Hur många här har endast en globalfond?

Hej!
Som tråden lyder, vilka av er investerar endast i en fond, alltså 100%?
Vilken globalfond har ni?
Hur mycket investerar ni/månad?
Känner ni att ni gör en klok investering?
Varför just bara en globalfond?

Själv kör jag DNB Global Indeks
Investerar 5000kr/månad, att jag endast investerar i en globalfond tycker jag(och känner) är ett klokt val då den är bred, många bolag.
Samt att jag föredrar att hålla det enkelt för mig själv.

Några fler aspekter?

Allt gott! :slightly_smiling_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

7 gillningar

Du missar tillväxtmarknader (Kina, Indien, Taiwan, Sydkorea, Brasilien m.fl.), småbolag, vissa ESG-exkluderade bolag m.m.

Men det är egentligen inget fel med att bara köpa DNB global.

Jag tog bort home bias och passade även på att byta från Avanza Global till Dnb global index, så nu är det Dnb för hela slanten!

2 gillningar

När dollar går ned till 7-8 kronor blir det globalfond för mig.

4 gillningar

Jag kör två, LF global och Robur Access global. Känns bra för mig att ha två olika, på båda mina huvudbanker.

De är väldigt lika. Men om ena banken hamnar på obestånd vid fel tillfälle, så kan jag nå mitt andra kapital medan det löser sig.

Edit
Tror såklart det är en klok investering, annars hade jag investerat i något annat.

3 gillningar

Jag har många (för många) fonder.

Nej, tvivel är något man får leva med.
Det är en ständig kamp mellan “Fear and greed”.

2 gillningar

Hur kommer man åt tillväxtmarknaderna i dom länderna på bästa sätt? Jag kör bla både DNB och börjat med SAVR global… kan inte bestämma mig men funderar på om SAVR är bättre :thinking:

Jag köpte mina globlafonder när usd kostade ca 10 kr så jag kan bara välja att snällt hänga kvar. ^^

Jag gör 85% som du fast har 10% Sverige och 5% EM för att undvika fomo. :innocent:

1 gillning

Om man forsätter ett månadssparande och har tänkt sig att dom ska ligga där ett tag så borde de väl rätta till sig? Bara en tanke🤔

Sparande tjänstepension/PPM enbart en fond. För privat sparande har jag lagt upp det 80/10/10 (global/Sverige/tillväxt)

1 gillning

Ja, precis jag har ju tänkt behålla fonden oavsett valutarörelser. :innocent:

1 gillning

Varför skulle någon bank hamna på obestånd menar du?
Dina pengar är ju säkra iom insättningsgarantin på ca 1miljon.
För mig är det ju dubbla avgifter för dig, plus att du har dubbelviktat iom 2 globalfonder.

Insättningsgaranti gäller inte för investerade pengar på ISK.

Men banker kan hackas, gå i konkurs, få IT-strul, osv, osv.

4 gillningar

Jag är idag 51år, har ca 700k i investerade pengar.
Alltså inte så många år kvar till pension.
Jag har börjat fundera på om att sälja av hela innehavet vid 1miljon och placera dem i en ren räntefond, just för att minska risken att förlora stora delar av innehavet.
Givetvis skall jag fortsätta spara i globalfonden jag har även om jag säljer av kapitalet på 1 miljon.

Bra eller dålig idé?

Är inte dubbla avgifter, är inte dyrare för att man köper från två fonder i stället för en.

4 gillningar

90% investerat kapital enligt:

70% DNB global
10% DNB global EM
10% Handelsbanken Globala Småbolag
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag

Håller denna i ur och skur med 4000-6000/mån.

10% investerat i Allvädersportfölj.

1 gillning

Dålig idé att sälja av allt på en gång om du inte ska använda allt på en gång!

Balansera om lite gradvis för att sänka risken på de belopp som närmar sig utbetalning, samtidigt som en del finns kvar på marknaden och får del av ev uppgångar.

Över hur lång tid tror du att du kommer att vilja använda miljonen? 10, 15 år? Då kan du flytta 80-100K per år till räntefond eller bankkonto.

Kika på hur årskullsfonder gör, t ex AP7 Såfa. De sänker risken gradvis men behåller en del i aktier även efter att utbetalningsperioden har börjat.

3 gillningar

Vill man bara ha en fond kan Storebrand Global index vara ett alternativ.

Annars Avanza Emerging markets eller liknande separata billiga indexfonder för tillväxtmarknader.

2 gillningar

97,5% LF Global
2,5% Nordea Global Passiv som blir mindre och mindre andel flr varje månad som går.

Kollade ofta innan men inte nu längre. Sparar på i LF med 30k per månad i förhoppningsvis 10 år till innan jag går i pension.