Fondrobot eller global indexfond?

Hej Forumet!

Jag har läst, lyssnat och tittat för att förstå det här med fondrobot vs global indexfond.
Jag tycker trots många bra pedagogiska filmer här och givande samtal i olika forum inte landat i vad som är bäst för mig.

Jag ska försöka vara konkret.

Jag har bestämt mig för att skapa 2 långsiktiga sparande portföljer.
Båda ska vara minst 10 år.
En av dessa sak troligen vara 20 - 30 år totalt.

Jag hyser tilltro till Jan och Carolins goda ord om Lysa och fondrobotar.
Detta är inte alls mitt området, så jag överlämnar mig gärna till forskning och experter.

Om jag har förstått rätt så är låga avgifter viktigt.
0,4 % för Lysa är lågt i jämförelse med andra.
Men Avanza Global har 0,1 %.

Jag har som målsättning att sätta en summa i början och sedan ha autospar varje månad. Jag har efter detta inget behov av att logga in och hålla koll. Jag kommer helt enkelt försöka checka ut tills 10 år gått.

Om jag har förstått rätt så är 100 % aktier i en global indexfond ett rationellt beslut i långt sparande.

Så om det är 100 % aktier i en global indexfond som är min väg, då kan jag inte förstå varför jag ska välja Lysa och inte Avanza Global? För om jag har tolkat det rätt så är den förväntade avkastningen lika mellan dessa två?

Fördelar med Lysa har jag förstått är att det är enkelt att starta, lätt att skriva in hur länge man avser att ha pengarna i sparande och att det ska fungera som en “broms” att inte vara inne och pilla när börsen går ner.

Men att skapa ett konto på Avanza - Köpa Avanza Global och sätta upp ett autospar - Det låter för mig också enkelt att göra.

Så om jag sparar en hel del pengar under dessa 10 år + - Då skulle jag på 10 år betala ca 30 000 kr mer till Lysa än Avanza Global.

Jag vill och tror på Jans och Carolines rekommendationer om Lysa, och jag är som sagt inte alls insatt i detta annars. Så jag ska inte ut och överträffa experter eller forskningen.

Jag vill bara veta vad jag betalar 30 000 kr mer för?
Är det för att Lysa ger en säkrare avkastning? (Vilket jag tolkat att 1500 företag vs 6000 företag är marginell skillnad)
Eller betalar jag 30 000 kr för att in inte in och pilla när börsen faller? (Men om jag förstår rätt, så kan jag gå in på Lysa och ta ut mina pengar ifall Börsen faller ändå?)
Ombalansering har dykt upp - Men det är väl inget jag ska göra om jag har bestämt mig för en och samma fond? Som Avanza global?

Hoppas att någon här kan hjälpa mig förstå detta bättre.

Jag upplever att jag har förstått en del, men i den här frågan så blir jag just nu mer förvirrad ju mer information jag söker.

Tack för att ni är här och hjälper andra.
Det är fint att se när andra ge vidare!

Tack!

4 gillningar

Skillnaden är marginell. Både i pris och exponering.

Lysa är klart bredare än Ava global som dessutom följer ett ESG index. Bättre jämförelse för samma globala exponering är Storebrand global all countries som också inkluderar EM. Då är avgiften 0,32%.

Verkligen lite skit samma, något bredare → något dyrare. Vilket är bäst på 10 år? Ingen vet. Kan det visa sig ha betydande skillnader i avkastning på så kort sikt som 10 år, ja. Kan man veta vilket som är riskjusterat bästa efter avgift, ne.

4 gillningar

Det stämmer att du slipper detta med endast Avanza Global. Lysa investerar dock bredare än Avanza Global. Vill du ha liknande exponering som dem så måste du lägga till flera fonder, vilket leder till att du troligtvis behöver ombalansera årligen för att behålla målvikten.

Det spelar i princip ingen roll om värdepappren är förpackade som en fond eller som en robot. Det som spelar roll är innehållet, och förstås avgiften. Jag skulle gissa att anledningen till att robotar har högre avgift (även om det förstås också finns många fonder med höga avgifter) är främst att det är en nyare produktkategori med mindre konkurrens.

Om du har så pass lång sparhorisont, siktar på 100% aktier och kommer automatisera allt, så tycker jag att en global indexfond har fler fördelar än en fondrobot.

Finns dock flera bra än avansa global, till exempel dessa:

Från tråden 2025 års bästa fonder.

