Privat spar: 100% Lysa Bred
Tjp: 100% SPP Global index
Hur hittar jag ESG för olika fonder? Jag har främst Lysa men är också väldigt intresserad av att köra 100% mot Parisavtalet. ![]()
Tjänstepensioner: Allt som går i Global indexfond.
Börsplaceringar privat totalt: 62% Globala indexfonder, men över 90% totalt i indexfonder (Sverige och Norden, Tillväxtmarknad). Övrigt är lite guld och runt 3% i aktiva specialfonder.
Tack för alla svar. De flesta som har svarat har inte 100% marknadsviktat globalindex. Finner detta väldigt intressant, då det ska vara bäst riskjusterad avkastning och många tipsar om det, som det ända som behövs. Speciellt på den här sidan. Det är alltså många som vill ”chansa” för att få högre avkastning på annat upplägg.
Ingenting fel med detta, det förvånade mig bara. Frågan är om trixandet hit och dit med enskilda aktier, olika tilt i marknader, småbolag, mikrobolag, eller specifika branchfonder gör något skillnad under en livstid av sparande gällande avkastning, eller om vi trixar förgäves.
Tiden får utvisa ![]()
Sen funderar jag mycket på det här med procentuell allokering, om det faktiskt är en bra sak eller inte. Det kanske är summan i den specifika investeringen som spelar roll och knte procenten. Hur mycket pengar i kronor är jag trygg att ha i Tesla exempelvis. Det skiljer sig ju en del om:
1 % är 10 000 eller om 1% är 1 000 000, iallafall för min egen sinnesfrid. Jag själv föredrar att tänka ut att jag placerar ut kronor och inte procent.
Vill höja en extrahand för @Jacke78 och @JayR som dessutom tänkt ett steg längre än vad jag gjort angpende hållbart sparande i demokratier&ESG och hoppas att det gör skillnad på något sätt i framtiden ![]()
Jag är en som väljer det säkra före det osäkra, det är därför jag inte har 100% i globala fonder. Men är inte RT filosofin att ha det lite uppdelat? Tänker på 4 hinkars principen, lekhinken, buffert, osv. Så jag tror oerhört få har 100% av sitt kapital i en fond. Men troligen är det inte alltid för att försöka få högre avkastning.
Kanske att många är som mig, att de gillar att ha det lite uppdelat, men att den stora hinken består av billiga globala indexfonder. Men tror också många är villiga att ta högre risk än mig, då jag är i en lite unik sits ekonomiskt.
Om man kör någon sorts allvädersportfölj blir det nog sällsynt med 100 % global. Men man kan ju ha 100% global index i en del av portföljen ![]()
Att inte många här har 100% kanske visar att de som hänger här diversifierar?
Sant. Det var därför jag blev nyfiken. Fick för mig att majoriteten som hängde här körde 100% globalfond, men så visade det sig ju inte vara, inte bland de få som svarade här iallafall
75% Global 25% Sverige
Jag kör med Basportföljen 100% aktieindex fonder, sen har jag en liten spekulationshink a’ 10% cirka. Och en liten buffert. Känns bra när det svänger upp & ner som nuförtiden!
Haha, nej tyvärr. Har en del gamla synder som jag inte blir av med som drar ner snittet. Men 95% av allt nysparande är global/Sverige index.
100% ”guldvärd” Global indexfond
utan några extra kryddor eller tillsatser.
. Är på god väg att bli av med mina synder byte mellan olika/lika globala indexfonder ![]()
Ligger på 100%
Hur länge har du hållt dig “nykter”? ![]()
Det svarar jag ej på ![]()
![]()
Kanske bättre att sälja av de bittra bottenaktierna o placera om till globalt? Eller är det något du tror särskilt mycket på?![]()
Vilken globalfond kör du på?![]()
Dnb Global indeks S ![]()
Direktäger alla aktier, antagligen sämre snitt som många säger men tycker en superbred fond är så himla tråkigt. Vill välja själv vad jag investerar i, går fortfarande diversifiera på olika länder och branscher. Man kan även se de största innehaven som en fond har om man vill få lite tips.
Dock har jag fonder på barnsparande och tjänstepension, men inte min privata ISK
Jag räknar på den totala volatiliteten/risken som blir över hela portföljen. Så de är inte så mycket hur mycket pengar en enskild aktiepost är utan hur den förändrar den totala risken och den potentiella vinsten. Så får man lägga sig på en nivå man är bekväm med