Är Swedbank Robur Trans Global en bra globalfond?

Spara långsiktit på en global index fond sägs det. På swedbank, vad är rek.?

Hittade denna Swedbank Robur Trans Global A, är detta en bra motsvarighet? Detta är en Aktiefond vilket betyder?

Rekommendationen är att spara på Avanza eller Nordnet. Välj Länsförsäkringar Global Indexnära eller motsvarande på nordnet.

Svar
Swedbank Robur Trans Global A verkar ha en avgift på 1.25, Länsförsäkringar Global Indexnära har 0.23%. Alltså mer än 5 gånger mer för än sämre produkt. Det är inte en bra motsvarighet.

Svar
En aktiefond är en samling med underliggande aktier. En räntefond är en samling med underliggande räntepapper. En blandfond har både aktier och räntepapper.

Lycka till med sparandet! :slight_smile:

1 gillning

Okej tack, jag såg detta nu.

Swedbank Robur All. Komplett är också dyr? där har jag endel pengar, kanske bättre att flytta dom?

Vad kostar den? Allt över 0,4 är förkastligt om man inte har en väldigt bra och genomtänkt plan (tycker jag).

Hej!

Om din avsikt är att fortsätta spara på Swedbank och du enbart önskar att spara i en Global indexfond är, som V skrev, Robur access global ett bra alternativ. Swedbank ska ha Storebrand global all countries också. Den har runt 0.30% i avgift så den är något dyrare än Robur access global, men den inkluderar även tillväxtmarknader om man vill ha med det.

Jag hade bytt till någon av nämnda fonder.

3 gillningar

Och medan du funderar kan du passa på att lyssna/läsa igenom bloggavsnitten 99 och 238 :slight_smile:
Där finns fantastiskt mycket information för din situation.

6 gillningar

årlig avgift 1,25%. Har mellan 40-60k där. Kanske ska tänka om ? gått 25.000kr + sendan jag skaffade den iallafall.

Tyvärr säger inte historisk avkastning något om framtiden. Det är heller inte särskilt intressant vad du fått för avkastning i kronor, utan mer intressant att jämföra avkastning i procent, och sedan jämföra det med en global indexfond (Swedbank robur access global) för samma tidsperiod.

Det går att bygga jättefina portföljer på Swedbank med deras egna indexfonder (access).
T.ex något av följande:
100% Swedbank Robur Access global (ca 1000 bolag i utvecklade länder)

Eller ett bredare alternativ där du får med en del tillväxtmarknader (asien) samt extra Sverige.
70-80% Swedbank Robur Access global
10-15% Swedbank Robur Access Sverige
10-15% Swedbank Robur Access Asien

7 gillningar

Mitt tips är att lägga lite tid, läsa på för ta till vara på all den kunskap som @janbolmeson sammanställt här:

Det svarar inte på vilken fond men det hade du fixat efter att ha pluggat på lite.

Lycka till :grinning::+1:

7 gillningar

Väldigt olämpligt råd!
TS frågar efter globalt index och du rekommenderar EN! Svensk aktie.
Väldigt mycket högre risk, och avkastningssiffrorna är ju rena gissningar.

8 gillningar

Det var inget råd, det var ett mycket bra tips om TS vill få mycket god möjlighet till bättre avkastning än global indexfond.

Överavkastningen mot index kan backas upp med 100år av data, så skulle säga sannolikheten är mycket stor att det kommer bli så även i framtiden, tack vare exponering mot riskfaktorer, lägre avgift, lägre skatt på utdelningar, substansrabatt och skickliga investerare.

Då var det ett dåligt tips.
Oavsett historisk avkastning så är en aktie högre risk än en globalfond.

Håller med. När TS ställer denna fråga

får det ivarjefall mig att anse att stockpicking inte är något för TS riktigt än…

1 gillning

Det får vara din åsikt.
Min åsikt är att äga 100% Investor är ett betydligt bättre val för dom allra flesta svenska småspararna än 100% Global indexfond. Betydligt lägre risk att hamna efter i relativ förmögenhet sett till den svenska befolkningen genom äga Investor. Men visst, om du mäter risk i volatilitet så är den högre.

Att månadsspara i Investor är i min värld inte “stockpicking”, du blir delägare i ett investmentbolag med 100+ år av god historik där Sveriges absolut vassaste investerare väljer aktier åt dig för den ringa kostnaden på 0,1%, mycket svårslaget alternativ enligt mig, dessutom till 15% rabatt i dagsläget.

(Alltså jag själv har Investor jag med så det är inte det det handlar om)

Men att välja specifika aktier är väl precis definitionen av stockpicking?

Beror väl på hur man ser det, jag tycker mer att investmentbolag är likt en fond än en enskild aktie som man kan äga helt passivt och luta sig tillbaka. Bara titta på klasen med kvalitetsbolag du får om du köper Investor, som professionella investerare löpande arbetar aktivt med att utveckla:

Noterade bolag
Atlas Copco
ABB
SEB
AstraZeneca
Wärtsilä
Sobi
Nasdaq
Ericsson
Epiroc
Electrolux
Electrolux Professional
Saab
Husqvarna
EQT

Onoterade bolag (Patricia Industires)
Mölnlycke
Permobil
BraunAbility
Advanced Instruments
Laborie
Vectura
Atlas Antibodies
Piab
Sarnova

Den enskilda bolagsrisken reduceras avsevärt redan vid 8-12 innehav:

Finns en anledning till att aktiva fonder måste ha minst 16 innehav, men efter det är bolagsrisken i princip eliminerad.

Diskussionen om investmentbolag kontra fonder och indexfonder är intressant. Jag är dock inte säker på att det var det TS eftersökte när tråden startades. Det finns en befintlig tråd där man kan grotta ner sig vidare i ämnet. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tycker snarare att TS första inlägg:

indikerar att att han hört någon säga att en global indexfond är det bästa som finns utan att ställa sig själv frågan om varför, och framförallt vilken risk hen är villig att ta. Kan ju lika gärna vara så att han vill ha högre förväntad avkastning än globalt index, eller för den lägre för den delen. Så tycker att diskussionen om investmentbolag med högre förväntad avkastning passar väl i denna tråden. Ser ingen som frågar vad TS faktiskt vill ha för förväntad avkastning och till vilken risk, det kanske är Swedbank Robur Access Mix som är det perfekta valet för honom. Men blir ju aningen svårt att giss när TS är relativt inaktiv.

Tror generellt också att detta forumet skulle må bra av att vidga sina vyer, och förstå att det finns alternativ till en global indexfond som kan ge bättre avkastning, dessutom till lägre risk. Mycket bra avsnitt att börja med: https://www.youtube.com/watch?v=0tMpGH9WMao&t=2196s&ab_channel=RikaTillsammans

Vi har nog helt enkelt tolkat TS kommentar olika. Efter att ha läst TS inlägg i en annan tråd, tolkade jag citatet ovan som en kommentar till avsnitt 99
https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-investera/. Jag tolkade det därför som att TS tråd syftade till att börja bena ut huvudinnehållet i det avsnittet.