Jag har läst på rikatillsammans i flera år och nu beslutat att bli medlem. Forskningen och majoriteten på rikatillsammans tycker att majoriteten av sparandet på börsen bör ligga i en globalfond, så därför tänkte jag höra mer er andra:
hur många procent av ert investerade privata kapital har ni i globalfond?
Känns nämligen som att det är ytterst få som klarar av att hålla fingrarna borta från enskilda aktier, branschfonder och home bias, som ju faktiskt går emot forskningen.
Jag säger inte emot, jag är bara nyfiken. Det är intressant hur något kan vara bäst enligt forskning gällande riskjusterad avkastning men många väljer ändå att frångå globalindex, jag själv inkluderat
Väldigt intressant faktiskt! Vi vet alla vad som är “bäst” men väldigt få av oss handlar så eftersom det finns en teoretisk möjlighet att slå index? (Och nej, inte jag heller.)
Jag tänker lite som @Jacke78, men har ca 20% i globalindex ändå. Räknar man alla större indexfonder är jag på ca 80%. Inga enskilda aktier däremot och inte alls frestad heller.
Ja, eftersom det finns en chans att slå index, därför att vi har lekhinkar, därför att det är tråkigt. För att vi bor i sverige och vet hur bra företag det finns här, så vi har home bias. Vi är alltså okej med potentiellt mindre pengar långsiktigt genom att avvika från index för en chans att vara bättre, när det enklaste är globalfond inte ens @janbolmeson har väl bara det?
Just nu är jag ganska tung övervikt på hemmamarknaden. Dels för att jag tror det finns mer att hämta, men också för att jag dumpade fastighetsfonder i somras och flyttade stålarna till global och Sverige då. Jag har helt enkelt matat in vad jag kunnat både här och där på tre olika ISK. (Så ja, det behöver städas!)
Utöver detta har jag investmentbolag och Handelsbanken hållbar energi. Den förra för att jag vill och tror på lite kul krydda. Den andra för att jag vill att den ska gå bra då det är ett viktigt område. Den har visat sig vara ganska oberoende av andra börsrörelser och den har varit med mig länge, så den får ses som lite krydda den också.
Sommaren brukar bjuda på mindre rörelser, så då tänkte jag vikta om och sanera, så nej, ta inte råd från mig. Men ja, jag är okej med potentiellt lägre avkastning om jag gör en bra sak.