Hej på er!
Har i dagsläget ca 500 000:- i rena sparpengar, ligger tryggt på ett vanligt sparkonto.
Sedan är det ca 200 000:- som ligger på ISK. Har tidigare enbart haft Swedbank Robur Bas 50.
Nu senaste tiden har jag på allvar börjat få upp ögonen för ISK och att kanske placera i andra, bättre fonder. Hur ska man tänka rent generellt…? Visst går marknaden upp och ner, men över tid, brukar det “alltid” återhämta sig till det bättre? Jag tänker att pengarna jag stoppar in är såna jag inte behöver på lång tid och som senare skall ha ett högre värde… självklarheter…
Jag antar att många kommer säga att de skulle haft det omvända, dvs 500 000:- på ISK och 200 000:- på spar, där är jag inte än då jag vill gå försiktigt fram i ISK-svängen när jag precis börjat sätta mig in i det…
Jag har kikat efter fonder med låg avgift och bra värdering (Morningstar), och placerade ett par tusen vardera i följande:
AMF Fonder Aktiefond Nordamerika
DNB Global Indeks S
Handelsbanken Usa Index Criteria LF Global Index
LF USA Index
Då jag haft Robur Bas 50 A länge, då den innehåller sparade pengar från föräldrar, så ligger fortfarande största andelen i den, ca 80%. Rekommenderar ni att jag säljer av en del av denna fonden för att placera i ovan nämnda, som både har högre värdering samt lägre avgift, eller finns det någon fördel med att behålla hela nuvarande belopp i Bas 50?
Eller har ni rent utav bättre fondtips? Har lagt mig på risknivå 4 med ovan nämnda fonder då den nivån känns lagom.
När du väljer fonder så bör du göra det utifrån vad du vill äga och om du t.ex vill ha marknadsvikt eller inte. Du bör inte fokusera på historisk avkastning eller morningstarstjärnor.
Läs bland annat varför här:
Av de fonder du själv har valt så har du i stort sätt 70% överlapp. Du hade klarat dig på en enda global indexfond men ändå täckt in allt du har i dessa fonder du har valt.
En global indexfond består nämligen till 70% av Usa/Nordamerika.
Ett standard portföljförslag här brukar ungefär se ut som följande:
Då får du en mycket bred och billig indexportfölj för långsiktigt sparande. På perioder om 10-15 år får man nästan räkna med ett par större börsnedgångar. Det hör till helt enkelt. Därför ska man ha en lång sparhorisont när man är på börsen.
Bas 50 hade jag bytt ut. Onödigt låg risk om man är långsiktig samt onödigt dyr. Byt till global indexfond eller portföljförslaget ovan.
En fondrobot som Lysa eller Opti kan också vara ett alternativ till allt sparande
Hur ser du på teknikfond, typ Swedbank Robur Technology? Värt att investera i?
Jag tänker att jag kanske ska lägga till en fond med högre risk, och stoppa in sporadiska småsummor medveten om att den kan svänga kraftigt och att inte räkna med att få pengarna tillbaka? Mest för att ha ett roligt komplement till de andra som väl får anses vara lite säkrare med risknivån…?
Såklart högre risk och volatilitet som du nämner. Oftast väldigt dyra också. Men 10-20% som ren spekulation behöver inte vara fel. Klassas ibland för lekhinken här.
Jag har lite sådana fonder i tjänstepensionen där de har rabatt på avgifterna.
Då är det på gång med byte från Robur Bas 50 A till att lägga in det kapitalet på de andra fonderna jag har, i runda slängar 150 000:- totalt. Känns lite djärvt, men läser att “time in the market beats timing the market”, samt så är de ju lägre avgifterna klart fördelaktigt. Sen är det väl bättre att lägga in allt direkt i de nya fonderna, låta pengarna börja jobba direkt, för att sedan månadsspara regelbundet in i dessa…
Fond 1-5 nedan har jag redan köpt och har ett par tusen på redan, 6-7 skall läggas till.
