Nej, och inte du heller. I stället tipsar du om att köpa en enskild aktie när @Tass1 är ute efter rekommendation på en global indexfond på Swedbank.
Man får givetvis diskutera andra strategier, vilket också görs i flera trådar på RT, men med den bakgrundsinfon vi fick här vidhåller jag att det var ett direkt olämpligt tips.
Du får tycka vad du vill. Jag la bara upp ett passivt alternativ som har högre förväntad avkastning än en global indexfond, och var även tydlig med det i mitt första inlägg (som av någon outgrundlig anledning blivit borttaget utan att jag fått en förklaring), helt rationellt och rimligt enligt mig.
Måste ställa en nybörjarfråga här , jag har själv avanza för aktier och fonder , men har även startat upp barnspar med enbart fonder på länsförsäkringar där jag har min resterande ekonomi.
Finns det någon fördel med att skaffa avanza för globalindex sparande om man inte avser att spara i någon annan form ?
Nej finns ingen större anledning. Går utmärkt att ha allt på samma bank om man vill det Enda anledningen enligt mig att ha flera banker/mäklare är om det saknas tillräckligt utbud av det man vill ha på sin primära bank.
Tack för svar.
Ja, man hinner inte med allt på en gång så jag var inaktiv några dagar.
Det jag är ute efter är att reda ut var fasen man kan lägga sina pengar på som man vill spara varje månad så att man slipper tänka på det. Vill bara dra ett belopp från kontot, stoppa det någonstans tills jag uppnår en viss summa. Därefter så får man se. Men säg så här, jag vill vid lön ta 5000kr lägga dom någonstans som kanske är bättre än e-sparkonto som jag hittils skyfflat över på.
Dessa 5000kr eller 10.000kr eller vilken summa det nu än blir, vill jag lägga någonstans tilldess att jag har t.ex. 200.000kr eller 700.000kr eller vad jag nu vill uppnå får total summa.
Tycker det är så fruktansvärt rörigt med dessa fonder och aktier. Alla pratar om bra det är samtidigt ingen är överens om vad som funkar eller är säkert. Därav har jag till stora drag bara kört på espartkonto eller något liknande tidigare.
Ja, asså det är detta som gör fonder och aktier så rörigt tycker jag. Finns inga enkla vägar att gå.
För att alla ska få en bättre bild kanske:
Jag vill efter varje månadslön dra en summa automatisk som jag vill spara tillsdess att jag uppnått en viss total summa. Vi kan säga att jag vill dra 10.000kr varje månad, lägga dom på ett sparande tillsdess jag har uppnått 300.000kr eller 500.000kr eller varför inte säga 800.000kr eller mer. Jag vill bara komma igång och få ihop en bra summa någonstans så att jag har en kontantinsats om jag senare skulle vilja köpa bostad men även kunna ha lite över. När jag kommit upp till den summan jag vill åt, så reducerar jag sparandet. Vill liksom bara få ihop en bra summan så att man har det innan man börja spendera för mycket på resor och annat.
Inte mer komplicerat än så egentligen. Frågan är bara vart jag ska skyffla över sparandet på, ska man fördela den på 1, 2 eller fler fonder. Skulle vara skönt att bra dra en summa till en fond och thats it liksom.
Det går göra det hur komplicerat som helst , men ofta är det enkla bäst.
Om du vill ha ett enkelt sparande med 100% aktieandel så kommer här några alternativ.
Ett tillägg till de bra svar du redan fått: säkerställ att du har dina fonder på antingen ett ISK-konto eller i en kapitalförsäkring (KF). Detta då alla andra alternativ är dyrare skattemässigt.
Tyvärr kommer du aldrig att få ett “rätt svar” om vad som är bäst. Alla investeringar har olika risk och det finns ingen som vet hur framtiden kommer bli, så ska man investera och tjäna pengar måste man våga ta risken att förlora. Är man inte bekväm med det är räntekonto enda alternativet, men även då förlorar man pengar mot inflationen.
Det du behöver tänka ut är vilken avkastning du vill ha på ditt kapital, och vilken risk du är villig att ta för att få den.