Nu äger jag bara en fond! Är jag tokig?

Sedan en månad tillbaka äger jag BARA en fond

Länsförsäkringar global index

Har två ISK och en kapitalförsäkring med följande:

Barnspar
Privat spar till pension
Framtiden (ospecifikt sparmål)

Någon som tycker jag är tokig :stuck_out_tongue_closed_eyes:

26 gillningar

Jag har haft samma upplägg och fond länge. Mycket praktiskt, lätt att fylla på, ombalanseringarna går särdeles fort och komplexiteten hålls till ett minimum.

Så tumme upp från mig.

7 gillningar

Grattis du har vunnit spelet. Vad ska du nu pilla med ? :smile:

7 gillningar

Ja, bara 1224 innehav i genomsnitt (enligt Pensionsmyndigheten) :wink:

Skämt åsido, inser att du har nästan dubbelt så många som den jag har hos Storebrand (tidigare SPP) så jag får nog överväga ett byte :slight_smile:

2 gillningar

Nej. Härlig med minimalism.

3 gillningar

@Jacke77 hade hyllat dig! :slightly_smiling_face:
Nej inget tokigt alls. Säkert betydligt bättre och mer diversifierat än genomsnittsspararen ändå.

4 gillningar

Citat från Ben Carlson:

Here’s a sampling of some favorite quotes on simplicity from Albert Einstein1, Steve Jobs and Leonardo da Vinci, respectively:

The five ascending levels of intelligence: smart, intelligent, brilliant, genius, simple.

Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean to make it simple. But it’s worth it in the end because once you get there, you can move mountains.

Simplicity is the ultimate sophistication.

11 gillningar

Bros väl på vem man tror på. Inte så länge sedan man läste på tex avanza att man ska ha ungefär 7 fonder för jämn spridning. Och trenden här är 1-2

1 gillning

Jag är på väg dit, inte riktigt där ännu, men jag förordar att ska man bara ha en ENDA fond så ska man ta en global indexfond. Då har man gjort 90% rätt. SLipper ombalansering, slipper skvalpvalutan SEK när den dyker i oroliga tider.

2 gillningar

Hellre 1 fond med 1000+ innehav än 7 fonder med 10 innehav vardera. :slight_smile:

11 gillningar

Kanonupplägg med en fond👍 kör på bara!

2 gillningar

Kan det vara så att Avanza tjänar på att folk har många fonder? :wink:

Tänker att det är mer sannolikt att man köper dyrare fonder också om man har många.
Känns ganska svårt att motivera sju fonder.
Global, globala småbolag, tillväxtmarknader, Sverige, svenska småbolag… Hmm ja sen kanske man vill ha två olika räntefonder. Oj där var vi visst uppe i sju fonder.
Kanske inte orimligt, men inget jag själv skulle rekommendera.

1 gillning

LF index är ju upp 400% sen 2013 typ, bara att hålla så länge du kan! Grymt att utdelningarna återinvesteras också så att den växer mycket mer än börsen gör allmänt.

2 gillningar

Jag har också det mesta i LF globalindex.

Man sprider ju risken jättefint tänker jag.

Men samtidigt, man köper ju faktiskt bara en enstaka fond. Från en enstaka förvaltare. Har ju hänt förr att enstaka fonder eller förvaltare haft problem på olika sätt så att man t ex inte kan sälja under en viss tidsperiod.
Och vem vet vad som hypotetiskt skulle kunna hända en enskild fond/förvaltare?
Man kanske inte ska lägga alls ägg i samma korg?

Så jag ska nog faktiskt fundera på att dela upp i några olika globala indexfonder.

1 gillning

Eftersom de förvaltade pengar är helt sepererade från fondbolagets pengar är det ingen risk att pengarna försvinner på grund av det. Mindre fondbolag låter någon annan förvalta fonden, t ex är det så med Avanza fonder.
Jag kan dock tänka mig att det inte går att handla i fonden ett tag om fondbolaget skulle gå i konkurs.

Nej, jag vet.
Som jag skrev har jag det mesta av mitt sparande i samma fond också och tror det är helt rätt och ganska safe.

Jag bara problematiserar.

Typ att sen händer något som man inte fattar varför och hur det kunde hända.

Ett ganska fint exempel är spiltans räntefond i pandeminkraschen.
Och Jans förvåning över det och att det medförde saker man inte tänkt på eller trodde skulle hända:

Jo, kanske någon säger, men det var ju en räntefond.
Jo men vem vet allt som kan hända? Inte jag i allafall. Och inte Jan heller uppenbarligen (från artikeln ovan):

Men som alltid gäller att:
Assumptions are the mother of all fuck-ups.
och
It ain’t what you don’t know that gets you into trouble. It’s what you know for sure that just ain’t so.

2 gillningar

Jag har för närvarande 80% Avanza Global, 10%Avanza Emerging markets samt ca 10% Plus Alla bolag men funderar att enbart köra Avanza Global. Enkelt att bara pytsa in pengar emellanåt och sedan låta vara.
Tänker jag fel?:blush:

Det går bra att ha en global indexfond. Jag skulle dock inte välja Avanza Global även fast den är rekommenderad av Småspararguiden.
DNB Global Indeks S är den som de flesta nu väljer för den har minst ESG. Länsförsäkringar Global Index skulle jag också hellre välja än Avanza Global.

Det är väl 2% som återinvesteras varje år av totala kapitalet?

Länsförsäkringar Global Index eller DNB Global Indeks S är allt man behöver, man behöver inte LYSA heller om man kör ändå 100% aktier, varför betala dubbelt så mer för ingenting?

1 gillning