Efter att ha läst lite om basportfölj m.m så har jag i nuläget följande skiss:
Är Handelsbanken GI Småbolag nödvändig att ha med, eller kan jag klara mig utan den? Försöker i första hand välja fonder med 0.2% avgift om möjligt.
Globalfonder är i regel 70% mot USA om jag förstått det rätt. Läst nåt inlägg att man klarar sig med 1 globalfond, men kan ha 2… Tänker att jag behåller båda ifall den enda får för sig att prestera bättre. Med den fördelning jag gjort i månadssparande på fonderna skulle jag få:
69.7% USA
20.7% Europa exkl. EU-land
3.1% Euroland
1.9% Japan
1.6% Storbritannien
3.0% Övriga regioner
Ser detta OK ut eller rekommenderas annan fördelning i procent?
Technology-fonden är mest en rolig grej där jag mentalt är förberedd på kraftiga svängar och att mer eller mindre blunda de gånger den ev. ger större minus och se framåt. Eller är det så enkelt att den är “idiotsäker” över tid, dvs 10 år+? Dum fråga kanske då ingenting väl är säkert med att köpa fonder/aktier…
Övriga fonder hoppas jag ska kunna ge nåt över tid. Dessa pengar lär inte behövas på åtminstone 10 år. Ska jag fördela de 150 000:- jämnt över fond 1-6, eller förtjänar någon lite mer?
Du får vara beredd på väldigt stora rörelser i en sådan fond.
Jag har haft den sen 1998.
Under IT-kraschen gick den ner som mest (från toppen till botten) ca. 78%.
Därefter kom finanskrisen. Det tog totalt runt 14 år innan jag var på +/- noll. Dvs jag tjänade inget i den fonden under den tiden.
Senaste åren har fonden gått bra. Väldigt bra till och med.
Hur den går framöver är det ingen som vet.
Detta var för mig och berodde på när jag köpt och för hur mycket. Andra kanske hade längre eller kortare tid för återhämtning.
Just vad du ska göra kanske inte jag ska säga, jag försöker endast ge info.
Finns även ett ord du kanske kan fundera på: “och”
Vad är det som säger att du inte kan köpa Technology OCH småbolag och vikta enligt önskemål?
Jag skrev om Technology och min resa med den här:
Blev en del diskussioner i tråden där jag la till mer info.
En annan fundering i dagens läge…
Nu när jag får 150 000:- att investera i mina fonder, rekommenderas det fortfarande som “matematiskt korrekt” att sätta in hela beloppet direkt, eller dela upp det framöver och investera månadsvis?
Jag tänker ev. på det senare, mycket pga att min sambo är föräldraledig just nu, och vi kör med helt gemensam ekonomi, och lika blir det när jag går på ledighet.
När båda jobbar igen har vi ju fulla löner, och kan betala gemensamma räkningar och sedan ha eget sparande igen som vi haft alla år innan…först då kan det bli aktuellt att jag månadssparar från lönen till ISK igen… Nu är fokus att helt slå ihop föräldrapenning+lön för att ha en liten buffert där också och kunna ta ut färre föräldradagar / vecka, resten av detta året för att de skall räcka längre…
Då tänker jag att det bästa för att sprida risken om jag ändå inte kommer sätta in månadsvis från lön förräns nästa år, är att dela upp ett stora beloppet på 12 månader eller liknande?
Är det verkligen långsiktiga pengar så kan man ju likaväl skicka in dom på en gång eftersom det är matematiskt korrekt. Skulle börsen gå ner så gör det ändå inget, eftersom det är långsiktigt eller hur? Börsen återhämtar sig allt som oftast så småningom.
Är du orolig för att pengarna kanske egentligen kommer behövas på kortare sikt så kanske de inte ska in på börsen alls. Eller utöka bufferten ni har idag och bara investera det som blir över.
