Investmentbolag- tankar och idéer

Gokväll på er!

Nu är man här igen med ytterliggare funderingar, gjorde ett inlägg angående fonder och fondsparande som jag fick goda råd i!

Nu till ämnet - jag har snurrat in lite mer på aktier men tycker det verkar liiiiite krångligt att välja enskilda aktier och hålla koll på såpass många som rekommenderas. Däremot tycker jag att det är väldigt intressant och har därför fått upp ögonen på olika investmentbolag. Känns som att där sprider man riskerna ganska bra och man behöver inte hålla sig lika uppdaterad men har ändå chans till bra avkastning om man väljer bolag med lite olika “inriktning”. Jag har ju en kapitalförsäkring på folksam som jag har funderat på att göra ett återköp på då den inte verkar ge mig särskilt mycket vad gäller avkastning samt att den har dyra avgifter. Låt oss säga att jag gör ett återköp och istället investerar i 4 olika Investmentbolag med 25% av summan i varje? Är jag heeeelt ute och cyklar nu? Jag är beredd att ta risker så det är inga problem- summan det rör sig om är runt 30 tusen. De investmentbolag jag har sneglat på är Investor- Industrivärden -Lundbergföretagen & Svolder. Alternativt Kinnevik. Vill gärna höra era åsikter och om jag är helt ute och cyklar så säg det! :smile::laughing:

Inget fel på dina första fyra.
Gillar du deras innehav är det bara att tuta och köra.

Finns många olika investmentbolag med olika innehav och olika filosofier/strategier.

Läs på om varje om du är intresserad.

1 gillning

Min lekhink består av några investmentbolag (och några fonder som inte passar in i passiva hinken). Om du läst på, vet vad du köper, och är medveten om att du med dessa investeringar tar en högre risk, så varför inte? :slight_smile:

Du kan googla på Ibindex om du vill jämföra substansrabatt/-premie hos de olika investmentbolagen och följa detta över tid.

Det finns andra trådar om investmentbolag med mer substans i.

1 gillning

Det finns också flera avsnitt om investmentbolag i podden, kan vara klokt att lyssna på dem.

När handlar man mot rabatt? När det står minus eller plus?

Gäller frågan rabatt/premie på Ibindex så är det rabatt när det står i plus/grönt.

Edit: nu svarade jag men såg din fråga var riktad till Carl-Fredrik :partying_face:

2 gillningar

Sök på nätet och hitta till IB index. MEN var extremt försiktig med att tro på att rabatten alltid stämmer.

Har investmentbolaget enbart noterade innehav är siffran riktig. Finns onoterade bolag får man ta uppgifterna med en stor nypa salt. Investmentbolaget kan, något hårdraget, ange vilka värden som helst. Vad Kinneviks substansvärde är vet ingen, inte ens Kinnevik själva!

1 gillning

I min syn så är det liknande till att köpa en fond med mindre lagar och därmed större risk (och kanske möjligthet?) för dig.

Vet inte om det riktigt är så men det är i.a.f. känslan som jag får av dem.

Har du spanat in avsnitten som handlar om just de svenska investmentbolagen? :slight_smile:

Med början på avsnitt #213

Tänk på att Lunbergs portfölj består av Industrivärden till nästintill en femtedel. Med andra ord, köper du alla bolagen till samma belopp kommer du vara mer exponerad mot Industrivärden än något av de andra bolagen.

2 gillningar

Tack för tipset!