Hej!
Ny på aktier och fonder. Precis hittat avanza och köpt en del rekommenderade aktier. Förstått att det bästa är att ha majoriteten av innehavet i globalfond.
Hursomhelst, har 200 000kr i nordeas fonder. Fick rådgivning därifrån och de placerade åt mig. Men förstår från forumet att nordeas fonder är dyra och onödiga. Vad ska jag göra? Förlorar jag massa pengar om jag flyttar innehavet jag har på nordea till avanza (dvs kostar det något? Blir rådgivningen och allt det andra kastade pengar i sjön?)
Det generella rådet här på forumet är att investera brett och billigt enligt forskningen. Då är en global indexfond riktigt bra att bygga sin bas kring.
Vilka fonder har du blivit rådgiven att placera i?
Du är inte ensam om detta. Många litar blint på bankens rådgivare. Här brukar vi kalla dom för försäljare då det mer stämmer överens med deras arbetsuppgifter. Du är produkten de ska tjäna pengar på. Detta genom att placera dina pengar i deras egna dyra aktiva fonder. Oftast blir man inte ens visad hela fondutbudet eller deras indexfonder. De nämner aldrig nåt om andra fonder från andra förvaltare. oftast visar de bara kortsiktig historisk avkastning och visar de dyraste som har gått bäst under en kort period. Detta är viktigt att komma ihåg när man går på rådgivningsmöten med banken.
Om fondavgifterna är över 0,4% i avgift så hade jag absolut övervägt att sälja och byta fonder. Eventuellt flytta sparandet till en annan bank om du inte hittar några billiga indexfonder hos Nordea.
Ligger dina fonder i depå eller isk/kf? Det är lite olika beskattning på dessa. Om de ligger på depå och har gått upp väldigt mycket i värde så får man försöka räkna på vilket som lönar sig. Men är det inte så stor vinst eller om de ligger på isk/kf så är det oftast bäst att bara sälja och sedan köpa det du vill ha istället på den bank du vill spara.
Det har det förmodligen redan blivit… Vad menar du med “allt det andra”?
Har du varit på rådgivningsmöte om investeringar och fonder så har du förmodligen redan blivit lurad… Fick du betala för mötet? Om inte så fundera på hur de tjänar pengar på dig annars? Jo, genom dyra fonder som banken tjänar pengar på.
Lite alla möjliga men många nordeafonder (såklart ) Många kostar över 0,4% per år.
Ett urval:
Nordea Global Enhanced
Nordea North American Enhanced icke-utd
Nordea European Enhanced Equity Fund
Nordea Småbolagsfond Sverige
osv…
Kanske ska sälja av allt ändå. Allt ligger i ISK. Bara haft sparandet några månader, gjort vinst på några tusenlappar på några fonder. Speciellt Nordea North American Enhanced icke-utd har gått bra.
Hur avgör du om den har gått bra? Det låter som en amerikansk aktiefond. Jämför den med en indexfond som inriktar sig på USA. Jämför från samma datum så det blir rättvist Ibland lurar vi oss själva att tro att en fond har gått bra för vi ser gröna siffror och några extra pengar som tillkommit. Men om man inte jämför den med något så vet man ju faktiskt inte om den verkligen har gått bra
Personligen hade jag sålt allt på ett bräde och bytt till billiga indexfonder. Antingen på Nordea om det finns eller byta till t.ex Avanza, Nordnet eller annan bank.
Ytterligare ett alternativ är att välja en fondrobot som Lysa eller Opti. De minskar risken för beteendemässiga misstag samt att du slipper fundera på vilka fonder som är rätt. De hjälper även till att hitta rätt risknivå åt dig.
Det blir att sälja av imorgon bitti tror jag. Skaffade lysa idag, kanske använder den. Annars något tips på bra investering av 200 000 på avanza? Funderar på att lägga allt i länsförsäkringar global index. Vad tror du om det?
Det tycker jag är fullt tillräckligt bra för långsiktigt sparande. Den är populär här på forumet. Även Avanza Global är en bra global indexfond. Den har lite mindre exkludering än LF Global. Men som sagt, överväg Lysa om du ändå redan har där.
