Minska antal fonder eller byta?

Hej.

Jag sparar 5000 i fonder i månaden. Har gjort de ett tag men varierat summan o vissa fonder har jag haft en längre tid än andra. Men känns som dom har gått dåligt länge nu. Så har nån något tips att kanske skära ner på fonder o så fall vilka? Kanske sälja av helt o lägga över i några fåtal ? Av dom 5000 sparar jag 1000 kr i månaden i lysa också. Vad hade ni gjort ? Här kommer bilder på de ja månad sparar i.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Just nu gör det mesta på börsen neråt generellt så det är inte nödvändigtvis fonderna i sig det är fel på. Så fortsätt du att månadsspara sålänge sparhorisonten är lång.

Vad gäller dina fonder så skulle jag byta bort allt som kostade mer än 0,4%.

Jag skulle nog föreslå “Basportföljen”.
70% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek (lite dyrare men enda alternativet i sin kategori) eller Plus Småbolag/mikrobolag sverige index om du hellre vill ha svenska småbolag.

Då får du en mycket bred och billig portfölj som passar allt långsiktigt sparande i många år framöver.

5 gillningar

Instämmer med Mattias!

Avgift och diversifiering är de viktigaste faktorerna tycker jag.
Många av dina fonder är bra, men du har några ganska dyra.

Tack för svar, så du tycker jag ska sälja av o fördela i det du skrev? Eller bara byta o börja spara i de o vänta ti dom jag har gått lite +. Och ja tanken är långsiktigt sparande👍🏼 helt med visa av dom är dyra.

Jag skulle säga max ett skärmklipp fonder :wink:

2 gillningar

Haha ja som är bra eller dåliga enligt dig ? :slightly_smiling_face:

Det är många som skriver liknande inlägg. Nu går det dåligt och då vill de byta fonder.

Jag tycker det visar på en sne bild av hur börsen fungerar.

Det är som Warren Buffet sa: Börsen är det enda stället där alla vill sälja när det är REA och köpa när det är dyrt.

Se nedgången som ett bra tillfälle att köpa billigt. Om du inte tror på fonden över lång tid, så kan det vara läge att byta och lära sig av den läxan. Troligtvis valde du många av dessa fonderna för att de gått bra, inte för att du trodde på dem.

Det är lätt att välja högrisk fonder när allt går uppåt. Men nyckeln till hög avkastning är att man köper i de tuffa perioderna, då alla flyr.

Alla dyra skulle jag absolut sälja. Sen skulle jag personligen byta hela portföljen mot det jag föreslog. Men funkar ju att bara ändra nysparandet också. Men Hade ändå gjort mig av med alla dyra åtminstone.

Ja absolut. Menade mer om man skulle börja spara i andra fonder eller några av dom o sen vänta ti dom går lite plus o sälja av dom man slutar spara i nu då. Detta är så klart långsiktigt

Ja har tänkt på det. Man bara ändrar sen säljer dom man redan har när dom e plus minus noll eller plus :+1:t3:

Varför ska du fortsätta betala dyra avgifter medans du väntar på det? Kan ju ta lång tid eller i värsta fall aldrig inträffa.

Själv är jag av den åsikten att man inte behöver hämta hem förlusten i samma dyra fond man redan förlorat i. Bättre hämta igen i en billigare anser jag.

2 gillningar

100% Avanza Global :+1: istället för dina 50 fonder idag :raising_hand_man:

2 gillningar

Jag bruker tänka att pengar har inget minne.

Så placera vart dom har bäst förutsättningar utifrån din risktolerans…

Har man ändrat sitt risksyn till lägre risk då kan man flytta til bredare indexfonder til ex. med nackdelen att man kanske realiserer en förlust och förlorar på det i längden.

Är man långsiktigt förespråkar jag hålla fast i sin risk nivå som har haft på nergången så man kan vara med upp igen sen.

Til så låg avgift som mögligt

Vad tycker du om
Lysa 1000 kr 93/7 fördelning
Sen Avanza Auto 5 800 kr
Spiltan aktie fond investment 800 kr
Länsförsäkringar Global index 800 kr
Avanza Global 800 kr
Plus alla bolag sverige 800 kr

Eller ha någon teknik fond också ?

Jag är väldigt långsiktig, men vill inte betala allt för mycket i avgifter. O vill ha så bra avkastning som möjligt så klart😉 så kan ta lite risker när de e långsiktigt👍🏼

Ganska mycket överlappning är min första spontana tanke…

• Lysa och Avanza Auto 5 känns enligt mig lite meningslöst att ha både och.
  • Sen har du 50% globalt och 50% sverige på resten om jag fattat rätt? Prsonligen tycker jag det är för mycket sverige men det är ju en smaksak :slight_smile:
  • Skulle bara ta en av fondera Lf global eller Avanza global. Välj LF om du vill ha esg eller välj Avanza om du vill ha minsta möjliga exkludering.

Jag skulle förenkla och köra antingen bara Lysa eller Lysa samt en portfölj på Avanza med följande fördelning:
80% Avanza global
10% Plus allabolag
10% Spiltan investmentbolag

Vill du ha nån teknikfond så finns t.ex Plus teknologi som är en indexfond. Kanske 10% i den men det är ju ren spekulation. Sen finns massa aktivt dyra förvaltade fonder att välja på.

2 gillningar

Ja eller så tar man Länsförsäkringar Europa index ist för den globala kanske.

Hmm, varför? :thinking:

Europa ingår ju redan i globalfonderna, korrekt marknadsviktat dessutom.

Jag återkommer ändå i det portföljförslagen jag gav dig i oktober. Sälj allt och ersätt med basportföljen jag skrev där, alternativt senaste förslaget jag gav dig nyss.

1 gillning

Vill du göra riktigt enkelt för dig och få 95%+ rätt. Kör bara Avanza Global eller så kör du Lysa 100% aktier om du vill ha lite homebias (20% svenska). Sen glömmer du det och loggar in om 10 år.

Det är kul och välja, men det kan också skada avkastningen och man ska inte byta för bytandets skull.

Om jag skulle börja om idag så skulle jag inte orka krångla med olika fonder och ombalansera för att ha samma risk. Tänk också att du får en valutaväxlingsavgift för varje gång du säljer något som räknas i USD/Eur. Så byta från en globalfond till en annan kostar ju två växlingsavgifter.

Jag säljer av allt förutom
Auto 5
Spiltan
Avanza Global

Sen lägger till dom fonderna ja skrev, tar bort LF Global index för samma som Avanza Global.

Sen kanske höjer sparandet på lysa istället då