För många fonder?

Jag undrar om det är oklokt att ha väldigt många olika fonder. Jag sparar på Avanza och har 35 fonder (blandat). Är det dumt att ha så många eller spelar det ingen roll? Jag månadssparar 1000 kr/mån på några av dem.

Undrar också hur jag ska tänka kring pensionen. Jag kommer få väldigt dålig pension och har ca 50 000 - 100 000 kr som jag nu kan placera i fonder med förhoppningen att de ska ge hyfsad avkastning så att jag kan få det lite bättre framöver. Jag är 58 år och vill kunna gå i pension vid 63 eller 65 år så det är ju inte så lång tid dit. Hur ska jag tänka för att kunna få så bra avkastning som möjligt om 5-7 år. (Jag är medveten om att det är risker med placeringar i fonder). Jag läser och läser olika tips men blir inte klokare och ber därför nu om hjälp med hur jag ska tänka. Jag kommer även att ha ytterligare pengar på banken som buffert. Bör jag kanske placera mer än 100 000 kr?

Tacksam för tips

1 gillning

Vore intressant att veta vilka fonder du äger med en ungefärlig procentuell fördelning mellan dom, har du möjlighet att lista det?

1 gillning

Hej, har ungefär samma fråga!
Vill du se mitt inlägg från den 6/1,under rubriken ‘Önskar hjälp med nystart i mitt sparande - hur kan jag tänka?’

Kollade inlägget, denna bloggpost kanske kan vara till nytta?

1 gillning

Bra! Vad gäller min nuvarande fördelning av fonder? Hur ser du på det? Sälja Avanza och köpa ex. LF Global indexnöra istället?

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13,27%

Swedbank Robur Ny Teknik A 7,06%

Avanza Global 3,14%

Avanza World Tech by TIN 3,07%

Avanza Zero 2,26%

Länsförsäkringar Sverige Indexnära 1,91%

Proethos Fond 1,83%

SPP Global Plus 1,77%

AMF Aktiefond Global 1,47%

AMF Räntefond Lång 1,46%

DNB Fund Renewable Energy retail A 1,36%

Spiltan Småbolagsfond 1,25%

SPP Emerging Markets SRI 1,03%

SPP Obligationsfond 0,97%

SPP Aktiefond USA 0,87%

AMF Aktiefond Europa 0,80%

SEB Hållbar Sverige Indexnära 0,69%

SPP Emerging Markets Plus A 0,68%

Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 0,62%

Öhman Etisk Emerging Markets A 0,61%

PLUS Mikrobolag Sverige Index 0,58%

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 0,50%

SPP Aktiefond Europa 0,49%

Länsförsäkringar Europa Indexnära 0,49%

Avanza 100 0,43%

Tenoris One 0,42%

Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK 0,41%

DNB USA Indeks A 0,40%

Didner & Gerge Small & Microcap 0,39%

PLUS Småbolag Sverige Index 0,39%

PriorNilsson Evolve A 0,39%

PriorNilsson Realinvest A 0,39%

C Worldwide Sweden Small Cap 1A 0,39%

TIN Ny Teknik A 0,31%

Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 0,31%

SPP Aktiefond Sverige A 0,25%

SPP Aktiefond Global A 0,21%

Ok, är ingen ekonomisk rådgivare så törs inte ge dig några specifika råd.

Men av vad jag sett andra skriva när folk närmar sig pension så brukar dom generella råden vara att investera brett, dvs i många bolag över hela världen till en låg avgift, för att sprida riskerna. Och stegvis minska andelen aktier i portföljen med ca 3% per år från 55års ålder.

Så om man ska följa dom råden hade jag sålt av alla fonder och placerat i en global indexfond, en svensk indexfond och en tillväxtmarknad, typ med följande fördelning:

Länsförsäkringar global indexnära 70%
Plus alla bolag Sverige index 25% (för att minska valutarisken)
Länsförsäkringar tillväxtmarknader 5%

Och varje år från 55års ålder tagit ut 3% och placerat på sparkonto med så hög ränta som möjligt.

Men som sagt, är ingen rådgivare, så ta det med en skopa salt.

3 gillningar

Tack för din respons!

Tack för snabbt svar!

Jösses vilket mängd med fonder du lyckats samla på dig :slight_smile: En hel del av dem ser onödigt dyra ut och överlappar med varandra mycket, d.v.s. du betalar för något som du inte får någon effekt av.

Därför håller jag med Alec. Jag hade nog också sålt av dem och köpt något liknande den fördelningen och de fonderna som nämns. Det är en enkel variant av det Jan kallar “Globala Barn portföljen”. Lyssna på deras RT podavsnitt närmaste veckorna för då går det igenom och uppdaterar alla portföljerna som är för olika syften/risker så kan du lära dig mer om varför den ser ut som den gör.

MEN jag hade först skaffat mig en bättre överblick av sparandet före jag gjorde någon till alls! Ha inte för bråttom. Speciellt viktig är hur mycket av ditt kapital du bör investera. Jag är i en liknande situation och behöver snart använda pengarna, vilket gör att man måste tänka mer än en gång. Man har ju inte råd med att tappa för mycket av sparpengarna. Vad du bör göra beror på så många saker. Jag råder dig att läsa artikeln och lyssna på podavsnittet om 4 hinkars principen https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Det ger dig säkert en hel del nya tankar och principer för hur du kan tänka kring ditt sparande. Det gjorde den för oss! Visst det tar en bra stund att skapa en överblick över ens situation men det är det väl värt, tycker jag! Vi gjorde det i familjen. Det blev två heldagar men sen dess har vi mycket bättre koll :slight_smile: Lycka till!

