Första gången jag köpt aktier - hur gör ni med era aktier?

Hej Forumet!

Jag är 30 år gammal är arbetslös sen ett tag tillbaka men jag har en mycket god ekonomi trots detta. Planen är att tillsammans med min man nästa år eller året efter ta ett lån och köpa ett radhud. Jag kan betala halva kostnaden helt själv så vi behöver bara låna hälften av pengarna på banken. Jag har inga lån eller skulder.

Jag har ett Lysakonto där jag nyligen har ändrat min målfördelning till 70% aktier och 30% räntefonder. Har inte månadssparat där sen jag skaffade det för ett år sedan man funderar på att börja med det

Jag har ett ISK konto på A-vanza där jag spara i följande fonder enligt tips från podden (om jag förstått det rätt)

L-försärkingar Global-index nära (nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det 70% i denna av månadssparet)

Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)

Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)

Plus-Allabolag Sverige Indexfond (10% månadsspar)

För några dagar sedan så köpte jag aktier för första gången via Avanza och jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv. Både över vilka aktier det är och hur jag kom fram till dem (sen kanske det inte stämmer men det är en annan sak). Jag har totalt 2600 kronor ungefär fördelat på 5 aktier

Investor

Stora Enso

Astra Zeneca

SSAB

Avanza-bank holding

Jag tänkte A-vanza därför att jag har varit kund i typ 10 år. Stora Enso för att skogsindustrin känns bra och man kan tjäna bra på skog känner jag. SSAB för att de håller på att utveckla fosilfritt stål och bli klimatsmarta (om jag förstått rätt). Astra Zeneca med tanke på Covid-19 och slutligen Investor för att de är ett investmentbolag gammal företag och minska risken.

Jag tänkte först lite fel att om jag köper aktier så kan jag få avkastning och sen återinvesterar men det känns lite läskigt och dumt att investera flera 1000 kronor i aktier för att få några kronors ersättning. Speciellt eftersom aktier alltid presterar sämre än indexfonder om jag har förstått rätt. Samtidigt så känner jag att man aktier värda några hundralappar per aktie så kan jag inte göra några stora vinster heller. Jag tänker att de här aktierna tänker jag inte sälja utan de vill jag ha kvar för alltid typ och då tänker jag att med tiden så kanske det kan bli ett litet tillskott ändå eftersom jag har så många indexfonder som går bra.

Jag tänker även så här att om jag investerar några hundralappar i aktierna tillslut så har jag ju investerar mycket pengar i aktierna med tiden och bara förlorar dem då det känns som att man sällan tjänar bra på aktier speciellt inte jämfört med indexfonder och därför vill jag typ inte månadsspara i dem om ni förstår hur jag menar…

Syftet med mina aktier var alltså att hitta aktier att spara hur länge som helst, få liten extra ökning på mitt ISK konto tillsammans med fonderna och att det är lite kul att äga aktier också

Förlåt för ett väldigt rörigt inlägg. Jag ville bara göra en allmän presentation och samtidigt berätta om mina funderar kring aktier. :slight_smile:

• Behåll original portföljen
  • Sälj av enskilda aktier behåll Investor + en till investmentbolag fond

0 röster

3 gillningar

Grattis till starten. Tycker du har gjort fina val till en liten miniportfölj. Hoppas du får kul, lär dig på vägen och att aktierna går bra.
(Att aktier alltid går sämre än indexfonder stämmer inte. Indexfonder består av en väldig massa aktier, så de går som alla aktier sammanslaget. Dvs det är ett sätt att äga aktier som är mindre slagigt än att äga dem individuellt. Inte högre avkastande än dem.)

