Hej Forumet!
Jag är 30 år gammal är arbetslös sen ett tag tillbaka men jag har en mycket god ekonomi trots detta. Planen är att tillsammans med min man nästa år eller året efter ta ett lån och köpa ett radhud. Jag kan betala halva kostnaden helt själv så vi behöver bara låna hälften av pengarna på banken. Jag har inga lån eller skulder.
Jag har ett Lysakonto där jag nyligen har ändrat min målfördelning till 70% aktier och 30% räntefonder. Har inte månadssparat där sen jag skaffade det för ett år sedan man funderar på att börja med det
Jag har ett ISK konto på A-vanza där jag spara i följande fonder enligt tips från podden (om jag förstått det rätt)
L-försärkingar Global-index nära (nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det 70% i denna av månadssparet)
Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)
Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)
Plus-Allabolag Sverige Indexfond (10% månadsspar)
För några dagar sedan så köpte jag aktier för första gången via Avanza och jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv. Både över vilka aktier det är och hur jag kom fram till dem (sen kanske det inte stämmer men det är en annan sak). Jag har totalt 2600 kronor ungefär fördelat på 5 aktier
Investor
Stora Enso
Astra Zeneca
SSAB
Avanza-bank holding
Jag tänkte A-vanza därför att jag har varit kund i typ 10 år. Stora Enso för att skogsindustrin känns bra och man kan tjäna bra på skog känner jag. SSAB för att de håller på att utveckla fosilfritt stål och bli klimatsmarta (om jag förstått rätt). Astra Zeneca med tanke på Covid-19 och slutligen Investor för att de är ett investmentbolag gammal företag och minska risken.
Jag tänkte först lite fel att om jag köper aktier så kan jag få avkastning och sen återinvesterar men det känns lite läskigt och dumt att investera flera 1000 kronor i aktier för att få några kronors ersättning. Speciellt eftersom aktier alltid presterar sämre än indexfonder om jag har förstått rätt. Samtidigt så känner jag att man aktier värda några hundralappar per aktie så kan jag inte göra några stora vinster heller. Jag tänker att de här aktierna tänker jag inte sälja utan de vill jag ha kvar för alltid typ och då tänker jag att med tiden så kanske det kan bli ett litet tillskott ändå eftersom jag har så många indexfonder som går bra.
Jag tänker även så här att om jag investerar några hundralappar i aktierna tillslut så har jag ju investerar mycket pengar i aktierna med tiden och bara förlorar dem då det känns som att man sällan tjänar bra på aktier speciellt inte jämfört med indexfonder och därför vill jag typ inte månadsspara i dem om ni förstår hur jag menar…
Syftet med mina aktier var alltså att hitta aktier att spara hur länge som helst, få liten extra ökning på mitt ISK konto tillsammans med fonderna och att det är lite kul att äga aktier också
Förlåt för ett väldigt rörigt inlägg. Jag ville bara göra en allmän presentation och samtidigt berätta om mina funderar kring aktier.
- Behåll original portföljen
- Sälj av enskilda aktier behåll Investor + en till investmentbolag fond
0 röster