Synpunkter på mitt fondsparande 100/0

Hej

Jag är 32 år gift och 2 barns far som har sparat passivt i lite fonder och inte haft koll egentligen på spridning och risktagande sedan ca 10 år tillbaka. Det har gått bra och så men nu har jag snöat in på fonder och läst som en galning och försökt styrt upp detta och flyttat sparande till avanza från Länsförsäkringar.

Nu ser det ut så här:

SPP global plus A 25%
Spiltan Aktiefond Invest 10%
Länsförsäkringar Sverige indexnära 10%
Handelsbanken Hållbar Energi 10%
Handelsbanken USA index 10%
Swedbank Robur Ny tekink 5%
TIN Ny Teknik A 5%
Avanza World Tech by Tin 5%
Enter Småbolagsfond A 5%
Avanza Småbolag by Skoglund 5%
Avanza Europa 5%
Avanza Emerging Markets 5%

Sen på Länsförsäkringar har jag kvar dessa 2 för att behålla 25% rabatt på försäkringar hus etc.

LF fastighetsfond A ca 30% av totalen jag har på avanza, håller på att sälja av lite grann av detta för att sprida ut det på avanza fonderna.
LF sparmål 2050

Jag vet att det är många fonder på avanza men jag tycker att det borde ge bra spridning ändå och jag gillar teknik och småbolagsfonderna även fast jag har flera så tycker jag dom är spridda lite olika så det känns inte som kaka på kaka eller hur tänker ni?

Mitt sparmål är lite oklart och det är inga pengar jag behöver inom någon snar framtid. så säg 10år iallafall. Jag månadssparar manuellt idag på avanza alltså skjuter över så mycket pengar det går varje månad och sprider ut dom.

Över detta så har jag en buffert på sparkonto som är ca 200k sen är det dessa fonderna.

Jag är helt öppen för förändringar och synpunkter

Med vänlig hälsning,
Henrik

1 gillning

Föreslår att du kikar på Jans basportfölj som bas, billig och bred.
Har du funderat på att ha några räntor/guld i portföljen?

Ska börja med att säga att jag är vanlig småsparare precis som du. Jag kan inte ge investeringsråd, bara mina egna tankar. Jag tycker att man ska ha allt investerat i världsindex men tänker ändå kommentera mer utifrån de val du har gjort.

Din totala avgift är 0,73%.

Här är mina tankar:

• SPP Global Plus: Ersätt med Länsförsäkringar Global Indexnära till halva avgiften. Följer samma index. I den mån de skiljer sig i utvecklingen så är det ren slump som jämnar ut sig över tid (både utesluter vissa företag, men de utesluter inte exakt samma).
  • Handelsbanken USA index och Avanza Europa: Skippa dessa och sätt dessa 15% i Länsförsäkringar Global Indexnära. Finns ingen mening med att vikta upp de två index som redan är störst i globalfonden.
  • Enter Småbolagsfond och Avanza Småbolag: Varför två aktiva fonder mot svenska småbolag? Mitt huvudförslag är att du byter ut båda till AMF Aktiefond Småbolag som är betydligt billigare och också aktivt förvaltad.
  • Swedbank Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik: Samma sak här, två fonder med samma inriktning. Kanske ska välja en av dem? I mitt förslag nedan har jag skippat den dyraste och flyttat den till World Tech för att minska home bias.
  • Länsförsäkringar Sverige Indexnära: Du har redan 30% i Sverige utan denna fonden. Varför vikta upp Sverige ännu mer? Mitt förslag är att skippa den och lägga ytterligare 10% i LF Global Indexnära
  • Handelsbanken Hållbar Energi: Snacka om modefond.

Ett förslag på fördelning som i mina ögon är väldigt likt din portfölj:

• Länsförsäkringar Global Indexnära: 50%
  • AMF Aktiefond Småbolag 10%
  • Spiltan Aktiefond Invest 10%
  • Handelsbanken Hållbar Energi: 10%
  • Avanza World Tech: 10%
  • Swedbank Robur Ny Teknik: 5%
  • Avanza Emerging Markets: 5%

Total avgift: 0,56%

Du sparar 0,17%. På 100t kr blir det bara 5000 kr över 30 år. Så om du är nöjd med din fördelning kan du lika gärna behålla den. Jag tänkte mest renodla den lite. Uppdatering: Det kan vara tiotusentals kronor och när du är uppe i miljonen snackar vi sexsiffriga belopp.

1 gillning

Här är ett mer radikalt förslag där jag pressat avgiften till 0,37%:

• Länsförsäkringar Global Indexnära: 65%
  • AMF Aktiefond Småbolag: 15%
  • Avanza World Tech: 10%
  • Avanza Emerging Markets: 10%
3 gillningar

Tack Emil för väldigt bra synpunkter och hjälp.

Jag Kommer sortera om och renodla enligt ditt första inlägg.

Angående länsförsäkringar Sverige indexnära, Hur menar du där? Jag tänker så här att jag får mycket industri mot Sverige via den som jag inte har med mina andra fonder.

1 gillning

Jag håller med och tänkte också på det. Frågan är om du har behov av det? Rätt mycket annat i din ekonomi är förmodligen redan beroende av svenska industribolag. Tänker som i svaret som Småspararguiden ger här:

Om man sparar 100k i 30år med en snittavkastning på 7%/år blir totala besparingen 38265kr om man sänker avgiften med 0,17%? Eller räknar du med att inte pengarna ska växa? :slight_smile:

1 gillning

Aaah, jag orkar inte. :man_facepalming: Du har säkert rätt. Jag drog till med en gammal formel från minnet. Hade för mig att det var något som tog ut sig själv blablabla men jag orkade inte kontrollräkna.

Lärdom: Avgifter kostar pengar.

:smiley: (Brukar själv “fuska” och använda Lysas räknare):

1 gillning

Apropå småbolag i ditt förslag, varför bara svenska och inte globala via tex Handelsbankens fond?

1 gillning

Bara en känsla jag har och att jag tror på den svenska småbolagsmarknaden, finns mycket fina bolag där.

Vet inte så mycket om bolagen internationellt då kände jag att jag inte ska köpa där jag inte har en aning.

Sen har dom historiskt gått mycket bra dom fonderna.

3 gillningar

Ville behålla andemeningen i Henriks investering. World Tech är medelstora innovationsbolag så den fonden täcker upp det området lite (fast branschtiltat).

1 gillning

Tack för era alla goda råd.

En till tanke jag som är ny på fonder generellt.

Säg att jag ska byta från fond A till B

Jag har köpt fond A över några år för 10k och den är nu värd 20k när jag säljer.

Då tänker jag att jag har 20k och sätter in det direkt i Fond B eller skulle ni köpa fond B över en 6 månaders period?

Jag förstår tanken med månadspar att man sprider risken och köper på toppar och dalar. Men om jag inte hade bytt från A till B så hade dom 20k suttit där och gjort samma resa som dom skulle göra om jag sätter in allt direkt i fond B.

Hur tänker ni där?

Några tankar från mig som är i liknande situation. Är ingen expert men eftersom du frågar ger jag råd utifrån mina åsikter, hoppas det är ok. Du skriver att du “läst om en galning” och försökt styra upp ditt sparande. Jag tänker att du redan nu är i mål, resterande är finjusteringar.

Mitt råd är att inte snöa in för mycket på detaljerna, huvudsaken är att sparandet i stora drag ser ut som du vill ha det. Annars riskerar du att ägna två timmar åt att fundera på om TIN Ny Teknik ska vara 5 eller 10%. I ett längre perspektiv spelar det ingen roll om din totala avgift är någon tiondels procent högre eller längre (även om det kan bli viss skillnad i faktiska pengar över lång tid) jämfört med faktorer du inte kan styra över, hur ekonomin utvecklas osv.

Med det i bakhuvudet tycker jag att det är tilltalande med ett mindre antal fonder för att göra det enkelt och spara tid vid ombalansering och ev byte av fonder. Det är spännande med ekonomi och då får du tid att läsa andra saker än detaljer om enskilda fonder.

2 gillningar

Hej Henrik!

Om du byter fond ska du såklart köpa den nya fonden direkt. Dessa pengar är ju redan exponerade mot börsen innan bytet!

En frågeställning man kan roa sig med är att ställa sig frågan: Om jag ärvde Länsförsäkringar Global Indexnära värt 1000000 kr från en avlägsen släkting som magiskt hamnade på ditt ISK. Skulle du då sälja fondandelar för 900000 kr och sen köpa för 100000 kr i månaden i 9 månader tills du hade köpt tillbaka fonden helt och hållet för beloppet för att “sprida risken”? Eller hade du låtit fonden tuffa på som vanligt i ditt ISK?

1 gillning