3 gillningar

Tack för ditt fina och informativa svar! :grinning: :slight_smile: har du också aktier och hur gör du med dem? :slight_smile:

Ja. Jag har aktier. Jag började med individuella aktier först för typ tre år sedan. Jag tyckte det verkade litet skrämmande innan. Började med att jag gick igenom aktiespararnas exempelportföljer och valde utifrån dem. Då hade ca 20 st. De fem du har ingick i dem. Sen läser jag dagens industri och placera.nu och med tiden har det blivit fler aktier. Tryggare aktier är den större procenten, och små bolag får pyttepyttesmå poster.
Saker jag lärt mig mer om på vägen är när det kommer uppköpsbud och annat som man ska ta ställning till. Det tycker jag har varit det trixigaste. Inte alltid lätt att veta hur man ska rösta. Jag får tänka på vad en norrländsk kompis brukade säga: ta det lugnt, det är piss i mississippi. Dvs skulle jag rösta dumt så har jag så få aktier att rösta för att jag kan inte orsaka så mycket tokigheter.
Jag upptäckte också att utländska aktier ska man helst inte äga i en isk utan i en kapitalförsäkring eller aktiedepå, pga utdelningsskatt på dem. Men även om man gör någon sådan miss så går allt att fixa till. Just nu låter jag de utländska ligga kvar. Så får jag väl ta en resa till köpenhamn för att försöka fylla i papperna rätt o få tillbaka utdelningsskatten.
På det stora hela tycker jag att individuella aktier är roligt. Sen har jag plus mikrobolagsfonden också, för att verkligen få in litet fler småbolag.
Jag tror det svåraste blir sen när jag ska mer och mer tömma portföljen; att sälja företag som man haft så kul att äga och följt över tid. Men med tiden räknar jag med att kunna låta utdelningar och annat hamna i fonder, som är lättare att sälja. Man blir inte fäst i fonder.

1 gillning

Tack snälla igen för ditt svar!

Jag har köpt enskilda aktier i ungefär 30 år och har det mesta av mitt kapital i enskilda aktier, knappt 20 olika.

Avanza är den aktie som jag har tjänat mest på i kronor räknat. Sålde av ganska mycket under 2021 för att säkra lite vinster.

Många skulle nog säga att jag har ganska tråkiga aktier men jag är nöjd med “resultatet” även om just i år inte är så roligt!

Jag har också pyttesmå poster i några aktier som jag har bara för att jag gillar företaget, t.ex. Mackmyra.

2 gillningar

Tack för ditt svar Erik! Månadsparar du i aktierna?

Jag har även skapat ett ISK-konto till pensionen när jag typ är 75 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag har lite svårt att veta hur jag ska få pengarna att räcka till för alla mina konton Lysakonto, Pensionskonto (endast samma fonder ingen aktier ännu), Isk avanza (fonderna + de nya aktierna)

säg att jag spara 2 000 kronor i månaden lite längre fram det blir ju så fruktansvärt lite… Speciellt när jag försöker följa rikatillsammans tips med 70% länsförsäkringar, 10/10/10 i mina andra fonder. Då blir det liksom inget kvar till Lysa, pensionskontot eller mina aktier.

Har ni något bra lösning till detta?

Är problemet att du tycker att det blir för lite pengar att investera varje månad när du ska fördela det på många olika saker? Enda lösningen på det är att spara mera, allvarligt.

Jag gillar Avanza och tycker att det är ett bra ställe att ha aktierna på.

Om du vill investera väldigt lite i varje aktie varje månad så tror jag att Aktieinvest fortfarande är ett bra alternativ. Har ingen riktig koll på hur de totalt sett står sig avgiftsmässigt men funkade absolut bra för mig när jag började köpa aktier för mindre summor men som sagt, det var länge sedan!

2 gillningar

Ja precis, även om summan 2 000 är relativt mycket så blir varje utspridd del väldigt liten typ 200 kronor på varje aktie och fonderna typ. Precis, det blir ju att spara en större mängd då om det går… Hm svårt…

Går på Aktieinvest men vet inte om avgifterna blir för stora men tror inte det.

1 gillning

Okej, tack

Tror tyvärr inte att Aktieinvest blir något alternativ. Hittade den här hemsidan om att de är väldigt dyra jämfört med tex Avanza

men angående min aktieportfölj, är det samma sak som med mina fonder att även om det bara är några hundralappar per fond nu så kan även dem växa med tiden och jag kan få helt okej innehav även om jag inte månadsparar i dem?