Många av dina fonder följer mer eller mindre samma index. Det blir alltså lite kaka på kaka i det hela. Du kan säkert “slå ihop” en del av dem.

Avanza Zero, Länsförsäkringar Sverige Indexnära, SEB Hållbar Sverige Indexnära och SPP Aktiefond Sverige följer alla i princip OMX30. Du hade lika gärna kunnat köra på en av dessa. Detsamma gäller för en del fonder som följer globalt index där du har ungefär 6 fonder som passivt följer globalt index.

I och med att alla dessa har som mål att ha samma utveckling utan aktiv förvaltning är de i princip samma produkt med olika namn.

Så mitt tips skulle vara att skära ner lite på dessa.

1 gillning

Håller med föregående talare om att slå ihop innehav på fonder som överlappar varandra.

Men samtliga dessa svenska fonder följer inte OMXS30 (30 största bolagen på Stockholmsbörsen), det gör bara Avanza Zero. Endast 30 bolag kan vara i minsta laget så bättre att fokusera på de andra.

Länsförsäkringar, SEB och SPP kallar alla tre sina fonder för indexnära, men om det är hela Stockholmsbörsen de har som index så är det bara SEB som kommer i närheten.

Ett annat bra alternativ är PLUS Allabolag Sverige Index som täcker rubbet och är dessutom lite billigare. Dock saknar den hållbarhetsaspekten så om du inte vill ha t.ex. Swedish Match i ditt sparande, välj SEB.

Tack Tobias för ditt svar.

Funderar på att satsa på Länsförsäkringar Global Indexnära, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad och PLUS Allabolag Sverige Index och även behålla någon teknik- och hållbar energifond, så får jag hoppas att det blir bra. Jag har även lite fonder i Lysa och det är mest för att täcka in deras breda spridning i räntefonder.
Jag har ju fått bra tips från er alla som svarat och är jättetacksam för er input.

Ha det fint
CW

1 gillning

Nu har jag ytterligare en fråga ang fondsparandet

Tänker mig följande:

• 100 000 kr startkapital i Avanzas fonder, samt månadsspar 800 kr/mån där, med fördelningen:

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
PLUS Allabolag Sverige Index 20 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad 10 %

• 100 000 kr startkapital i Avanza Auto 6, samt månadsspar 800 kr/mån där

• 50 000 startkapital i Lysakonto med fördelningen 50 % aktiefonder, 50 % räntefonder samt månadsspar 400 kr där

Låter detta vettigt eller blir det fortfarande mycket “kaka på kaka”? Vad är i så fall vettigast att ta bort?

Har också en undran om jag bör dela upp köpen (250 000 kr) av dessa fonder i omgångar eller om jag kan pytsa in summan på en och samma gång. Blir inte klok på vad kostnaden blir för köpet om jag gör på det ena eller andra sättet.

Tacksam för alla synpunkter på detta!

CW

Din egen fondmix på 70/20/10 är bra, du kan lika gärna dubbla insatsen och månadssparandet på den och skippa Avanza Auto (som är ganska dyr med 0,55% avgift).

Om du lägger in lite räntefonder i mixen ovan (eller startar ytterligare ett konto om du vill dela upp sparandet) så kan du skippa Lysa också. Eftersom du tänkt ha en del på Avanza i vilket fall så behöver du ändå ombalansera innehaven typ 1-2 gånger om året.

Lysa funkar bra och gör ombalanseringen åt dig löpande, men i min mening har de alldeles för låg diversifiering på svenska fondinnehavet för att kunna rekommendera dem.
(Det många andra här som gillar Lysa så det kan vara jag som är känslig bara :slight_smile:)

1 gillning

Tack Tobias!

Känns krångligt att behöva ombalansera själv eftersom jag inte är så hemma på detta Men antar att det inte finns något sätt att komma undan det. Om jag fattat rätt så måste jag i så fall ha investerat i Avanza Auto eller Lysafonden, och i båda fallen så kan jag inte välja de fonder jag vill, är det så?

CW

Det finns riktigt bra sätt slippa ombalansera.

100% LF Global indexnära långsiktigt.

Sparkonto kortsiktigt

Allt detta för 0.22% i avg.

Behövs knappast något fondrobot eller ombalansering för det.

Svårt att göra det bättre och billigare. :+1:
Du får tillräckligt global spridning i det med 1500st aktier. Det klarar man sig utmärkt långsiktigt.

På Avanza har du riktigt bra sparkonto som du kan ha dina pengar i kortsiktigt.

Allt annat är överkurs och onödiga extra avgifter.:+1:

Det räcker att ha 1 st global indexfond långsiktigt. Det kan du läsa även på.Avanzabloggen,Pensionsmyndigheten, Tjänstepensionlösningar,Småspararguiden.:grin:. Även Jan på rikatillsammans rek. det i kom i gång guiden. Då ser jag ingen anlädning söka sig vidare i från det.
Varför krångla till det när man kan göra det smidigt,billigt,automatisk själv?

2 gillningar

Det stämmer, stoppar du pengarna i Avanza Auto, Lysa eller någon annan fondrobot så slipper du ombalansera. Och då kan du inte påverka placeringen i övrigt.

Men med bara tre fonder går det lätt att ställa upp i Excel och räkna ut vilka byten du behöver göra. Perfekt mellandagspyssel!

1 gillning

Tack för ditt svar. Jag tar mig en funderare till :slight_smile:

Det har du i o f s rätt i. Ska ju ha nåt att varva julpusslet med :wink: