Jag har totalt 14:000 kronor fördelat jämt på Investmentbolagen Lundbergs (någon tusenlapp mindre här), Latour och Investor.
Jag funderar på att köpa 9 000 kronor till i Latour och Investor (köpa in mer i Lundbergs lite senare) men hur skulle ni göra? Jag tänker att 14:000 är mycket pengar och 30:000 är ju ännu mera pengar.
Ska jag behålla mina 14:000 (typ 4 000 kronor per investmentbolag) eller ska jag utöka till 15:000 på Investor och Latour?
Hoppas att ni förstår hur jag menar…
Hur hade ni gjort i min situation?
Stanna på 14:000 i de redan investerade investmentbolagen
Utöka med 9000 på Latour och Investor = 30:000 totalt i investmentbolag
Jag funderade på det först men sen när jag såg att investmentbolag har presterat mycket bättre än aktiefonder (om jag förstår att Spiltan är en aktiefond) så kändes det dum att tappa mycket avkastning genom att välja bort investmentbolagen för en fond (jag har redan 4 andra fonder).
Men jag gör kanske bort mig genom att tänka att behålla investmentbolagen istället?
“Spiltan Aktiefond Investmentbolag” är just precis vad den heter, en fond som investerar i investmentbolag. Dom investerar bara i investmentbolag. Fondguide | Avanza
Ja, jag inser att jag kanske är lite korkad här… Förstår jag rätt att oavsett om jag investerar i mina investmentbolag separat eller i spiltan Aktienfond investmentbolag så investerar jag i dem investmentbolagen?
Skillnaden blir då att om de är i fonden så blir det en fondavgift som är låg och utan aktieutdelning typ?
Jag har Spiltan, men skulle också valt den i din situation. Att pyssla med aktier kräver mer kunnande och att hålla sig ajour och om det då (med all respekt) innebär att du frågar främlingar på ett forum om hur du bör agera tyder inte på att det är rätt väg att gå. Då är fonder vettigare, om du frågar mig, en främling på ett internetforum.
Ja precis. Du får en större riskspridning i fonden jämfört med om du äger ett fåtal investmentbolag enskilt.
I teorin så är det bättre att köpa aktierna direkt istället för att äga dom genom en fond. Dock krävs det relativt mycket kapital och kunskap för att kunna vikta en portfölj med aktier själv för att motsvara fonden.
På lång sikt är det bättre rent ekonomiskt att direktäga aktierna än att äga andelar i en fond. För courtaget tas bara ut 1 gång medans fondavgiften är återkommande varje år.
Räknat på Spiltan Investmentbolagsfond så är avgiften 0,24% per år.
Normalt är courtage 0.25% eller mindre, så räknar man med att äga aktierna i minst 1 år är det således bättre att äga aktierna direkt. Dock med mindre riskspridning om man inte köper aktier i alla bolag som fonden äger.
Som nämnt här, du får fortfarande del av utdelningen, bara att du inte ser det i rena kronor på ditt konto.
Helt rätt, jag är ju så grön man kan bli här haha (jag har dock väldigt brett sparande med Lysa och 5 andra indexfonder så det är inte allt i samma korg här).
N0rdnet kan ha en del bra grejer, men titta för allt i världen inte på klipp från 2019 som en del av din strategi 2022. Det har varit både pandemi och pågår nu ett krig, elbrist och inflation samtidigt. Allt detta påverkar marknaden.
Okej, nu har jag bestämt mig för att lyssna på er och köpa Spiltan Aktiefond investmentbolag istället för att äga dem separat. Stort tack!
Fråga 2 här, hur hade ni gjort ni med de övriga 18:000 hade ni behållt dem i andra indexfonden (Handelsbanken GI småbolagsfond Ind Cri A1) eller skulle ni istället investera det Spiltan Aktiefond investmentbolag?
Spiltan investmentbolag ger större riskspridning än att äga 2 enskilda investmentbolag men det är fortfarande stor övervikt mot ett fåtal enskilda svenska bolag.
I din sits och förutsatt att du har hyfsat lång horisont så hade jag satsat mycket i en global indexfond. Du får kanske inte de snabba klippen, men du får en bit av allt och det är en utmärkt väg till stadig påbyggnad av de ekonomiska tillgångarna. Jag har kör 100% fonder och mer än hälften ligger i breda indexfonder.
Att slå index kräver mycket tur och den vill man inte förlita sig på. Just nu är ju världen väldigt upp och ned som den är. Det gör inte saken lättare. För ett år sedan visste vi inte att Putin skulle skapa en rusning till allt som har med råvaror och energi att göra. Om ett år kan efterfrågan se helt annorlunda ut. Då är chansen större om man äger lite av allt.
Spiltan aktiefond investmentbolag har jag ny flyttat över till ett eget ISK för att inte påverka mitt totala Avanza sparande allt för mycket.
För att förtydliga, de här 18:000 de är redan investerade i min fond Handelsbanken, fråga är alltså om jag ska behålla dem där eller flytta över till Spiltan
Jag har ett Lysakonto där jag nyligen har ändrat min målfördelning till 70% aktier och 30% räntefonder. Har inte månadssparat där sen jag skaffade det för ett år sedan man funderar på att börja med det
Jag har ett ISK konto på Avanza där jag har investerat hälften av mitt totala sparande följande indexfonder enligt Rikatillsammans (om jag förstått det rätt)
Länsförsäkringar Global-index nära (nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det 70% i denna av månadsspar)
Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)
Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)