Är mitt sätt att spara dumt?

Hej alla! Nybörjare här, har startat hos Avanza, började spara på deras Avanza robot,
En är 30/70 och andra är 70/30, är det bra eller?
Ska jag fixa en 50/50 också eller ska jag göra annat sätt?
Tack:)

2 gillningar

Vet inte hur det är på Avanza med på Lysa ( en annan fondrobbot) så svara du på ett antal frågor innan du väljer hur du skall fördela efter ditt behov och spar horisont. Om du gjorde det så får du ett bra svara på din fråga.

Hej!

För att andra ska kunna ge feedback på ditt upplägg behövs mer information, bland annat vilka mål du har med dina sparande och när det är planerat att använda pengarna.

Om du inte har sett följande avsnitt är de väl värda att ta del av. De innehåller mycket matnyttigt och grundläggande om investeringar:

3 gillningar

Mitt mål är 3-10 år beroende på mitt liv, pengarna ska kunna användas till kontantinsats till husköp.

Har du lika stor summa i 70/30 som i 30/70 så motsvarar de ju en dubbelt så stor 50/50… så jag fattar inte riktigt hur planen bakom valen ser ut.

1 gillning

3-10 år är ett ganska stort spann.

Tror du att du behöver pengarna om 3 år så hade jag kört sparkonto.
Tror du att du behöver pengarna om 5+ år så investera.
Var beredd på att du kan behöva fortsätta ha pengarna investerade i 10+ år eftersom det inte är omöjligt att nästa 5 år inte är lika positivt som det varit historiskt.

Så 1-5 år: Sparkonto
5-10 år: Investera (efter 10 år bör du ha minst pengarna du satt in och troligtvis en fin avkastning), förutsatt att du investerar brett och till rimlig avgift.

Då ska jag helst ha en 70/30 för långsiktigt sparande?

Jag vet inte hur jag tänkte, alltså 30/70 och 70/30 ger 50/50 risk. Då tänkte jag fel alltså

Vad motsvarar 70/30 här? Vilka fonder?

Ja… då borde jag köra på en fondrobot än två olika

Vibehöver mer info om dina planer framåt för att kunna ge bättre råd. :slight_smile:

Denna

Är du under 55 år hade jag kört 100% aktier, och ingen robot utan kör 100% DNB Global Indeks. Vill du ha med Emerging Markets (Kina, Indien och Taiwan m.fl.) kan du krydda 10% med Avanza Emerging Markets. Vill du övervikta Sverige kan du krydda ytterligare med PLUS Allabolag Sverige index.

Exempel:

Exempel 1
100% DNB Global Indeks S

Exempel 2
90% DNB Global Indeks S
10% Avanza Emerging Markets

Exempel 3
80% DNB Global Indeks S
10% PLUS Allabolag Sverige Index

Exempel 4
70% DNB Global Indeks S
20% PLUS Allabolag Sverige Index

1 gillning

Okej…
Jag sparar ca 7000 kr i månad och sprider olika sparande genom pension, barn, buffert och kontantinsats. Har sparat i flera år, börjar nu intressera mig på ränta på ränta effekten.
Mitt dröm är att köpa/äga ett hus någon dag, inte bråttom, kan vara 3-10 år. Där lägger jag ca 1300 på avanza att börja med.

Är 35 år och din exempel uppskattas.

Du kan räkna här ungefär vilka summor du kan förvänta dig (7% är här före avgifter, skatt och inflation, vill du ha utan räkna cirka 5%, detta är ett genomsnitt så vissa år kan det bli +32% och andra -24%):

Ingen vet hur framtiden ser ut dock. Den som visste det hade varit löjligt rik. :slight_smile:

2 gillningar

Hur mycket av de ca 7000 du sparar är tänkt till kontantinsats?

image
Vid 2500kr /månad sparande
Här räknar jag med 5% ränta per år och då tänker jag att det ska rymma avgift, skatt och inflation (så beloppet är netto). Efter 10 år är det 385k, räcker till kontantinsats för en lägenhet på 2 miljoner. Då är 85k av dessa ren ränta-på-ränta.

1 gillning

Hej igen
Har två frågor-
Första fråga är där jag bifogar bild.
Det ser bra ut eller för mycket?
2 olika globalfonder på olika satsningar, ena är teknik och andra är finans.

Andra fråga är att jag ska våga att månadsspara på en aktie?

Vill du förtydliga?
För mycket?
Tidigare skrev du om portföljer med räntor, men nu vill du alltså köra 100% aktieandel?

Spiltan global investmentbolag är en nischad fond med 30 bolag som antagligen redan ingår i Avanza Global. Vet inte riktigt vad den tillför.

Om det är för mycket med spridning eller är det säkrare.
Spiltan global satsar finans 33% och 14% teknik medan Avanza global 25% och finans 14%.
Tänkte fördela än att fokusera på teknik.

Sedan min fråga var aktie, jag bara var nyfiken om det är ens en bra idé att ha en aktie eller räcker det med som jag har