Balansera om Indexfonder

Hej,
Hittade hit för en tid sedan och funnit mycket intressant att läsa. Då jag inte har några i min närmaste krets att utbyta tankar och funderingar med kring sparande i fonder så tänkte jag att jag provar här. Lite bakgrund…

Startade ett ISK-sparande i nedanstående indexfonder 2021 (lika mycket i startkapital, månadssparande samt ett mindre arv).
Avanza E.M +11%
Avanza Europa +25%
Avanza Global + 30%
Avanza USA + 25%
Avanza Zero +24%

Att det blev Avanza var mest en slump och att det blev just de fonderna var för att sprida riskerna. Så gick mina tankar då som helt ny och jag känner mig väl fortfarande som en nybörjare. På det stora hela tänker jag mig ett relativt enkelt och passivt sparande som tuffar på år efter år. Sparhorisonten om allt går väl är c:a 20 år till.

På senare tid har det börjat snurra lite tankar hos mig om jag borde dra ner antalet fonder och kanske bara köra Global (70%) och resterande i Sverige och E.M? Kanske det inte är så värt att ha med USA och Europa då jag förstått att det finns mycket av det redan i Globalfonden. Alternativet är väl att köra på som tidigare, fördelar/nackdelar?

Tar tacksamt emot era åsikter, tack på förhand!

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!
Precis som du är inne på så kan du slå ihop USA, Global och Europa. Allt ingår i globalfonden.

Sen hade jag valt Plus alla bolag i stället för Zero. Mycket bredare fond. Typ 300 jämfört med 30 bolag.

3 gillningar

Hej,
Det är ju bra fonder. Men som du själv skriver så blir det överflödigt med Europa och USA. Med din portfölj så ändrar du balansen från vad som faktiskt är marknadsviktat.

Man är ute efter att följa marknaden så marknadsviktat som möjligt. Alltså storleken av en aktie på börsen ska avgöra storleken i portföljen.

Med en global indexfond så sköter den det automatiskt. Därför är det bra att ha störst del av kakan där. Sen kan man lägga till Sverige som en Home bias, då det kan finnas valuta fördelar. Tillväxtmarknad kan man ha med för att den oftast saknas i en Globalfond, då tar man med 10% vilket ungefär är marknadsviktat.

Vi brukar rekommendera
70% Globalt
20% Sverige
10% EM

Ännu enklare, som jag själv kör:
100% Global

3 gillningar

Men oavsett så tycker jag portföljen är bra givet din sparhorisont! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej och tack,
Anledningen till att jag valde till USA och Europa var för att jag tänkte att jag skulle övervikta mer åt dessa regioner, men det kanske bara är en tankevurpa från min sida om det ändå bärs upp av Globalfonden så att säga?
Ifall jag skulle byta ut dessa fonder till förmån för Globalfond är det rekommenderat att byta allt innehav på en gång eller i ett par omgångar?

Hej och tack för svar, uppskattas :+1:

1 gillning

Utan att veta så gissar jag att USA+Europa står för 80-90% av globalfonden (borde lätt gå att hitta).
Blir lite konstigt att övervikta dessa då :wink:

Vill du exkludera Japan och Kanada som jag antar är resten så är det kanske bättre att skippa globalfonden i stället och bara ha USA och Europa.

1 gillning

Det var en bra gissning, landar närmare 90% :slightly_smiling_face:
Har du någon åsikt om hur bäst genomföra bytet i så fall, allt på en gång eller överföra innehavet i, låt säga, två omgångar?

Byt allt på en gång :slight_smile: Skulle också fundera på att byta Zero mot Plus allabolag.

Vill du ha något mer så hade jag kikat på en småbolagsfond.

Tack för svar, uppskattas :+1:

Om det är väldigt mycket pengar och du vill jämna ut risken för upp/nedgångar under bytet kan du ju dela upp det, annars spelar det ingen roll.
Ett annat alternativ är att bara styra om månadssparandet och låta USA och Europa fonden ligga kvar.

1 gillning

Du har hela portföljen i aktiefonder?
I så fall blir ett eventuellt börsras inte speciellt kul.

Men med 20 års sparhorisont tycker jag ändå det är rätt under förutsättning att man klarar hantera det psykologiska.

Jag skulle själv hålla mig till globalfonder, men kanske sprida ut det på några olika bolag bara för att sprida “förvaltarrisken”.

Stämmer, 100% av mitt sparande på specifikt Börsen sker i aktiefonder. Anledningen är att min sparhorisont är runt 20år till. Har du några konkreta förslag eller idéer på hur du hade ändrat om fondsparandet får du gärna dela med dig, tack :slightly_smiling_face:

Hej, Tänker jag rätt när du skriver “sprida ut det på några bolag” att du menar flera globalfonder istället för en?

Ja, t.ex. DNB och länsförsäkringar är de med lägst avgift just nu och som det pratas mest om, men förstås även skandia, swedbank och flera andra har sina globalfonder som inte heller de har gått dåligt

Tycker det känns meningslöst med flera olika globala indexfonder. Det lär vara typ 99% överlapp i dessa. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Du har helt rätt i det. Poängen är inte att diversifiera innehavet. Poängen är att diversifiera bland förvaltare.
Alla fonderna har (marginellt förvisso) olika utveckling, som beror på att de har olika förvaltare. Som exempel på varför man skulle vilja diversifiera förvaltare är hur Spiltan agerade under corona. Var man 100% där så satt man fast och var ett tecken på att även enskilda förvaltare kan drabbas av panik och fatta dåliga beslut.
Vad var det för indexfond som plockade ur Nvidia pga ESG? Även där ett tveksamt beslut…

1 gillning

Ja vad gör en global fondförvaltare dag till dag? Kan han rent tekniskt sjabbla till och råka sälja allt om han har en dålig dag? Vore det inte då vara säkrare att ha flera globala fonder för att försäkra sig från den mänskliga faktorn? Eller ett ransomware på den specifika banken/robotten?

2 gillningar