Nu när Avanza Auto 6 sänkt avgiften så undrar jag vad som är bästa val om man ska göra det enkelt och välja en globalfond . Detta gäller det långsiktiga hinken dvs inga ränte-delar i denna del.
Några alternativ är:
LF Global Indexnära
** +:Billig
** +: Har gått bra i år (vad det nu säger om framtiden…)
** -: För mycket USA-tyngd
**: -: Inga tillväxtmarknader
**: +: Kan belånas på Avanza
SPP Aktiefond Global
**: -: Dyrare än LF Global
** +: Täcker tillväxtmarknader
** +: Lägre USA-vikt
** -: Har gått sämre än LF Global, men kan det bero på tillväxtmarknadsinnehav ?
**: +: Kan belånas på Avanza
Avanza Auto 6
** -: Något dyrare än ovanstående
** +: Lägre USA-vikt
** +: Sverige-bias, men varför har den då gått sämre än LF Global och SPP AF Global i år ??
** +: Ombalansering sker automatiskt
Lysa 100% Aktier
** +/-: Som +/- som Avanza Auto 6, dock aningen billigare
**: -: Kan inte belånas som på Avanza
Om jag bara fick välja ett enda alternativ utav de valen du skrivit ner så hade det blivit Spp global då den inkluderar tillväxtmarknader och är billigare än Lysa och Avanza Auto?
Länsförsäkringar global är min favorit men då lägger jag till andra fonder för att komplettera den. Spp tycker jag är bra som den är och behöver inte komplettera med annat.
jag har tre av dessa redan, Lysa, LF global och SPP global.
Har bara haft de 1 år och det säger nog inget, men LF har gått bäst, sedan Lysa och sist SPP.
Om jag bara fick välja en så hade jag valt Lysa. Varför? för den har mer variation, de ombalanserar åt en och det ligger en del svenska indexfonder så den kan få högre avkastning i långa loppet
Intressant val! Undrar hur du tänker kring växlingsavgift (eftersom den handlas i USD), courtageavgift och spread. Vad hamnar den totala avgiften på då ungefär?
Om jag förstått saken rätt kommer ombalansering på liknande sätt både i Lysa och Avanza Auto 6 och båda har Sverige-bias. Finns det någon skillnad här ?
Finns det någon anledning till att Swedbank Robur Access Global aldrig nämns i såna här sammanhang och det är alltid LF Global som folk verkar föredra?
Här har du svaret hur småspararguiden jämför Swedbank/LF global indexfonder. Nästan exakt samma och likvärdiga fonder . LF har tagit bort ev sälj avgift sedan dess. LF rek här pga lite lägre total kostnad som varierar år till år. Annars likvärdiga fonder till 99,99%. 1-a valsfonder för ett tryggt långsiktigt sparande .
Dom har nästan exakt samma avgift. Jag gillar LF global bättre för att den exkluderar färre bolag än Swedbank (ca 450st) , och därmed sannolikt kommer ha ett bättre Tracking error / Aktiv risk även i framtiden.
Det blir lite fel att addera engångkostnader med årsavgifter.
Växlingsavgift, spread och courtage är bara en kostnad när man köper eller säljer ETF’en, medan årsavgiften tas ut varje år. Eftersom rekomendationer för aktieplaceringar är att de är för minst 10 års placering bör du väl dela handelskostnaderna med minst 5 (köp+sälj genom innehavstid) innan du adderar dem till årskostnaden.
Bara det talar ju för att man bör använda Lysa. Man är sämre investerare än man tror så kan man låsa in dem och ta bort alternativen … Desto bättre.
Jag har märkt att jag är helt annorlunda på mitt ISK jämfört med Tjänstepension som jag har sida vid sida på Nordnet appen. Även om jag försöker undvika aktivitet så är jag mer aktiv på mitt ISK än jag skulle vilja. På Tjänstepensionen laddar jag in tonvis med pengar varje månad via löneväxling och har högre grad av indexfonder, men där rör jag typ inget alls.
Det är en dyr aktivt förvaltad fond. Men ja, den har gått fantastiskt bra senaste åren. Mycket tack vare att den ligger tungt i teknik.
Den stora frågan är om dessa åren som den har gått bra har någon relevans till hur den kommer gå framgent. Vad händer om teknik inte går bra längre? Vad händer om förvaltaren tar några mindre lyckade bet? Vad händer om förvaltaren slutar och de tar in en ny?
Forskning och statistik visar tydligt att aktivt förvaltade fonder har extremt svårt att slå index på lång sikt. På kort sikt kan de däremot både överprestera och underprestera rejält.
Jag förstår att det är svårt att slå index på lång sikt, men vad är lång sikt? Man kan ju tänka sig att ha någon typ av bevakning på över prestationen och kanske byta när det inte känns bra