Definitivt långsiktig idé här, har ett bra sparande vid sidan av så dessa pengar kommer ej behövas på 10 år+.
Tanken är som sagt sedan, när klumpsumman är på plats, att börja månadsspara i fonderna, men kan bli först sent nästa år. Inte säkert att vi får loss nånting från bufferten då hon går ner i föräldradagar för att de ska räcka längre för mig…
Alternativ 1: in med klumpsumman direkt, och ev. inget mer tillskott förrän sent nästa år.
Alternativ 2: dela upp klumpsumman över minst 12 månader, sprida risken och ha mindre glapp tills månadsspar kommer in på regelbunden basis…
Ett tredje alternativ är att ta av de säkra sparpengarna, ett belopp i månaden för att därmed hålla de regelbundna investeringarna aktiva.
På spar ligger 500 000:-, en skön jämn summa att ligga på, men visst, kanske inte skadar att ta ett par tusen varje månad därifrån och lägga in, fram tills båda jobbar fullt och jag åter får loss sparande från normal lön som sätts dit…
Detta alternativ skulle ju kunna motivera att sätta in hela den stora klumpsumman direkt och låta pengarna börja jobba direkt!
Hur hade du tänkt med fördelningen av 150 000 :- på t.ex en globalfond, usa index, Sverige fond?
Hade du lagt 50 000 på varje som start eller fördelat mer på någon annan?
Globalfonder viktar ju mycket mot USA, 60-70%, ska man då lägga samma procentuella del av startkapitalet här eller fördela det jämnt och sedan bestämma procentuell fördelning av kommande månadssparande?
Att fördela helt jämnt mellan olika fonder tycker jag är en dålig idé. När jag bygger en portfölj så vill jag efterlikna marknaden. Antingen genom indexet MSCI World (70% Usa, inga tillväxtmarknader) eller indexet MSCI ACWI (ca 60% Usa, inkluderar tillväxtmarknader).
Därför anser jag att det blir helt onödig kaka på kaka att ha både globalfonder OCH Usa-fonder samtidigt.
Globalfonden är redan korrekt marknadsviktad. Det som dock inte ingår är då t.ex småbolag samt tillväxtmarknader om man väljer en globalfond som följer MSCI World. Det finns även vissa argument för att övervikta Home Bias en aning (finns visserligen argumet emot också…).
Mitt standard portföljförslag ser ut typ såhär:
70% globalfond (msci world)
10% tillväxtmarknadsfond
10% Sverige
10% småbolag
Då får du en bred portfölj och väljer du indexfonder så blir den billig också
Så om du ska investera 150.000kr blir det 105kkr i globalfonden och 15kkr i de tre övriga. När du månadssparar så automatiserar du köpen så att de investerar enligt samma procentuella fördelning.
Vill du bara köra enklast möjligast så tycker jag det räcker med en fond som följer MSCI ACWI och då blir valet 100% i Storebrand global all countries. Enklare blir det knappast. Fondrobot som Lyssa eller Opti är också vettiga alternativ.
Då lägger jag närmare 70% av startkapitalet i globalfond och fördelar resten enligt procenten du skrev, och gör så fortsatt när det blir månadsspar in i dessa.
Nu har ju jag både global och usa fond, men det får vara så, båda är billiga… för att balansera upp tog jag Allabolag PLUS Sverige index, samt så tänkte jag testa Handelsbankens pensionsfond 90.
Den eller Norden hade givit ungefär samma spridning vad jag kunde se, Norden 0,1% billigare i avgift, men med nuvarande upplägg är det 7 fonder med snittavgift på 0,27%.
Fördelningen ser ut så här:
USA 67.5%
Sverige 14.1%
Danmark 4.3%
Japan 2.4%
Storbritannien 1.8%
Övriga 9.6%
USA 67.5%
Europa exkl Euro-land 20.4%
Euroland 4.3%
Japan 2.4%
Storbritannien 1.8%