Läget i USA och global indexfond

Hej!

Lyssnade precis på senaste avsnittet av Sparmakarnas podd (de har ju även gästat RT). De har nu viktad om sin portfölj så att 65 % ligger i Sverige/Norden (på grund av världsläget). Tydligen ganska mycket i Avanza zero. Blev lite förvånad men jag är ju ingen expert. Hur tänker ni?

6 gillningar

Bra att de viktat om till de mycket isolerat, svenska bolagen Astra Zeneca, Atlas Copco, HM, Volvo, ABB, etc.

De är säkert skyddade ifrån omvärldens stormar

10 gillningar

Jag tror inte att det är en lyckad strategi. Själv sitter jag still i båten.

7 gillningar

Om man har så kort horizont att amerikanska mandatperioder spelar någon roll så ska man inte ligga i indexfonder. Har man längre horisont så ska man inte hålla på och mixtra efter marknadsläget. Dollarn kanske är urstark om tio år, då kommer man vara glad att man köpte in sig nu när det är “rea”.

4 gillningar

Jag är övertygad om att kraschar amerikanska börsen eller dess bolag, så kommer ingen börs eller företag i världen vara oberörd.

Så jag sitter still i båten.

Sen är väl de yngre än mig? Så med tiden på sin sida så är jag lite förvånad att de ändrat om i portföljen på grund av yttre faktorer.

Sen är det fullt mänskligt, de flesta småsparare gör beteendemisstag och tror att de kan överprestera marknaden.

1 gillning

Michel Gubel, valutastrateg på Handelsbanken tror inte att flykten från USA-aktier och bias mot Sverige kommer hålla i sig långsiktigt.

Om demokraterna återtar en majoritet i kongressen efter vinst mot Trumps republikaner i höstens mellanårsval spår Michel Gubel att kronan faller tillbaka.

……..

Enligt Michel Gubel kommer kronan också ta stryk när fler svenskar inser att vinsttillväxten ser väsentligt mycket bättre ut för amerikanska än svenska företag, och därför växlar kronor mot dollar för att köpa mer USA-fonder.

2 gillningar

Håller med! Blev förvånad att de som till synes verkar insatta gör så. Till och med jag som är ny här tänker att för ett långsiktigt sparande är det väl en global indexfond som man bör satsa på och inte gå in och ändra när det svänger…

1 gillning

Det skulle vara väldigt riskabelt om man riktade om hela sin portfölj mot Sverige, 20% är lagom, som i Lysa.

3 gillningar

Kan förstå dom samtidigt. Ett år tillbaka så har avanza zero gått 17% vs runt 0 på global. Men på 5 år har ju global gått bättre. Men det är nära och ändra sig

Rimmar ju inte riktigt med att “äga hela marknaden”

Det är alltid lätt att i efterhand klargöra vad som gick bra.

Det svåra är att förutspå vad som kommer gå bra.

Det är därför globala indexfonder är så bra, man slipper gissa.

5 gillningar

USA index sen tidigare :rocket:

1 gillning

Jag minskade från 100% global index till 50% för ett år sedan. Nu har jag 0% global. Kör Sverige, Europa och emerging market, samt gruvaktier. Av etiska skäl vill jag inte ha global längre, det är USA och AI dominerat, och eftersom de hotade Grönland och jag tror det blir en AI bubbla som kommer spricka, och jag tror USD är på väg ner, så sålde jag allt. Ekonomiskt kanske inte rätt, men känns rätt i magen.

8 gillningar

Nedan uttalandet svarar väl ganska väl vad som kommer hända med valutan sålänge Trump har makten.

”Trump sade under ett besök till Iowa att försvagningen var fantastisk och att han tycker att valutan gör jättebra ifrån sig. Investerare tolkade detta som en signal om att intensifiera försäljningen av valutan. “Trump ger grönt ljus för försäljning av dollarn”, sade Prashant Newnaha, senior räntestrateg hos TD Securities i Asien-Stillahavsområdet, till Reuters.”

Kan det vara så att Trump kortsiktigt vill försvaga dollarn för att minska räntekostnader?
Eller är den långsiktiga planen att krascha börsen för att människor ska sätta in pengar på banken där de kan lånas tillbaka till staten?

Mycket av kapitalet har nu gått till aktiemarknaden där det inte kan belånas av stater samtidigt som centralbanker i stället gör att köpa obligationer köper på sig guld.

Ibland känns det som att Trump inte vet vad han gör, Ibland känns det utstuderat.

Kanske är det bästa att inte lyssna utan istället att förlita sig på historien för att förutspå framtiden. Men det är svårt i dessa medie-hysteriska tider och snabba skiftningar.

Jag förstår de som säljer av.

Har själv skiftat 30% från global till Europa sedan november.

Hur etiskt tycker du gruvaktier är?:zany_face: Magkänslan är väl kanske den sämsta vägen att gå när det kommer till långsiktiga investeringar.

Magkänslan kommer till sin fulla rätt när det kommer till föda, den säger mig att en stek i helgen kommer förgylla min tillvaro. Mot köttdisken!

2 gillningar

Jag fortsätter bara på 100% Global Index med Avanza Global.

Jag tror tyvärr att det blir dyrt över tid att justera innehaven baserat på omvärldsläget.

6 gillningar

Ser att endel här har gått ifrån globala och viktat om mer mot Europa och Sverige. Är själv lite kluven faktiskt, visst jag ska han pengarna många år till, minst 10. Men när nu marknaden står så högt samt det osäkra världsläget, kanske det inte gör så mycket att sälja av endel och ha lite torrt krut. Jag tror inte dem globala kommer gå upp särskilt mycket närmsta månaderna iaf, så kanske lika bra att gå safe en stund…. någon som håller med eller tänkt i liknande banor??

Sitter idag med ca 80% globalt och resten i tillväxt/Sverige. Så kanske sälja av 40% av det globala?

1 gillning

Ingen vet. Men det är ett klassiskt (och ofta kostsamt) beteendemisstag.

Men alla gör som de vill.

2 gillningar

Frågan är hur USA ska lösa sin statsskuld som snowballar rejält

1 gillning