Hjälp att förstå hur investmentbolag fungerar samt fördelar och nackdelar med investmentbolag

Hej!

Jag har precis köpt mina först aktier. Jag köpte först enskilda aktier (SSAB, Stora Enso, Astra Zeneca, Investor och Avanza bank holding) efter att få råd här på forumet har jag sålt av dem enskilda aktierna med undantag för Investor och har nu 50/50 Investor och Lundbergs (ungefär 2 500 kronor).

Jag är nybörjare inom aktier. För ungefär ett år sedan hittade jag Rikatillsammans och jag har investerat i ett ISK konto Länsförsäkringar Global-index nära (nu månadssparar jag inte pga arbetslöshet men annars är det 70% i denna av månadsspar)

Länsförsäkringar-tillväxtmrkd indxnära A (10% månadsspar)

Handelsbanken -GI småbolag Ind Cri A (10% månadsspar)

Plus-Allabolag Sverige Indexfond (10% månadsspar)

Kan någon förklara för mig hur Investmentbolag går plus och minus i sina aktier? Jag har inte riktigt förstått aktier och hur allt sånt fungerar :slight_smile:

Exempel: om astra zeneca aktien idag hade gått plus 1% och jag hade haft ett investmenbolag där astra zeneca ingår hade den aktien också gått upp 1% då på grund av att Astra Zeneca hade gjort det?

Sen undrar jag också, vilka är fördelarna och nackdelarna med investmentbolag som Investor och Lundbergs till exempel.

Varför liknas investmentbolag vid typ indexfonder?

Är risken större att aktier går ner i enskilda bolag än i investmenbolag? Motsatt, går investmentbolag aktier mer uppåt än enskilda aktier?

1 gillning

Finns 4 avsnitt på det här #213 - En introduktion till de svenska investmentbolagen | Investera i investmentbolag - Del 1 av 4 - YouTube

Välkommen hit! :moneybag:

1 gillning

Nej. Men låt oss leka med tanken att investmentbolaget ägt så många aktier i AZ att det utgjort 20% av bolagets värde. Då hade aktien i princip gått upp 0,2% om övriga aktier i bolaget stått still.