Fonderna att rekommendera inför 2025 | Låt oss sätta ihop listan tillsammans

Om en månad är det nytt år och därmed en ny lista för de bästa fonderna. Vad tänker vi?

För att påbörja diskussionen så tänker jag:

• Grundrekommendationen är fortfarande i tre nivåer i nivå 1) fondrobot, nivå 2) global indexfond max 0.4% i avgift och nivå 3) kombo av typ en 70-20-10-portfölj.

När det gäller listan med de bästa fonderna 2024 så tänker jag att den bör kompletteras med en bred, billig global ETF som inte är ESG. Mina förslag är t.ex.

• Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (diskussion om WEBN här) eller
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (“VWCE”)

I övrigt tycker jag att rekommendationerna fortfarande håller även om:

• Avanza Global har blivit sämre med indexbyte (t.ex. här)
  • Länsförsäkringar Global har blivit sämre med indexbyte (t.ex. här)

Men jag ser inga riktiga alternativ även om jag vet att det jobbas på det på olika håll i finansbranschen, bland annat både hos Strivo och Plus Fonder. Jag tänker att rekommendationerna mer eller mindre per bank således blir oförändrade. Eller har jag missat något?

Låt oss ta eventuella diskussioner om själva fonden i respektive tråd, så att vi kan hålla denna tråden ren till vilka förändringar vi bör göra. :slight_smile:

Vad tänker du?

15 gillningar

Om tanken är att rekommendera endast en bred globalfond i steg två, borde inte den följa ACWI-indexet? Det vill säga inkludera tillväxtmarknader, för att få “hela höstacken”? Alltså Storebrand Global All Countries (eller Handelsbanken Global Index eller SEB Global Indexnära).

4 gillningar

Courtage, ev. växlingsavgift och spread…nja…inte får oss svenskar, sen kan man typ inte månadsspara i Avanza. Den bästa lösningen för tillfället är DNB Global Indeks S men frågan är hur länge, märkligt att du inte la till detta fonden som rekommendation?

Vi får hoppas PLUS fonder kommer på med något grymt global index, annars får man börja joina LYSA gänget men 20% Sverige är bara :face_vomiting:

5 gillningar

Team home bias fick stryk 2024 och laddar för revansch.

Tjoho, en ny eldkastardiskussion om ESG! :wink: :popcorn: :fire:

12 gillningar

Helt enig! :+1:

Jag gick igenom listan per bank och kan inte se att något skulle ha ändrats.

PS: Jag gillar Vanguard ETFen

2 gillningar

Mitt intryck är att alla tidigare globala passiva indexfonder numer exkluderar innehav p.g.a. politiska hänsyn. Man byter från Avanza till LF bara för att sedan se LF kasta ut innehav. Så då går man tillbaka till Avanza och så gör de samma sak.

Kom igen nu @PLUSfonder @Emil_PLUSfonder - global, passiv indexfond som inte exkluderar innehav så har ni en unik produkt!

19 gillningar

Dum fråga från en som inte förstår vad byte av index innebär för Avanza Global:

Är indexändringen så pass negativ att den trumfar den låga avgiften som Avanza Global har jämfört med i princip alla andra?

2 gillningar

Läs om detta i denna tråd.

1 gillning

okej, men frågan är ju om ett lite sämre index inte vägs upp av lägre avgifter jämfört med andra liknande fonder?

Jag struntar ju i vilket index som följs om det ändå innebär att jag tjänar med på att äga avanza global.

Jag utgår från att någon räknat på det och att svaret är att den väntas ge sämre avkastning trots lägre avgifter eftersom den tagits bort från de rekomenderade fonderna. Men vill gärna veta hur mkt sämre den väntas gå i så fall.

Har precis bytt till den och ogillar att hålla på att byta igen i onödan.

2 gillningar

Avanza Global är bästa globala indexfonden enligt småsparguiden.

Hörde jag kortavsnitt: genomgång av indexfonder 2025 @janbolmeson? :innocent:

16 gillningar

Kul att se min favorit WEBN föreslagen – en marknadsviktad globalfond som inkluderar u-länder till ett pris av 0,07% per år tycker jag har en given plats på listan, även om börshandlade fonder är lite knepiga för många svenskar.

4 gillningar

Har dom inte en poäng då?

Kan du förklara varför den väntas gå sämre än t.ex DNB Global Indeks över tid?

Det finns säkert en förklaring, men ingen har lyckats hittils. Som jag förstår det så är den inte riktigt lika bred då man tagit bort en par marknader på grund av etiska skäl? hur väger man smalare bredd kontra lägre avgift mot varandra? Tycker inte man ska hålla på att ändra sina rekomendationer allt för ofta om det inte finns ordentligt fog för det. Det är väl själv tanken med långsiktighet, att inte hålla på att pilla i onödan och att vara passiv.

1 gillning

Tack! jag drar slutsatsen att det förmodligen finns väldigt få anledingar till att byta.

2 gillningar

Håller med! :+1:

4 gillningar

Har Avanza och fortsätter med deras auto 4 (70/30).

1 gillning

Pratas det inte för lite om DNB Global Indeks? Om man tänker efter, har inte svaret på gåtan alltid varit DNB?

9 gillningar

En kanske dum fråga? Men kan någon förklara för mig vad dom stora skillnaderna är emellan Avanza Global och Vanguard ETF:n som @janbolmeson nämnde i början av inlägget?

Avanza Global har på 3 år gått upp ca 50% och Vanguard ca 32%.

Hur kommer det sig att avkastningen skiljer så mycket? Och vad är den stora skillnaden mellan fonden och ETF:n.

För och nackdelar dom emellan.

MVH

3 gillningar