Hur många procent har ni i Globalfond?

Jag har läst på rikatillsammans i flera år och nu beslutat att bli medlem. Forskningen och majoriteten på rikatillsammans tycker att majoriteten av sparandet på börsen bör ligga i en globalfond, så därför tänkte jag höra mer er andra:

hur många procent av ert investerade privata kapital har ni i globalfond?

Känns nämligen som att det är ytterst få som klarar av att hålla fingrarna borta från enskilda aktier, branschfonder och home bias, som ju faktiskt går emot forskningen.

Jag själv ligger runt 50% och är nöjd där.

1 gillning

Jag ligger mellan 75-80% i global index fond

1 gillning

Hur kommer det sig att du inte har allt i en Globalfond om det är bäst enligt forskning? Buffert&lekhink?

0%.

Har fördelat pengarna på rena indexfonder för USA, Europa och Norden istället. Detta för att säkerställa jag investerar i demokratier.

10 gillningar

Ja lite så, har i övrigt inget bra svar på det förutom att jag känner för att ha lite Sverige, Tillväxtländer och småbolag oxå. :smiley:

2 gillningar

Jag säger inte emot, jag är bara nyfiken. Det är intressant hur något kan vara bäst enligt forskning gällande riskjusterad avkastning men många väljer ändå att frångå globalindex, jag själv inkluderat :blush:

4 gillningar

Okej! Investerar du enligt ESG också?:blush: hur har du viktat din portfölj?

Tagit bort personlig information.

3 gillningar

Väldigt intressant faktiskt! Vi vet alla vad som är “bäst” men väldigt få av oss handlar så eftersom det finns en teoretisk möjlighet att slå index? (Och nej, inte jag heller.)

1 gillning

Jag tänker lite som @Jacke78, men har ca 20% i globalindex ändå. Räknar man alla större indexfonder är jag på ca 80%. Inga enskilda aktier däremot och inte alls frestad heller.

…och, välkommen till forumet! :blush:

2 gillningar

Jag har i aktiedelen 80% numera i globalfonden. Övriga 20% i Sverige, tillväxtmarknader och småbolag. Endast indexfonder.

3 gillningar

Ja, eftersom det finns en chans att slå index, därför att vi har lekhinkar, därför att det är tråkigt. För att vi bor i sverige och vet hur bra företag det finns här, så vi har home bias. Vi är alltså okej med potentiellt mindre pengar långsiktigt genom att avvika från index för en chans att vara bättre, när det enklaste är globalfond :man_shrugging: inte ens @janbolmeson har väl bara det?:blush:

2 gillningar

Hur har du viktat? :blush: du är alltså okej med potentiellt lägre avkastning långsiktigt för demokratin och esg?

Jag säger varken bu eller bä, tycker bara det är intressant att diskutera och det är en fin och ansvarfull tanke!:blush:

tack så mycket för välkomnandet! Därför jag alltid gillat forumet, för att man känner sig som en i gemenskapen och det är god ton!

3 gillningar

Just nu är jag ganska tung övervikt på hemmamarknaden. Dels för att jag tror det finns mer att hämta, men också för att jag dumpade fastighetsfonder i somras och flyttade stålarna till global och Sverige då. Jag har helt enkelt matat in vad jag kunnat både här och där på tre olika ISK. (Så ja, det behöver städas!)

Utöver detta har jag investmentbolag och Handelsbanken hållbar energi. Den förra för att jag vill och tror på lite kul krydda. Den andra för att jag vill att den ska gå bra då det är ett viktigt område. Den har visat sig vara ganska oberoende av andra börsrörelser och den har varit med mig länge, så den får ses som lite krydda den också. :sweat_smile:

Sommaren brukar bjuda på mindre rörelser, så då tänkte jag vikta om och sanera, så nej, ta inte råd från mig. Men ja, jag är okej med potentiellt lägre avkastning om jag gör en bra sak.

3 gillningar

Om man inte räknar räntefonder och andra lågrisk produkter, fastigheter osv: 100% :grinning:

1 gillning

Haha kunde inte låta bli att skratta till ”lågrisk som fastigheter” sitter o tittar på krisen på ekonomibyrån nu om Fastighetsbolagen :joy:

Förstår att du inte menar så :+1:t2:

2 gillningar

Då missade du ett kommatecken eller nått :grinning: jag tror jag menar exakt som det står.

1 gillning

Jag ligger på 80% globalt i min portfölj.

Av mitt totala privata sparande är det ca 60% :+1:

1 gillning

90% global index.

1 gillning

32% Global Index

1 gillning