Hej Forumet!
Jag har läst, lyssnat och tittat för att förstå det här med fondrobot vs global indexfond.
Jag tycker trots många bra pedagogiska filmer här och givande samtal i olika forum inte landat i vad som är bäst för mig.
Jag ska försöka vara konkret.
Jag har bestämt mig för att skapa 2 långsiktiga sparande portföljer.
Båda ska vara minst 10 år.
En av dessa sak troligen vara 20 - 30 år totalt.
Jag hyser tilltro till Jan och Carolins goda ord om Lysa och fondrobotar.
Detta är inte alls mitt området, så jag överlämnar mig gärna till forskning och experter.
Om jag har förstått rätt så är låga avgifter viktigt.
0,4 % för Lysa är lågt i jämförelse med andra.
Men Avanza Global har 0,1 %.
Jag har som målsättning att sätta en summa i början och sedan ha autospar varje månad. Jag har efter detta inget behov av att logga in och hålla koll. Jag kommer helt enkelt försöka checka ut tills 10 år gått.
Om jag har förstått rätt så är 100 % aktier i en global indexfond ett rationellt beslut i långt sparande.
Så om det är 100 % aktier i en global indexfond som är min väg, då kan jag inte förstå varför jag ska välja Lysa och inte Avanza Global? För om jag har tolkat det rätt så är den förväntade avkastningen lika mellan dessa två?
Fördelar med Lysa har jag förstått är att det är enkelt att starta, lätt att skriva in hur länge man avser att ha pengarna i sparande och att det ska fungera som en “broms” att inte vara inne och pilla när börsen går ner.
Men att skapa ett konto på Avanza - Köpa Avanza Global och sätta upp ett autospar - Det låter för mig också enkelt att göra.
Så om jag sparar en hel del pengar under dessa 10 år + - Då skulle jag på 10 år betala ca 30 000 kr mer till Lysa än Avanza Global.
Jag vill och tror på Jans och Carolines rekommendationer om Lysa, och jag är som sagt inte alls insatt i detta annars. Så jag ska inte ut och överträffa experter eller forskningen.
Jag vill bara veta vad jag betalar 30 000 kr mer för?
Är det för att Lysa ger en säkrare avkastning? (Vilket jag tolkat att 1500 företag vs 6000 företag är marginell skillnad)
Eller betalar jag 30 000 kr för att in inte in och pilla när börsen faller? (Men om jag förstår rätt, så kan jag gå in på Lysa och ta ut mina pengar ifall Börsen faller ändå?)
Ombalansering har dykt upp - Men det är väl inget jag ska göra om jag har bestämt mig för en och samma fond? Som Avanza global?
Hoppas att någon här kan hjälpa mig förstå detta bättre.
Jag upplever att jag har förstått en del, men i den här frågan så blir jag just nu mer förvirrad ju mer information jag söker.
Tack för att ni är här och hjälper andra.
Det är fint att se när andra ge vidare!
Tack!