Investmentbolag fördelning och tankar

Hej,

Jag tänkte börja spara i investmentbolag.
Investor
Kinnevik
Industrivärden
Lundbergs

samt antingen Berkshire Hathaway inv eller Spiltan Globalfond Investmentbolag

Spiltan Globalfond Investmentbolag verkar ha presterat bättre än Berkshire Hathaway inv under en 5 års tidsperiod.

Spiltan har ju 0.58% i avgift osäker på hur hög avgiften blir för Berkshire Hathaway inv?
Får man även substansrabatt eller premie hos Berkshire Hathaway inv?
Är det även någon som vet hur jag tar reda på förvaltningskostnaden om jag vill äga Berkshire Hathaway inv?

Hur går era tankar?

Jag tycker att det är enklare med fonder än aktier, för jag slipper courtage när jag sparar (de ingår i årsavgiften).

Enskilda aktier blir mer riskasbelt, om jag inte äger lika många som i fonderna.

Spiltan, som du nämner, har förhållandevis låga avgifter på sina fonder och de har även avkastat ganska hyggligt över tid.

Skulle jag äga ett enskilt investmentbolag så hade det nog varit Investor som mest liknar en indexfond i sitt rörelsemönster, men trist med courtage varje gång man sätter in sitt sparkapital eller tar ut.

1 gillning

Mycket bra start, är egentligen det enda som behövs då dom stora underliggande bolagen har väldigt hög global exponering/försäljning ändå.

Förslag på fördelning:
30% Investor
10% Kinnevik (pga hög avgift samt nisch mot teknik)
30% Industrivärden
30% Lundbergs

Säger mycket lite om framtida avkastning, aldrig värt att jämföra på så korta tidsperioder.

Spiltan har fondavgift + förvaltningskostnader på dom underliggande bolagen, skulle undvika den fonden av den anledningen.

Har tyvärr inte så bra koll på Berkshire, tror du får läsa i årsredovisningen för att få svar. Möjligt att det finns någon bra sida som sammanställer det man googlar.

Gjorde en sammanställning vad jag tycker och tror Anledningar till att dom stora investmentbolagen kommer fortsätta slå index långsiktigt Kanske det ger lite inspiration.

Det du ska vara medveten om med att investera i investmentbolag är att substansrabatten tenderar att öka i samband med att börsen är sur, vilket resulterar i en “dubbelsmäll” och ditt innehav riskerar att underprestera mot index. Så ett tips är att inte jämföra dig mot index över huvudtaget på kort sikt, dvs typ allt under typ 10 år :slight_smile:

Tack för svar, precis vad jag sökte efter :slight_smile:
@Anonym Vad tror du om att ta in Svolder istället för Latour?
Slipper man den höga substanspremien som Latour har?
Läste igenom din tråd, hur tar du reda på förvaltningskostanad för enskilt investmentbolag?

Svolder handlar enbart börsnoterade mellanstora/små bolag, och har lite högre kostnader, hade inte köpt den till premie därav. Går att jämföra typ med AMF småbolag.
Annars ett trevligt bolag att äga om man lyckas få den till en lite bättre rabatt.
Går dock inte att likställa helt med Latour, som har både onoterat och mycket låg avgift, därav den höga premien.

Man får titta i senaste årsredovisningarna, ibland är det också bloggare som samlar ihop och presenterar dom. Tex: Investmentbolag förvaltningskostnad 2021 - KRONAN TILL MILJONEN

1 gillning

Tack för svar :slight_smile:
Hur skulle du fördelat innehaven om du tog med latour i portföljen?

Förslag på fördelning:
30% Investor
30% Industrivärden
30% Lundbergs

Sparar du i investmentbolag i din lekhink, eller pension?

Funderar på om man långsiktigt ska spara i investmentbolag till sin tjänstepension eller inte. Hur tänker du där @Anonym?

Hade likaviktat den med dom andra stora. Är dock konservativ och köper aldrig till premie.

Har enbart investmentbolag i alla mina investeringar där det är möjligt.

2 gillningar

Kör du investmentbolag bara i portföljen eller blandar du med fonder och räntor eller andra aktier? @MrMagii

Dum fråga kanske, men låt säga att jag vill beräkna medelavkastning per år för investmentbolagen. Investor, Kinnevik, Industrivärden och Lundbergs. Hur beräknar jag det?

Enbart investmentbolag med lätt belåning, inga fonder eller andra aktier, förutom i PPM och ITP pension då. Men ska då lägga till brasklappen att jag investerat sedan 2006 och, har sparhorisont på 25+år och är bekväm med att det svänger i portföljen.

Går inte att beräkna på ett lätt sätt tyvärr, man får titta på vad exponering och historisk avkastning och försöka göra estimerad förväntad avkastning utifrån det. Jag brukar göra följande generalisering på förväntad avkastning baserat på lång historik:
7-8% Stora bolag, Global indexfond/OMXS30
9-10% Breda Sverige index OMXS
12-13% Investmentbolagen som grupp
14-15% Svenska Small cap index
15%+ Onoterat

3 gillningar

Nja, det stämmer väl inte riktigt. Fondbolagen betalar ju courtage när de köper aktier och du betalar ju även en fondavgift. Courtage betalar du en gång när du köper och även en gång till när du säljer, sen kostar aktien inget att äga till skillnad mot en fond som det är en avgift hela tiden.

4 gillningar

@Anonym hur tror du investmentbolagen står sig gentemot exempelvis en globalfond?

Vore intressant att veta hur stor global exponering i procent investmentbolagen. Investor, Kinnevik, Industrivärden och Lundbergs står för?

Jag tror dom som grupp kommer överavkasta en global indexfond med 3-5% över lång tid.

Många av dom underliggande bolagen har mycket stor del av sin försäljning globalt, om du vill veta exakt får du gå in och läsa på om varje enskilt bolag.

1 gillning

@Anonym Hur hanterar du ombalansering för din investmentbolags portfölj?
Ombalanserar du 1 gång om året, eller när ett vist investmentbolag når en viss gräns ex. 5-10%?

Kör ingen ombalansering alls faktiskt, köper bolag med bra rabatt och håller tillsvidare.
Det jag dock gör är att jag justerar belåningsgraden vid rabatt/premie, dvs vid höga premier säljer jag av och drar ner krediten, och tvärtom köper extra vid höga rabatter.

1 gillning

Smart :slight_smile:
Om du inte ombalaserar, hur vet du då. Om du följer initiala fördelningen?

30% Investor
30% Industrivärden
30% Lundbergs
@MrMagii

Det där var bara ett förslag baserat på nuvarande rabatter :slight_smile: Kan vara värt att hålla ett öga på Svolder rabatt nu också bör dom deras VD byts :+1:

2 gillningar

Aa precis jag tänkte gå på denna fördelning:

30% Investor
20% Industrivärden
20% Lundbergs
20% Svolder

Så får jag även exponering gentemot småbolag. Eventuellt skifta Svolder 10% & Kinnevik 20% eller 20% jämt fördelat på alla :smiley:

@Anonym När du skrev pga av hög avgift, gällande Kinnveik, menar du då förvaltningsavgiften?
Då kinnevik har substansrabatt på +20.66% just nu