälja av allt på en gång om du inte ska använda allt på en gång!
Balansera om lite gradvis för att sänka risken på de belopp som närmar sig utbetalning, samtidigt som en del finns kvar på marknaden och får del av ev uppgångar.
Över hur lång tid tror du att du kommer att vilja använda miljonen? 10, 15 år? Då kan du flytta 80-100K per år till räntefond eller bankkonto.
Kika på hur årskullsfonder gör, t ex AP7 Såfa. De sänker risken gradvis men behåller en del i aktier även efter att utbetalningsperioden har börjat.