Blir galen, för många fonder att välja bland

Såga mina fondval:

• DNB Global Indeks - 60%
• Swedbank Robur Asien - 10%
• iShares MSCI India USD - 5%
• Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%
• AMF småbolag - 5%
• VanEck Semis - 10%

Målet är att spara ca 5-10år, bara trycka in pengar i dessa då och då, låta de växa. Mitt problem med mer aktivt sparande är att jag blir lätt distraherad och hoppar mellan olika aktier utan någon vidare långsiktighet. Så jag har bestämt mig att köra passivt.

Mitt dilemma är om jag verkligen ska försöka följa en global index eller ej? Tycker Amerikanska aktier är dyra i dagsläget. Mina bets är halvledarbolag (viktigt för all tech), Indien och emerging markets generellt pga den globala medelklassen kommer finnas i dessa länder. Samtidigt tror jag investor och svenska bolag kommer fortsätta gå bra, därav 15% enbart svenskt. Indirekt bet blir att USA underpresterar men där är jag inte säker, USA verkar sällan underprestera.

Hur hade ni fördelat ca 100.000kr nu? Och hade ni gått all-in direkt eller kört 50% och sedan 10%/mån?

Råd/tips?

50% i LF global.
50% i Swedbank robur access global.

Om jag har lång sparhorisont 10+ år, och inte är nervös av mig, allt in på en gång.

Hade jag varit mer nervös eller kortare sparhorisont, 60% fonder och 40% sparkonto.

3 gillningar

Vad händer om 5-10 år ?

Varför trycka in då och då och inte varje månad istället ?

För många fonder skulle jag säga räcker med en global och en svensk om du vill ha det. Ta den bästa i respektive kategori sen behöver du inte byta runt.

1 gillning

Vill fortsätta spara även efter 5-10år, har börjat plugga och inkomsten blir lite spretig därav då och då istället för månadsvis. Jag förstår, det som har gjort att jag inte agerat på det viset dvs en global + en svensk är att globala fonder har 75% i USA och jag (nybörjare/lekman) tror att USA kan vara lite väl övervärderad generellt.

Tack för svar!

1 gillning

Tyckte du även att amerikanska aktier såg dyra ut:

2009?
eller 2010?
eller 2011?

eller 2023?
eller 2024?

4 gillningar

Ok, jag gör det bara för att du bad om det.

Jag kan inte såga den, det är en bra fond.

Varför bara Asien och inte tillväxtmarknader generellt?
Typ Avanza Emerging Markets eller liknande.

Hög löpande avgift och evt. dyr för dig att handla i p.g.a. växlingsavgift, courtage etc.
Vad fyller denna för funktion som din Asien eller tillväxtmarknadsfond inte redan gör och där Indien redan är inkluderat till marknadsvikt?

Om du verkligen vill ha investmentbolag kan du köpa aktierna direkt istället för att spara in på avgifterna, det är ändå jättefå innehav som står för majoriteten av fondinnehavet.
Annars skulle jag köra t.ex. PLUS Allabolag Sverige Index istället så att du fångar upp hela Sverige.

Dyr och aktivt förvaltad fond. Om du håller den väldigt långsiktigt (årtionden) kanske det kan vara ok.

Du har redan majoriteten av dessa bolag i DNB Global Indeks och Swedbank Robur Access Asien där de redan är tunga innehav.
Varför ska du ha ännu mer tech som överlappar dina andra innehav?
Möjligen dyrare p.g.a. courtage och växlingsavgifter även här och den löpande avgiften är högre än globalfonden.

3 gillningar

Oavsett val av fonder så hade jag månadssparat, att sprida ut risken. Så gör jag själv och har alltid månadssparat i livet, vilket gjort att jag blivit rikare. Du kanske kan smyga in med 20% på marknaden och sen köper du varje månad. Allt beror på hur stor risk du vill ta. Där är vi alla olika!

1 gillning

Jag förstår din poäng men 2009 var S&P 500 Shiller CAPE Ratio på ca 15 och har därefter stadigt klättrat till 38.5. Även P/E är på historiskt höga nivåer på ca 30.

Men det hela beror på om man tror marknaden är rationell eller irrationell. Det är det jag försöker förstå som nybörjare, sen är jag “bara” 25år och jag har inget behov av pengarna så även om vi skulle se en massiv korrektion så ska jag bara fortsätta fylla på men samtidigt känns det lite konstigt att gå in i en globalfond med 75% USA när jag vet att USA är historiskt “dyrt”. Jag försöker egentligen bara förstå varför USA handlas till högre multipel än historiskt. Kan det vara att de största bolagen handlas egentligen som stabila “globala” bolag tex Meta, Alphabet, Microsoft? I.e oavsett hur USA går kommer dessa gå ok då de är dominerande i hela världen?

Hela grejen med passiv investering är väl just att inte tro en massa eller försöka “tajma”. Jag är inte så passiv och det är i stort sett det som är mitt intresse. Men skulle föreslå att du håller gissandet till en lekhink till att börja med.
Se bara till så du har en buffert för oförutsedda händelser och gå igenom ekonomin så du tänkt igenom de större utgifterna. Om det inte är så mycket pengar kanske du kan lägga mer än 10% på “lekhink”. Tycker buffertsparande är det man borde ha på plats först. Förutsätter att du inte har några dåliga lån, det borde få delad förstaprio med buffert annars.

1 gillning

Tack! Sant, ingen idé att äga asien + indien separata istället för en enda emerging marketsfond som dessutom ger exponering mot andra marknader.

Sant igen! jag handlar hos Nordea och insåg att ETF kanske inte är så bra med tanke på att jag kommer betala courtage vid varje köp.

Byter nog till PLUS ALLA bolag och stryker investment och småbolagsfonden!

Tack för riktigt grymma och logiska förklaringar!

2 gillningar

“Bara” bolån och en rejäl buffert på plats redan. Hahhaha japp jag gissar nog för mycket här, men det samtidigt kul, får hålla gissningen till max 10%!

1 gillning