Välkommen hit och kul du har en nyfiken fråga till oss alla .
Kan du inte berätta mer om detta? Ditt resonemang bakom beslutet etc.
Jag går skuldra vid skuldra med @JayR i att investera i bolag med huvudsäte i mogna demokratiska ekonomier. Det är lite av en hygienfaktor för mig.
Jag vet vad jag får när jag köper en andel i ett västerländskt bolag (förutom avarter som Wirecard naturligtvis). Köper jag däremot en aktie i ett land där journalister skjuts ihjäl, där beslut tas bakom stängda dörrar, och det egentliga tillståndet inte förmedlas vet jag inte vad jag får. Trygghet och säkerhet.
Jo, integritet är jätteviktigt för mig och jag är enig om synpunkterna som min forumkompis @Jacke78 skrev om.
Och till ursprungliga frågan: ca 65% av mina aktiefonder är globalfonder, lite över 70% om jag inkluderar också globala small caps. Nästan helt och hållet i MSCI World indexet dvs i mogna marknaderna.
Jag köper Avanza Global men har bara 25% där. Tittar man på vad Avanza Global köper så är det 4,95% Apple och 4,06% Microsoft. Jag känner inte att jag sprider riskerna när det ser ut så.
Jag köper därför även 25% i vardera Avanza Europa, Plus Allabolag samt Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK.
Av pengarna avsedda att va på börsen.
0% Globalfond
Ca 1,5% Tesla
Ca 15% Svenska investmentbolag
Resten, dvs ca 83,5% enskilda bolag på Stockholmsbörsen
98,5% i Sverige alltså!
Själv kör jag LF global indexnära och Handelsbanken GI småbolag som globalfonder.
Tot ca 65%
Sen fyller jag på med tillväxtmarknader och Sverige.
Inte helt marknadsviktat, men inte jättelångt ifrån ändå.
Ja. Nu är ju en hygglig del av bolagen på Stockholmsbörsen internationella och globala aktörer. Men för mig är det viktigare hur det går för företagen än på vilken marknad de handlas. Och jag tycker det är lättare att ha koll på de svenska bara.
Jag har i dagsläget cirka 60% i en billig global indexfond.
5% i buffert på sparkonto
15% i kf/extraordinär buffert
20% i Lysa hållbar
Kommer troligen möblera om lite under nästa år, när min fasta inkomst förhoppningsvis blir mer överskådlig. Hoppas då kunna ha mindre i min KF och mer i min ISK.
Ca 50 %
Intressant att se siffrorna (ganska låga) här i ett forum som rimligen befolkas av en stor andel globalfondsfundamentalister. Alla vill ha chansen att vara den som gjorde den enskilda briljanta affären, kanske är det också rationellt att unna sig det emotionella utrymmet, om man har råd, vilket man får misstänka att flertalet har.
Detta skall väl dock jämföras med kollektivet i stort där väldigt många äger inga värdepapper eller är all in tesla/sbb, så ser väl siffrorna i tråden rätt bra ut
35 procent om man räknar in alla mina tillgångar.
Ca 70 procent om man räknar in mina aktietillgångar
Har 100% i indexfonder, varav ca. 2/3 i en globalfond.
Spännande fråga!
För min del är det rörande mitt privata sparande (exkluderat buffert) till 90 procent globala indexfonder i mitt sparande. Har spetsat med lite småbolag , svenska investmentbolag och teknikfonder ganska jämt fördelat över resterande 10 procent. Även så allt nysparande fördelas så det kan bli en högre viktning av de olika delarna framåt givet avkastningen. Får se om jag fördelar om då eller snurrar vidare.
Pensionsmässigt så AP7 för premiepensionen, tjänstepension till viss del i SPP i globalindexfond och sedan (tyvärr) en skvätt i Alecta. Hade gärna flyttat bort den men de har störst andel aktier av mina valbara så jag härdar nog ut där tills det dyker upp ett alternativ med högre andel aktier.
Jag har 90% korrekt i globalfond/tillväxtmarknadsfond, och 10% i Sverigefond. Har ingen särskild anledning att ha hemmabias så sverigefonden är irrationell.
Själv gör jag allt för att undvika ESG och övrig exkludering. Det har gett överlägset bäst avkastning hittills.
75% i Avanza Global och 15% i Handelsbanken Gl. småbolag.
35% i Globala indexfonder och 40% i USA indexfonder.
40% av portföljen (exklusive pension där siffran är mycket högre)
30% är andra index, Usa, Europa, Sverige och Em
30% är aktier och branchfonder, räntor , guld och en nypa krypto