Nej jag funderar på Spiltans 2 fonder, men då blir det bara mer och mer utspritt såklart ![]()
Gällande löneväxling så har jag möjligheten, men gör inte det i dagsläget. Bör jag?
Pensionen har jag dålig koll på…
Nej jag funderar på Spiltans 2 fonder, men då blir det bara mer och mer utspritt såklart ![]()
Gällande löneväxling så har jag möjligheten, men gör inte det i dagsläget. Bör jag?
Pensionen har jag dålig koll på…
Det stämmer såklart, men på något sätt måste jag byta till fonderna haha?
Jag gjorde nyligen en stor rensning i min alldeles för spretiga aktieportfölj och sålde då ett trettiotal bolag där jag inte med gott samvete kunde svara JA på frågan ”om jag inte hade ägt dessa aktier redan, hade jag då köpt på dessa nivåer?” Kvar blev en handfull solida kvalitetsbolag som jag känner mig trygg med att behålla som komplement till portföljens nya bas som blir indexfonder.
Jag sålde allt på en dag och lade fondorders direkt efter. Omsatte vad som för mig tangerade obekvämt stora belopp och hade ingen ångest över det. Det enda som kändes lite tråkigt rent mentalt är att min årliga utdelningsskörd rasar från ganska trevlig till relativt betydelselös.
Börja med en eller nån globalfond.
Läs på om ITP1. Med din lön bör det sättas av en hel del. Det finns här även vissa val att göra. Se även minpension.se.
Läs även på om löneväxling. Du betalar i dag en del statlig skatt. Löneväxlingen kan man både öka och minska. Hör sen vid behov med lönekontoret på jobbet.
Till exempel. Om det är svenska aktier du har köpt kan du jämföra utvecklingen med den fonden. Det ger en rimlig bild av om du valt rätt/fel.
Ja jag fattar vad du menar!
Jag har nu funderat lite, och har detta nu:
60% - DNB Global Indeks
5% - Avanza Emerging Markets
10% - Handelsbanken Gl Småbolag
10% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% - PLUS Allabolag Sverige
5% - AMF Aktiefond Småbolag
Dock skulle jag vilja ha mer småbolag, och är även intresserad av:
Vad tycker ni om portföljen, vad hade ni ändrat givet mina andra kommentarer?
Kanske välja Storebrands all countires istället då versionen inkluderar emerging markets, välj antingen eller med plus alla bolag eller spiltan då annars får du kaka på kaka ![]()
Med Storebrand - exkluderar den bolag likt LF Global? Alltså pga ESG osv?
Och med Spiltan vs Plus så är väl IB-bolagen rätt liten del av Plus? Eller tänker jag fel?
Ja de har exkluderingar, men det har alla svenska globala indexportföljer avanza global etc, men de är inte lika hårda som länsförsäkringar, och iom att EM ingår i deras portfölj så är deras avgift högre (0.32).
De är inte mindre än vad apple är i en global indexportfölj ![]()
Okej jag förstår!
Finns det några fler inspel på min portfölj?
Har nu justerat den till:
60% - DNB Global Indeks
10% - Avanza Emerging Markets
5% - Handelsbanken Gl Småbolag
10% - LMM - Kavaljer Investmentbolag
10% - PLUS Allabolag Sverige
5%- AMF Aktiefond Småbolag
För att då får jag lite mindre sverigeviktat, tidigare var det kanske lite överkant??
Jag hade förenklat den, men den ser bra ut iaf ![]()
DNB Global 80%
DNB Norden 20% (43% Sverige)
Hade jag fått fråga om vilken indexportfölj jag skulle rekommendera, skulle mitt svar vara följande:
70% Handelsbanken Global Index (inklusive tillväxtländer, artikel 9)
10% Handelsbanken Globala Småbolag (Artikel 9)
20% Handelsbanken Norden Index Criteria (Artikel 9)
Den är framtidssäkrad i form av att vara Artikel 9 enligt senaste uppdateringen från EU. Den täcker hela världens ekonomi i princip av att representera hela höstacken. Kryddan i portföljen är de globala småbolagen med liknande fördelning geografiskt som globala indexfonden har. För att få in lite Sverige och Norden väljer jag deras indexfond för Norden som täcker de stora och viktigaste bolagen på dessa marknader. Halva den fonden brukar vara Sverige, vilket viktar upp Sverige till runt 11% på totalen.
tack!
Hur ser du på att HB Norden Index har typ 16% Novo Nordisk? Den är inte marknadsviktad känns det som? Väldig tilt mot novo?
Om man jämför med DNB Norden som bara har typ 8-9% Novo Nordisk?
Det är en väsentlig skillnad på dessa två Norden-fonder. Handelsbankens följer ett index och där är Novo Nordisk såpass stort jämfört med övriga bolag på de nordiska börserna. DNBs fond å andra sidan är en aktivt förvaltad fond, där förvaltaren själv väljer ut vilka bolag som skall vara med och till vilken vikt.
Därav mitt val av Handelsbankens fonder för de följer alla ett marknadsindex. ![]()
Jag tycker mig se att DNB Norden Indeks och HB Norden följer PLUS Allabolag Sverige rätt så bra? Är kanske inte så konstigt, men bör inte PLUS räcka då för att få in samma utveckling som resten av Norden?
Kanske en dum fråga, men jag är rätt velig och funderar därmed på att spara hälften på Avanza i egenvalda fonder och hälften på LYSA. Men är det något problem avkastningsmässigt?
Alltså med tanke på ränta-på-ränta effekten, är det en nackdel då att sprida ut sparandet på två olika ”konton”?
Nej det spelar ingen roll hur många konton du har eller hur många fonder du har ![]()
Okej. Är det vanligt tror du att man kör 50/50 eller 70/30 på olika plattformar?