2 gillningar

Skulle tro att den största faktorn just nu är hur mycket man tror på usa fortsatta utveckling. Är mycket snack nu om att deras ekonomi kan krasha. Såklart så kommer mest troligen en global fond anpassa sig om det händer. Men det kommer Såklart ha en negativ påverkan.

Där kan lysa vara ett säkrare kort. Jag jämförde lysa bred 100% aktier med lf global och dnb global. Utveckling i år ligger lysa på plus. Global minus 3. Ännu mer minus efter igår.

Så lysa kan ha en bättre buffert än global fonder. Men om usa ekonomi tuffa på som vanligt så kan en global ge en tydlig bättre avkastning. Men med tanke på din spartid så har det mest troligen ingen betydelse just nu. Så global är mest troligen det bättre alternativet

2 gillningar

Melva du kan reglerna. Sättet man :person_gesturing_no:ska man förklara varför. Och jag vill gärna höra din förklaring till varför du inte håller med att jag har läst nyheter om usa ekonomi. Inte håller med att mellan mina personliga konto har lysa gått bättre än så länge än lf global i år. Och varför du inte håller med att global är mest troligen det bästa alternativet.

Om man vill spekulera i att USA kommer gå dåligt är det väl bättre att köpa en ex-US-fond än en robot som innehåller runt hälften USA?

2 gillningar

Sant. Var mest att jag höllt mig till vad tråden tog up.

Vilka regler då? Det betyder håller inte med.

Håller helt enkelt inte med, att försöka marknadstajma är i princip aldrig en bra idé.

Sen, kraschar USA så kraschar lysa och alla andra börser. Vi har en global marknad. Men med lång sparhorisont så behövs inte gissningar och betting.

Köp, automatisera, glöm bort och kolla av när sparhorisonten närmar sig sitt slut.

4 gillningar

Sa inte ett ord om marknadstajma. Jag bara påpekade att nu i år när det gått sämre för usa så har lysa med sin mindre andel i usa gått bättre än global. Vilket kan indikera att om usa ekonomi skulle krash eller gå ner kraftig pga x anledning, kan fallet bli något lindrigare på lys. Finns många nyheter idag om att usa ekonomi går sämre än vad Trump osv.

Men handlade inte ett dugg om att maknadstaijma. Så tydligen har du missförstått vad jag menade.

Nu ber jag dig vänligt att sluta sätta den på mina kommentarer bara för att du inte håller med. För det är inte första gången du misstolka vad jag skriver. Plus att jag sett att i trådar du är aktiv i så sätter du inte det på andra som säger saker du inte håller med om. Som en som sa usa fond är kanske bättre än global. Och så sätter du den på mig även när jag säger att global är det bäst alternativ.

Är löjligt uppenbart att du har en agenda och det bry jag mig inte om. Vänligen sluta missbruka :person_gesturing_no: på mig. Eller skriv varje gång du sätter den varför.

2 gillningar

Nej. Den är fullt rimlig att använda. Detta är ett forum, det är självklart att man inte håller med alla i vad de skriver. Får själv den på ett par inlägg per dag, men jag ser inget problem med det.

Tycker symbolen är bra för forumet, då den belyser att det är ok att tycka olika.

2 gillningar

Alla som gör en :person_gesturing_no: på det inlägget swishar ja 100 kr

Tänkte du 1000kr?! :rofl::joy:

1 gillning

Ett par gör inget. Men de sista veckorna jag skrivit något så har du satt den på 95% av mina inlägg. Även när jag prisar global :joy:

Då vill jag informera att det är jättelätt och skapa en 10 konto med Google och hotmail. Så jag välkomnar förslaget och uppmanar alla att skapa en 5-10 konto :winking_face_with_tongue::joy:

2 gillningar

De går inte bank id går inte igenom

Anledningen till varför det känns så luddigt till varför man bör välja Lysa per detta forums rekommendationer är för att du inte bör det och fördelarna inte finns utan de försöker bara sälja på sina sponsorer.

Lysa är bra för en sak och en sak endast, komma över psykologiska tröskeln av att “lära sig investera.” För de som aldrig gjort det och inte vill “lära sig” finns en viss trygghet i att Lysa blir lite av en black box. Även om det inte egentligen är något att lära sig, köp DNB global och glöm. Har du kommit så långt så vet du redan svaret.

2 gillningar

Föreslår att du jämför global fonder och skaffar dig en egen uppfattning. Anledningen till det är att folk väljer fond av olika anledningar som ibland inte har någon betydelse.

Som tex lf global har gått 11% bättre på 5 år än dnb global index. Avgiften skiljer bara 0,01%

Hit med stålarna

1 gillning