EN globalfond - Alla vill veta svaret

Hej Rikatillsammans-forumet,

Jag är nog inte ensam om att vilja veta vilken global indexfond man ska välja om portföljen endast ska bestå av en global indexfond.

Min fråga är riktad till rävarna (@janbolmeson , @Alec ) på forumet men alla andra får även svara. @janbolmeson Medveten om att du kör Lysa men du har tidigare rekommenderat LF Global. Väljer du den framför alla andra fortfarande? Dvs om portföljen endast kan bestå av en global indexfond eller har du möjligtvis ändrat åsikt?

Vilken global indexfond har ni valt och motivera varför?

1 gillning

I fallande ordning efter min preferens om balans.

1. lysa

2. Opti

3. Avanza auto

4. Avanza Global / Storebrand Global All-countries

Därefter blir det ganska jämnt mellan LF Global, DNB Global och en den andra fonder.

Så, skjut ner det. @Jacke77 :joy::see_no_evil:

Ps! Välkommen till forumet!

5 gillningar

Avgifter är viktigt att hålla låga när du har ett störrekapital, vad var det jonas sa? “Att om man har ett kapital under 80 000 kr, så är det mer värt att höja ditt månadssparande med en hundra lapp än att välja beroende på avgifter”.
Detta kan vara waaay off.

2 gillningar

Äger ingen längre förutom Såfan, men tycker Avanza global, DNB global, Dimensional WEF & GTV är vettigaste alternativen beroende på vilken plattform man använder.

1. Handelsbanken Developed Markets Index (0,22%) (Artikel 9)
  2. Länsförsäkringar Global Index (0,22%) (Artikel 8)
  3. DNB Klimat Indeks S (0,32%) (Artikel 9)

Alla dessa följer börserna i de utvecklade ekonomierna världen över. Dessutom bedriver de föredömligt hållbarhetsarbete i linje med vad FN och världens länder lovat att ställa om till. Att avvika från dessa tre fonder är att ta en marknadsrisk givet de beslut som nu genomförs runtom i världen. Det är ett medvetet val att undvika tillväxtländer, då deras tillstånd har för mycket att önska för att jag ska våga satsa mina pengar att de gör bra beslut.

Alternativet till en av dessa tre fonder för mig är Lysa Hållbar (0,416%) som följer motsvarande index och påverkansarbete som ovan tre fonder gör.

13 gillningar

Opti får du behålla för dig själv om du vill betala 0,73% i avg!
Vem säger att den skulle ge högre avkastning än tex LF Global index 0,22% i avg långsiktigt?

Din ordningslista är tveksam mot min lönsamhet :+1::joy::joy::rofl: investera som privat person i ISK :laughing::laughing:. Speciellt nr2 i följdordning :woozy_face:

PS. Välkommen till verklighetssanningen @janbolmeson :joy::sunglasses::grin:

Varför är Avanza Global bättre än LF Global index och Dnb Global indeks? :thinking::joy::joy:

2 gillningar

Då föreslår jag Storebrand global all countries eftersom den är bredast och inkluderar tillväxtmarknader.

8 gillningar

Dom två första ger väl högst diversifiering?

Tycker du det att det är värt betala 0,50% extra i avg för allt nr2 ? :joy::+1: jämfört med billigaste global indexfond? :sunglasses:

Only time will tell :grimacing:

1. LF Global.
  2. Lysa hållbar.
  3. Swedbank Robur Access Global.

Känns som en stabil båt tillsvidare! :sloth::sailboat:

8 gillningar

Nr1 på listan :+1::+1::+1:

2 gillningar

Instämmer :pray:t2:

Bästa globalfond diskuteras även i denna tråd:

2 gillningar

Nyligen upptäckt Swedbank Humanfond. Den enda fond som mitt samvete tillåter i fortsättningen.

2 gillningar

Ärligt talat, detta är en fråga som återkommer hela tiden och som man inte blir lyckligare av att gräva ner sig djupt i :see_no_evil: Bara välj något av de alternativ som Jan angav ovan och tänk inte mer på det sen eller begränsa i alla fall till att “välja om” en gång om året.

Menar alltså inte att det är en dum fråga men man kan bli knäpp av att fundera på detta och skillnaden i resultat är marginell (och dessutom omöjlig att veta på förhand vilken som är bäst avkastningsmässigt)

7 gillningar

Men vad något kostar i avg vet vi redan från början . Det ska man ha i åtanke om man är prismedveten och tänker smart för egen ficka :+1::+1::+1:

Jag var tvungen ge replik till den som taggade in mig medvetet :joy::joy: för att få igång vem vet vad :joy::joy::rofl:

3 gillningar

Haha, jag håller med dig Jacke, jag tycker också att Opti är dyrt oavsett vad Jonas säger i podden eller sina nyhetsbrev… :slight_smile:

4 gillningar

Portfölj 1 (avgift: 0,4%):
Lysa

Portfölj 2 (avgift 0,30%):
80% Storebrand Global All Countries
20% Plus allabolag Sverige

90% av innehaven i portfölj 1 och 2 är samma.

Portfölj 3 (avgift: 0,73%):
Opti

Portfölj 4 (avgift: 0,32%)
100% Storebrand Global All Countries

85% av innehaven i portfölj 3 och 4 är samma. Portfölj 4 behöver dessutom ingen ombalansering.

Jag röstar på att bygga sin egen portfölj. Om man har intresse och ork :+1:

5 gillningar

Jag skulle faktiskt med emfas säga att mina tre fonder är avsevärt bättre alternativ än något annat. Vill man ha en fondrobot kan man välja bland de få bra som finns men om man bara ska välja en global indexfond är det en av tre som gäller.

1 gillning