Jag har under ett par år (kanske sedan 2020) investerat i mestadels enskilda svenska aktier (kanske 15-20st). Mestadels stabila stora bolag, men även ett par outliers (tyvärr SBB som ett av dom, dock ligger jag rätt OK till där ändå, trots nedgången).
Men jag har börjat inse att trots att jag stockpickade till en början, under corona, så har jag brutalt mycket underpresterat (jag ligger fortfarande fint med % de senaste 3 åren, så ingen panik direkt) vad en globalfond hade gett mig. Jag har såklart fått en del utdelningar på vägen som återinvesterats, vilket har minskat min %-ökning, men ändå, jag inser att med min kunskap och mitt intresse så är enskilda aktier inte riktigt “the way to go”.
Jag är 27 år, har sambo. Jag äger vår lägenhet som är 50% belånad. Jag tjänar 65 000 brutto och vill framåt spara ca 15-20k per månad (ska verkligen försöka få till det varje varje månad. Jag har idag ca 500-600k sparat på Avanza i aktier, och ett fåtal tusen i fonder. Jag har ca 150k på bankkontot.
Jag vill:
Göra det mycket enklare för mig att spara, och få igång månadssparande
Jag vill nyspara ca 15-20k, men också omplacera mina 500-600k i fonder
Jag vill inte komplicera saker och ting
Jag är långsiktig, vill spara till pensionen eller till framtida barn, alltså sparhorison på 15-20 år minst
Jag söker därmed tips om hur jag bör fördela dessa pengar. Jag är lite orolig att nu placera allt i globalfonder då de har gått fruktansvärt bra på sistone, så känns lite som man “missat tåget” - men så kanske man inte bör tänka.
Vilken fördelning mellan globalt, sverige, europa och emerging markets hade ni satsat på? Är det bara att köra Avanzas fonder rakt av för att slippa krångel med beslut? Eller är LF/DNB/Storebrand bättre?
Det enklaste är ju om du väljer en globalfond. Jag själv kör med Storebrand Global, den inkluderar tillväxtmarknader och är den jag skulle valt, eftersom det är en simpel all in one lösning, marknadsviktad.
Globalfonden har väl gått så bra som de gjort, pga SEK fall bland annat. Med en långsiktig sparhorisont behöver du inte oroa dig, det kommer svänga oavsett. Om det känns bättre för dig kan du snitta in dig under en period annars?
Jag hade också kört på basportföljen eller en fondrobot som Lysa eller Opti.
Om du är på Avanza kan du t.ex köra
70% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Globala småbolag eller Plus mikrobolag sverige index eller lägga dessa 10% i globalfonden.
Tycker ni fortsatt att dessa är bra alternativ trots den uppgång som dessa fonder har gjort alltså på sista tiden? Det kanske aldrig går att timea marknaden iofs, så kanske bara är spöken i mitt huvud som snackar.
Vad tycker ni om Spiltans investmentbolagsfonder? Både svenska och globala? Är det något som ni använder er av eller förespråkar?
Japp jag tror fortfarande mer på att köpa hela höstacken än att hitta nålarna i dem. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, det gäller både upp och ned.
Spiltan Sverige har jag haft förut men insett jag jag inte vill frångå filosofin jag bestämt mig för även vad gäller den. Jag äger redan de bolagen genom min Sverigefond ändå.
Stort fan. Jag sparar enl följande grov fördelning:
Global index 40% (Avanza Global och LF Global Index)
Emerging Markets 10% (Avanza Emerging M)
Sverige index 15% (Plus Allabolag)
Sverige Investmentbolag 20% (Spiltan Investmentbolagfond)
Aktier/stockpicking 15%
Sen jobbar jag generellt med svag hävstång mellan 5-8%.
Att en globalfond har gått bra är ju till stor del en följd av att kronkursen fallit. Du bör i första hand jämföra med något svenskt index om du ska få en rättvisande bild.
Varför det? Det beror väl på vad man har för grundtes i sitt investerande. Jag köper tex både svenska och utländska aktier och att då jämföra med OMXS30 eller annat svenskt index blir galet. I grunden handlar det ju om ”kan jag köpa det här bättre och enklare via indexfonder”.
