Investera sitt kapital i hinkarna

Jag har ett sparkapital jag skulle vilja investera. Jag var ekonomisk analfabet tills för två veckor sedan. Målet är god pension. Sparhorisonten för passiva kategorin är 30 år. Väntade utgifter är medräknade i buffert och mellanriskkategorierna.Fråga 1) Vilken kritik kan ni ge till de två alternativen nedan?

1. Buffert: 100 kkr sparkonto + 50 kkr i fondrobot (20/80). Mellanrisk: 300 kkr i fondrobot (60/40). Passiv 750 kkr i fondrobot (90/10). Månadssparande i fondrobot.
  2. Buffert: 100kkr i sparkonto, 50 kkr bundet i räntegivande sparkonto. Mellanrisk: 300 kkr i Swedbankfond (50/50). Passiv: 750 kkr i Swedbankfond för pension (20/80, justeras över tid). Månadssparande i sistnämnda.
  3. Blandning av 1 och 2 i någon utsträckning. Eventuellt flera fonder i samma kategori.
Fråga 2) Bör jag investera allt i en klumpsumma (vänta till eventuell större kursnedgång) eller köpa gradvis? Om sistnämnda, hur stora köp och i vilka intervall?Tacksam för råd.

Swedbankfond (80/20) ska det vara, såklart.

Hej Oscar,

Om jag hade behövt välja en av dom hade jag valt nr 1.
Detta för att jag inte föredrar att låsa mig till en storbank då fondutbudet är sämre där, samt att jag inte gillar att låsa bufferten i ett räntespar.

Hur ser du själv på storleken av bufferten? Tycker själv att den verkar ganska hög, något speciellt du ska använda den till?

Tack för ditt svar. Nej, att låsa en del av bufferten i räntespar (t.ex. Avanza Sparkonto+) är inte en nödvändighet. Det var tänkt som ett alternativ till 20/80-sparande i en fondrobot.

Storleken på bufferten motiveras av 1) Jag är riskaversiv. 2) Ett antal utgifter förväntas inom 1-2 år av den storleken 3) Då börsen varit något instabil tänkte jag undvika att sälja av från Mellanriskhinken till dessa.

Anledningen till att jag funderar på en storbanks fond i Passiva hinken är följande: 1) Resultaten från Lysa har varit varierande, beroende på vem du frågar. 2) Om Lysa tar ca. 0,4% i avgift så tar Swedbank 0,5% förvaltningsavgift (Swedbank Robur Transfer 90). Jag kan se värdet i att olika fondrobotar konkurrerar med längre avgifter. Samtidigt har jag som oerfaren något dålig insikt i robotarnas prestation. Är tacksam för ditt svar och även ev. tankar kring frågor i tidigare inlägg.

Jag anser att bufferten ska endast vara till oförutsägbara utgifter samt om man själv har utgifter man vet kommer i framtiden, så en 20/80 portföljen tar bort hela den möjligheten att ha pengarna snabbt till hands.

Låter som att du har en bra storlek på bufferten då!

Om du inte litar på Lysa men ändå vill komma undan billigt i avgifter så blir kanske en portfölj hos Avanza eller Nordnet hade passat dig? Investera enligt förenklade versionen av “Globala barnportföljen”.

Eller en ännu enklare portfölj med 3 fonder, en globalfond, en Sverigefond och en tillväxtmarknadsfond.

Global: Avanza Global eller LF Global Indexnära
Sverige: SEB Sverige Indexfond eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Tillväxtmarknad: Avanza Emerging Markets eller LF Tillväxtmarknad Indexnära

Tack återigen för svar. Tack också för dessa förslag avs. olika fonder.

Det blir ett av flera möjliga alternativ.

Om någon har erfarenhet eller insikt kring att investera en klumpsumma i storleken ovan i en fondrobot skulle jag uppskatta en kommentar, likaså.

Kolla in avsnittet som Jan har gjort om just “Investera allt på en gång eller sprid ut köpen”, se om du hittar dina svar där!

Tack återigen för svar. Jag har, med min begränsade erfarenhet, landat i att jag måste börja någonstans:

1. Buffert: (Bankkonto, 75 kkr)
  2. Mellanriskhinken: 100 kkr, Robur Access Mix (50/50). Avg. 0,2%+0,6%.
  3. Passiva hinken: 1000 kkr, Länsförsäkringar Global Indexnära. Avg. 0,2%+0,02%, samt era förslag.

Mina frågor blir kring din tidigare rekommendation, vilket jag antar är till kategorin Passiv:
“Global: Avanza Global eller LF Global Indexnära, Sverige: SEB Sverige Indexfond eller Spiltan Aktiefond, Investmentbolag, Tillväxtmarknad: Avanza Emerging Markets eller LF Tillväxtmarknad Indexnära”

Frågor: 1) Kan du utveckla vilken procentuell fördelning du tänkt för dessa? 2) Att enbart ta LF Global får jag anta är dålig riskspridning? 3) Undrar vad dina val baseras på, utifall jag måste byta? Tack på förhand.

Att bara ha en global indexfond är absolut inte för dålig riskspridning, det är iaf 1500 bolag.

Men det är mer om du vill ha lite investerat i din hemmamarknad, Sverige.

Om jag hade gjort en portfölj så hade jag valt:

65% Global
20% Sverige
15% Tillväxt

Mina val baseras på fonder med lägsta avgifterna som investerar i breda indexfonder.

Hoppas detta besvarade dina frågor!

Tack för ditt svar. Nej, att låsa en del av bufferten i räntespar (t.ex. Avanza Sparkonto+) är inte en nödvändighet. Det var tänkt som ett alternativ till 20/80-sparande i en fondrobot.

Storleken på bufferten motiveras av 1) Jag är riskaversiv. 2) Ett antal utgifter förväntas inom 1-2 år av den storleken 3) Då börsen varit något instabil tänkte jag undvika att sälja av från Mellanriskhinken till dessa.

Anledningen till att jag funderar på en storbanks fond i Passiva hinken är följande: 1) Resultaten från Lysa har varit varierande, beroende på vem du frågar. 2) Om Lysa tar ca. 0,4% i avgift så tar Swedbank 0,5% förvaltningsavgift (Swedbank Robur Transfer 90, alt. 80). Jag kan se värdet i att olika fondrobotar konkurrerar med längre avgifter. Samtidigt har jag som oerfaren något dålig insikt i robotarnas prestation. Är tacksam för ditt svar och även ev. tankar kring frågor i tidigare inlägg.