Vad tycker ni om min fondfördelning

Hej, jag har vid årsskiftet köpt lite fonder för
250 000:-
senare i Maj så upphör ett fasträntekonto på lika mycket så då kommer mina fonder att se ut som nedan.
Swebank Robur och Avanza Zero är de summorna som står nedan som jag redan har idag och tänkte låta de vara som de är.
Vad tror ni om det, Ska jag öka/minska?

Jag vet att global fonderna redan har 60-70% USA.
men jag har även nån fundering på att öka x- antal procent på Amf Nordamerika eller köpa LF USA Index så att det landar på ca.100- 150’ och minska på globalfonderna.
Vad tror ni om det?

Under hösten kommer fler fasträntekonton löpa ut och min fundering är då att om jag har en miljon hur mycket ska jag ha kvar på räntekontot och hur mycket ska jag ha på börsen?
Behöver jag lägga till/ ta bort några fonder?

Sparhorisont: tills bergvämen lägger av eller nån ny bil behövs. Mao. Ingen aning.
Åsikter om fondposterna tack.

FONDER. AVANZA.

Avanza Global Index. 150 000:-
Lf. Global Index. 150 000:-
Avanza Zero. Index. 50 000:-

Amf. Aktiefond NordAmerika 80 000:-
Swedbank Robur Technology A. 70 000:-

Global. 60%
Sverige. 10%
Nord Amerika. 16%
Robur Technology A. 14%

Sen har jag lagt in tre tusen på de här.
Det är för att lättare kunna se och jämföra lite olika Index på mobilen om jag skulle vilja lägga in nån köporder i framtiden.
Ska jag öka här?

Länsförsäkringar USA Index. 1000:-
Länsförsäkringar Europa Index. 1000:-
Handelsbanken Norden Index. 1000:-

Hej!

En första tanke är att dina placeringar riskerar att bli onödigt spretiga på grund av överlappande innehåll.

Dessa fonder hade jag personligen sålt av och lagt i övriga sparandet då innehållet på flera vis överlappar.

Om du vill ha något att jämföra din totala fördelning med, finns rekommendation i följande avsnitt:

Fördelningen för 100% aktiefonder som rekommenderas i avsnittet är:

70% – 100% i global aktieindexfond
0 – 20% i svensk aktieindexfond
0 – 10% spekulation

Det som skiljer rekommendationen i avsnittet från din fördelning i nuläget, är att din portfölj har extra Nordamerika (som jag personligen hade haft i globalfond istället då du får den exponeringen där redan) och några mer procent i spekulation.

Hur mycket du ska ha på sparkonto handlar bland annat om din ekonomi i helhet, risktolerans, behov av buffert m.m.

Titta gärna på avsnittet ovan om du inte har gjort det. Där finns mycket tänkvärd information och länkar till annat intressant.

Lycka till med dina investeringar!

3 gillningar

Angående amf Nordamerika så har den fått fina rekommendationer från diverse finnas sidor som dagens industri. Och under hela globas tid som lf global har de ju gått upp och ner samtidigt. Men imed amf Nordamerika har 30% mer i bolag som Microsoft så har det ju gett bättre avkastning. Mest troligen fortsätter det så om det skulle gå upp i framtiden tills global ändrar sin fördelning.

Personligen har jag både och. Men amf Nordamerika har gått betydligt bättre. Investera i bara den känns inte rätt. Men borde absolut inte uteslutas. Är som att säga skippa de 20 tusen kr som du kanske få extra om usa företagen skulle gå bra.

Personligen hade jag skippat Europe fond av den enkla anledningen att den överlag inte går bättre än en global fond. Som har Europa i sig också.

Skulle även rekommendera att ta en titt på Swedbank robur global fond

1 gillning

Det är helt ok, bara du är medveten om att det teoretiskt

• ökar både din risk och potentiell absolut avkastning

• minskar din riskjusterade avkastning

Jag gör själv något liknande genom att ha totalt ca 30% home bias vilket jag på lång sikt hoppas ge högre absolut avkastning än bara globalt sparande (plus ytterligare argument som finns för att köra home bias, dessa får du såklart inte om du överviktar amerika)

3 gillningar