Tips på Enkelt automatiskt pensionssparande på Avanza?

Jag ska in med en stora summa likvider mot aktier, vill ha det enkelt och automatiserat, fått för mig att Avanza Auto 6 är lite dyr, är det bättre att köra tex 100% LF Global indexnära ?

Har pensionen på Avanza, så kan tex inte köra Lysa.

Är 46 år så det är lååångt kvar till pension.

Tänker lite som @Anonym

“Desto mer intresserad jag är desto fler misstag tenderar jag att göra.”

så jag ju mindre jag behöver bry mig, ju bättre

Om jag tex kör det nedan, så måste jag vara aktiv själv och vikta om va? Vilket kan vara en nackdel
LF Global indexnära 80%
LF tillväxtmarknader 10%
Plus Allabolag 10%.

I så fall kanske SPP aktiefond global kan vara ett alternativ. Den innehåller nämligen även tillväxtmarknaderna. Att vikta extra mot Sverige är ju alltid ett bet och man avviker från marknadsviktat.

Om det är enkelhet du strävar efter så tror jag Spp global skulle passa dig utmärkt.

2 gillningar

Du måste inte vikta om. Det är inte så stor skillnad i risk mellan de fonderna eftersom alla är breda aktiefonder. Därför kan du ha rätt stor “obalans” men ändå i princip samma risk. Går du in vart 5-10:e och kollar över dina innehav så att de inte ändrat inriktning/avgifter så räcker det fint.

2 gillningar

Tack @emilv Emil. Hur skulle du rekommendera en passiv portfölj som start?

[
Sen att jag viktar närmare pension mot ränta /likvider.
]

1 gillning

Jag kan inte “rekommendera” någonting för jag är bara en random snubbe på ett nätforum :slight_smile: Men dina tre billiga indexfonder lät väl bra. Så kan du dra ner risken närmre pensionen, som du säger.

3 gillningar

En detalj, om du ändå kör på Avanza så kan du lika gärna göra följande byten:

4 gillningar

Tack! Vilka fördelar ger det?

Några baspunkter lägre avgift på i princip identiska företag.

4 gillningar

Ändå i princip slumpen som avgör vilken som avkastar bäst?:

Sen har vi det ju det där med källskatt på Luxemburg baserade fonder som spökar till det…

Dessutom påstår @Daniel_Nilsson att Avanza har en liten motpatsrisk i sina fonder, så vet inte om det är så självklart att byta :joy:

1 gillning

Litar mer på Amundi än på Avanza i den ekvationen.

Förstår inte kommentaren. Motpartsrisken ligger ju i att Avanzas fonder är feeder-fonder till Amundi. Att lita på Amundi är ju det som är risken… :roll_eyes: Eller, har jag otur när jag tänker?

Precis, motpartsrisk innebär ju att det finns en tredje part som man är beroende av. Till exempel om Amundis globalfond har något fuffens för sig och förskingrar pengar eller om de får något problem med tekniken och blir hackade. Eller om motparten går i konkurs så kanske pengarna blir låste ett tag medan allt reds ut.

Men vad är det som säger att det är Amundi som gör något fuffens? Kan det inte lika gärna vara Avanza?

Ok. för en vanlig dödlig, kan nån sammanfatta vad jag som Avanzakund bör välja?
(Fattar inte detta med motpartsrisk)
(Blir så klart subjektivt, men ändå tacksam för den som försöker sig på en sammanfattning)

Avanza för att den är lite billigare som @janbolmeson förslår eller kanske @Anonym som påvisar att LF gått bättre. (som torde ge en ränta på ränta effekt på fördelen)

Eller är detta för finkornigt för mig som är novis? Risken att vänta är större än skillnaden på alternativen?

Jag gör som sagt det enkelt och kör allt privat på Lysa bred 80/20, Tjänstepensioner 100% SPP aktiefond global, PPM 100% AP7 Såfa, känns tryggt när allt är helt automatiskt. Bättre att lägga tid och energi på att jobba och dra in mer pengar än att optimera portföljer enligt mig.

Är ändå bara slumpen som kommer avgöra vad som går bäst mellan alla olika alternativen.
Har dock som sagt funderat på att byta ut Lysa vid månadsskiftet pga sverigefonden dom har, men har inte riktigt landat i det beslutet än, min förhoppning är att vi får ett positivt besked från Lysa snart att dom byter ut den så jag slipper grubbla :joy:

2 gillningar

Självklart kan det vara Avanza som är den man isåfall inte ska lita på.

Men genom Avanza Global får man två motpartsrisker och i LF endast en, så blir hur som helst mindre motpartsrisk via LF :slight_smile:

2 gillningar

Amundi kan i sin tur ha motpartsrisk då det verkar vara en mix mellan fysisk och syntetisk replikering av indexet, för att krångla till det lite till :confused:

Tom 3st ? :face_with_monocle:

1 gillning

Hmm, så kan det säkert vara.

Känns som helt sjuka upplägg ibland med så många mellanhänder :upside_down_face:
Inget ont om Avanza Global, men just sånna upplägg i finansbranschen.

Billigast behöver inte alltid vara bäst tänker jag om man betalar med risker man nödvändigtvis inte vill ha. Men det är nog gemene man inte medveten om, så ser ju trevligt ut med gratis Sverigefond, en global fond för ”0,1%, och den billigaste EM fonden på marknaden.

1 gillning

Den risken som ni pratar om är 0.001/% :joy:. Det finns säkert 99/% högre risk när man kommer ut utanför dören att något alvarligt kan hända men man kommer ut ändå eller hur? Nu får vi vara lite mer positiva och optimistiska utan att gräva så djupt 100m under jorden :joy:.

Dom finns Jacke, dom finns :joy:
bild

Du är ett geni som håller dig till LF :wink:

2 gillningar