Ang. Transaktionen från aktierna till, vilken fond eller fond portfölj du nu än väljer, skulle nog många säga att bara sälja allt och stoppa in det där men. Kanske är det bästa men personligen hade jag nog försökt se över variera aktieinnehav och ha en plan för övergången. Kanske svårt men på ett personligt plan hade det varit min väg. Kanske sälja de som gått bra ASAP och sen gjort medvetna transfers på övriga.
Jag kör faktiskt två setups parallellt.
Halva innehavet på lysa (lite bokföringskonton där men säg 100% aktier för enkelheten skull)
Sen halva innehavet med typ en alternativ rika tillsammans portfölj som jag plockat ihop sj på avanza.
Båda är månadsspar och går liknande men då får jag ändå lite utlopp för att pilla lite i avanza till och från.
Säg åt spökena att vara tysta skitsvårt att tajma marknaden eftersom man måste lyckas pricka både nedgången och uppgången. Är man långsiktigt så är det bättre att bara komma igång oavsett vilken nivå börsen står på.
Inga fonder jag själv använder eller förespråkar. Jag använder hellre en bredare svensk fond som Plus allabolag eller en renodlad småbolagsfond som Plus mikrobolag.
Här handlade frågan som jag förstår det om historisk avkastning på svenska aktier jämfört med alternativ. Att indexfonder kan ha gått bättre är förstås möjligt men att jämföra med specifikt globalfonder under en period när svenska kronan haft karaktären av sjunkbomb ger en överdrivet positiv bild av globalfonder. Det är förstås inget som säger att svenska kronan ska stärkas markant i närtid men att den ska gå ner lika mycket till och ge en motsvarande boost till globalfonderna igen framstår inte som sannolikt.
Ja, med mina aktier är det nog snarare 45% Sverige.
Men svenska börsen är ju inte i ett vakuum. De tunga industribolagen med AtlasC, Volvo, ABB mfl är ju i allra högsta grad exponerade mot en global marknad. Därutöver innehåller svenska börsen en tung vikt mot finans och fastigheter i Sverige, men eftersom jag lever och spenderar min inkomst här så är jag inte särskilt orolig för det.
Man ska komma ihåg att de allra flesta privatpersoner som äger en fastighet eller bostadsrätt i Sverige tenderar att ha nästan hela sin nettoförmögenhet exponerad mot inte bara Sverige utan en delmängd av den svenska marknaden som baseras på finans och fastigheter.
Jag tror absolut att svenska börsen kommer fortsätta att prestera starkt jmf med globala index, eller åtminstone inte underprestera. Att globala eller usa-indexfonder gått starkt senaste tiden är ju dopat av valuta snarare än något annat. Och medan jag känner mig trygg i att investera värdeskapande bolag med tillväxt (win/win) så är valutaspekulation ett spel av typen win/lose.
Om något så tenderar jag att vikta mitt nysparande något tyngre i Sverige när kronan är svag men över tid går det jämnt ut.
Jag gillar dessutom konceptet med investmentbolag som är lite svårare att hitta utomlands (även om jag t ex ägt Berkshire Hathaway länge). Helt trygg med Spiltans fond:
Förutsatt att du över tid skulle släppa aktiespåret helt så spelar det väl ingen större roll, men nått sånt hade jag gjort om jag ville börja någonstans. Hela premissen var ju att du kände dig låst och ville gå över till en fond portfölj och för mig hade det varit den enklaste vägen att göra det. Klart om det är aktier man inte tror alls på längre så klart man kan göra sig av med dem men om det finns en analys så varför inte plocka sina vinster iom övergången?
Är det på ISK eller KF på Avanza som du har aktierna kan du byta utan konsekvenser. Om det är på depå så kan det bli skattekonsekvenser.
Du vill göra det enkelt för dig. Fokusera då på indexfonder. Det finns många tips på RT. LF, Avanza, Storebrandt mm. Morningstar.se kan vara en hjälp vid val. Sen beroende på intresse är det kanske inte fel med Spiltans 2 fonder med investmentbolag. Eller direkt i investmentbolag. Har du möjlighet att löneväxla? Se även över hur tjänstepensionen placeras. Helheten är viktig.