Yes kör nog avanza och någon av dom. Har en spridning nu på en del enstaka aktier: castellum, astra zeneca, investor… men ska samla ihop framtida insättningar mer. Sätta in allt i globalfond framöver. Blir lite för mycket spridda skurar annars
Du förlorar inte pengar på det givet att få får samma avkastning. Ränta på ränta effekten blir densamma om du har 1000kr och får 10% på en plattform eller 100kr och 10% på tio olika plattformar.
Det enda som kan vara bra att ha samlat sparande är att du kan uppnå olika förmånsnivåer snabbare, t.ex. om du har en partner som sparar på samma bank så räknas ert sparande till potten. Man kan väl få rabatt på hävstång på avanza om man ligger över en eller tre miljoner i sparande? Kommer inte ihåg men jag kör själv Nordea just av den anledningen då vi får en bra rabatt på bolånet som i dagsläget är större än mitt privata sparande (därför bryr jag mig inte om avgiften är 0.1-0.2% högre på mitt sparande, plus att global enhanced slår index samt den billigare fonden ändå så det jämnar ut sig)
Om du ändå flyttar runt så kanske en Sverige, en Asien, en Europa och en global(alla index).
Då har du en fot i en betydligt större andel länder.
En global index fond är nästan uteslutande stora amerikanska bolag.
Jag kör personligen så, samt en japansk index och en usa index. För att få in många marknader.
Om globalfonden består av mestadels stora amerikanska bolag, varför lägger du till extra Usa? För jag tolkar det som att du lägger till Europa och Japan för att du tycker Usa tar för stor plats?
En globalfond är ju marknadsviktad. Att vikta upp Europa och Japan genom att lägga till extra blir ju att göra ett bet på att dessa ska gå bättre? Det får man ju såklart göra men själv tänker jag att om nu Europa, Sverige eller japan går bättre så kommer dessa automatiskt får mer plats i globalfonden eftersom de blir större del av marknadsvikten.
Däremot tycker jag att man kan lägga till tillväxtmarknader och småbolag eftersom dessa inte ryms i de flesta globalfonderna. Alternativt så kör man Storebrand Global All Countries där tillväxtmarknader finns med.
Bekymra dig inte för mycket över dom fonder du fått rekommenderade, då du inte haft dem länge och många rekommenderade fonder presterar likt index men är dyrare. Det är bra att du nu fokuserar på långsiktig planering.
Det finns olika sätt att slippa dubbelbeskattning när man flyttar värden mellan ISK-konton. Framförallt kan du begära ISK-flytt eller sälja/köpa i samband med kvartal. Jag går inte in i det vidare, men det är viktigt att veta att du beskattas för alla pengar du sätter in på ett ISK, så se till att inte sätta in/ta ut i onödan.
Välj en billig global indexfond som bas. Det finns många bra, och du kommer garanterat kunna hitta en bra på den bank du är på nu. Byt bank framförallt om du vill åt andra fördelar.
Krydda med andra fonder, men undvik onödigt överlapp i innehav (Globalfond + USA-fond osv). Många kompletterar med småbolag, tillväxtmarknader eller ‘home bias’ (mer sverige än den 1% som ingår i en global indexfond). Personligen kör jag 100% global index (Robur Access Global för att vara konkret), jag tycker det är enklast känns rimligast.
Du skriver att du äger en del aktier på avanza. Jag är lite nyfiken på dessa, varför har du dom? Vad är syftet med att du köpt just detta? Är du inte insatt och intresserad är det antagligen bättre att byta dessa mot fonder också.
Lägger till både usa och globalfond för att jag tror att om 20 år så kommer inte globalfonden domineras av usa, men däremot tror jag usa fonden kommer göra det.
Jag vill inte förlora den amerikanska marknaden bara för att jag tror att Amerikas dominans i världen förändras.
Aktierna har jag köpt då det är folk som nämnt dom som “bra”. Köpte förra veckan in mig i Investor A+B, Volvo, VNV global, castellum, Astra Zeneca, Kinnevik, Handelsbanken, Swedbank. Några tusenlappar här och där, mest i Investor. Sammanlagt kanske ungefär 35000kr. Men funderar om det kanske hade varit bäst att lägga dom pengarna i en indexfond istället vid närmare eftertanke? har någon tanke om att sitta kvar ett litet tag ialla fall så att jag inte säljer med minus