Jag är nog inte ensam om att vilja veta vilken global indexfond man ska välja om portföljen endast ska bestå av en global indexfond.
Min fråga är riktad till rävarna (@janbolmeson , @Alec ) på forumet men alla andra får även svara. @janbolmeson Medveten om att du kör Lysa men du har tidigare rekommenderat LF Global. Väljer du den framför alla andra fortfarande? Dvs om portföljen endast kan bestå av en global indexfond eller har du möjligtvis ändrat åsikt?
Vilken global indexfond har ni valt och motivera varför?
Avgifter är viktigt att hålla låga när du har ett störrekapital, vad var det jonas sa? “Att om man har ett kapital under 80 000 kr, så är det mer värt att höja ditt månadssparande med en hundra lapp än att välja beroende på avgifter”.
Detta kan vara waaay off.
Äger ingen längre förutom Såfan, men tycker Avanza global, DNB global, Dimensional WEF & GTV är vettigaste alternativen beroende på vilken plattform man använder.
Alla dessa följer börserna i de utvecklade ekonomierna världen över. Dessutom bedriver de föredömligt hållbarhetsarbete i linje med vad FN och världens länder lovat att ställa om till. Att avvika från dessa tre fonder är att ta en marknadsrisk givet de beslut som nu genomförs runtom i världen. Det är ett medvetet val att undvika tillväxtländer, då deras tillstånd har för mycket att önska för att jag ska våga satsa mina pengar att de gör bra beslut.
Alternativet till en av dessa tre fonder för mig är Lysa Hållbar (0,416%) som följer motsvarande index och påverkansarbete som ovan tre fonder gör.
Opti får du behålla för dig själv om du vill betala 0,73% i avg!
Vem säger att den skulle ge högre avkastning än tex LF Global index 0,22% i avg långsiktigt?
Din ordningslista är tveksam mot min lönsamhet investera som privat person i ISK . Speciellt nr2 i följdordning
PS. Välkommen till verklighetssanningen @janbolmeson
Ärligt talat, detta är en fråga som återkommer hela tiden och som man inte blir lyckligare av att gräva ner sig djupt i Bara välj något av de alternativ som Jan angav ovan och tänk inte mer på det sen eller begränsa i alla fall till att “välja om” en gång om året.
Menar alltså inte att det är en dum fråga men man kan bli knäpp av att fundera på detta och skillnaden i resultat är marginell (och dessutom omöjlig att veta på förhand vilken som är bäst avkastningsmässigt)
Jag skulle faktiskt med emfas säga att mina tre fonder är avsevärt bättre alternativ än något annat. Vill man ha en fondrobot kan man välja bland de få bra som finns men om man bara ska välja en global indexfond är det en av tre som gäller.