Kul och vågat att du testar att investera i aktier! Jag kan starkt rekommendera att köpa investmentbolag. Köper du tex 50/50 Investor och Industrivärden så får du tillgång till fina färdiga portföljer och aktiv förvaltning till en mycket låg avgift och 10-16% rabatt, går bra att månadsspara i också då dom inte är så dyra per aktier.

2 gillningar

Grattis till dina köp! Du borde verkligen vara stolt över att du har tagit steget. Många skjuter det framför sig och har pengarna satta i ett sparkonto med 0% ränta.

Fonder i allmänthelt är bra risksprindning. Indexfonder är ännu bättre. Däremot är LYSA fantastiskt! Sedan jag såg/lyssnade på Jan och Caroline så har jag bara kört på LYSA. Slutade med allt annat. Jag har ett stort intresse för ekonomi, men känner ändå att LYSA ger så pass optimerat investeringsstrategi. Om jag någonsin skulle köpa aktie är det för att lägga som Jan och Caroline säger “i lekhinken”. Alltså endast för att slänga in pengar få chansen att få något stort tillbaks.

Om du nu ändå vill köpa aktie så rekommenderar jag att du köper 10-20 olika aktier i så många branscher som möjligt. Vissa går ner, medan andra går upp. (Man vet aldrig vilka aktier eller branscher som kommer att prestera).

Lycka till!

2 gillningar

Ja, jag funderade ett tag på att sälja av de enskilda och istället köpa Investor och någon mer för investmentbolag. Jag valde min lilla portfölj för att jag hade hoppades på maximal avkastning i och med att jag hade tänkt in många branscher och aktier som jag tror presterar bra enskilt och tillsammans.

Frågan är då, är det bättre med 2 investmentbolag (Investor + 1 till vilken då?) och sälja av de andra aktierna eller behålla portföljen jag har. Hur hade ni gjort?[poll type=regular results=always chartType=bar]

• Behåll grundportföljen
  • Sälj de enskilda aktierna, behåll Investor och köp en till investmentbolags fond
    [/poll]

Som jag sa, jag är osäker på hur Aktieinvests kostnader är nu.

Jag läste recensionen och det han/hon skrev var att om man har möjlighet att investera större summor varje månad så blir Aktieinvest dyrt. Mindre summor, kanske en annan sak?

Visst kan både enskilda aktier och fonder växa med tiden men om du har ett värde på några hundra i en “stor” aktie så blir det knappast ett okej innehav om du inte köper mera av den aktien.

Tack snälla! :wink:

Jo Lysa är jättebra (jag har halva mitt sparande på Lysa) än så länge har jag gått back (men det har ju alla gjort i år) men ska bli spännande jag hoppas att min nya fördelning på 70% aktier och 30% räntefonder ska ge mig lite mer (jag har ju stått still eller gått lite back senaste året då jag inte månadssparar där och haft för hög del räntefonder (70%)

1 gillning

Jag tycker du kan ställa dig frågan så här:
Tror du att du är bättre på att välja ut enskilda aktier än familjen Wallenberg + Deras investerarteam?

Om svaret är Ja → Överväg att köpa egna enskilda aktier
Om svaret är Nej → Överväg att låta proffsen göra jobbet åt dig genom att köpa investmentbolag alternativt håll dig till indexfonder

Jag väljer själv att ta rygg på proffsen i Investmentbolagen och hade i dagsläget valt att lägga pengarna i Investor och Industrivärden.

3 gillningar

Okej, då är det absolut inga problem att lägga i aktier. Dina fem val är super bra redan! Vänta och känn av. Jag köper endast mina aktier när vi är i en krasch. Då är det roligt att se aktierna flyga upp :rocket:

1 gillning

Tack snälla! Ja, svaret på frågan blir definitivt nej :grinning: (att jag inte vet bättre)

detta får mig att tänka på en tråd Jan har skapat om att investera 100% aktier i just investmentbolag men jag förstår inte varför det inte är en bra idé enligt vissa i den tråden…