Tack för att det är du som svarar mig Melwa, har läst många inlägg på forumet senaste åren och du tillhör en av flera som jag fått ett litet extra bra förtroende för sett till vad du svarat i trådar osv. Så håller lite extra på vad du brukar skriva ![]()
Okej, så då ligger du också ganska högt investerad på globala förstår jag? Det är bara så lockande att sälja av, va nöjd en stund, vänta på en liten nedgång och gå in igen med allt, men visst nedgången kanske inte kommer och så har man missat 10% uppgång ![]()
Har min buffert, min kolonilott och 1% svensk lekhink, resten ligger i globala indexfonder. Både ISK och allt valbart i pensionstillgångar.
Kraschar börsen och eller amerikanska valutan, så kommer ingen gå säker. Möjligen vissa fysiska tillgångar, men frågan är vilka?
Börsen innebär alltid en risk, speciellt på kort sikt. Men på lång sikt har börsen alltid återhämtat sig. Ingen vet vilken region, sektor eller vilket land som kommer dominera om 5, 10, 15 eller 30 år. Så jag väljer att ligga kvar i mina hyfsat globala fonder, som bör ha ok odds över tid.
USA spelar ett högt spel just nu.
Jag ser en viss oro i att nya allianser bildas på grund av USAs teriffer och hot som kan vara svåra att reparera. Ser en risk med man kortsluter USA som kan ta lång tid att reparera.
Samtidigt så är USA en stor marknad att ignorera.
Ingen som ser något skifte från USA till Canada/Europa/Kina som kommer dominera kommande tioårsperiod?
Det är just det här jag tänker på, kan det vara så att det skapar en spricka som är svår att reparera samt att det faktiskt kan vara på gång en vändning bort från USA. Men USA är såklart svårt att noncha helt.
Men gällande globalfond, viktar den om sig isf och drar ner på USA eller hur funkar det?
USA lär gå som tåget de kommande åren med alla satsningar som görs där, mot det står en svagare dollarkurs som är en risk, jag tänkte förra veckan vikta om mot MER USA, men med tanke på dollarn så sitter jag än så länge still i båten, då kan man ju skylla på rikatillsammansforumet om det går åt pipan istället för att själv få ta smällen.
Iran kommer falla inom ett par veckor, och då kommer det nog stabilisera sig lite, när de värsta osäkerheterna lagt sig i alla fall.
Det trump gör nu är att försvara Petrodollarn och driva ut islamister och kommunister från deras del av världen, och då måste alla nationer som säljer olja mot andra valutor eller finansierar diktatorer i den västra hemisfären rätta in sig i ledet, eller bli bombade.
Med tanke på det ser det inte ljust ut för Ukraina och Taiwan.
Det är faktiskt inte frågan, åtminstone inte för oss.
Hur mycket behöver google, microsoft, nvidia, osv bry sig om amerikanska statens skulder? Det är en bättre fråga.
En marknadsviktad fond (som de flesta globalfonder) får konstant omviktning varje sekund. Om jag har två tillgångar, den ena värd hundra spänn och den andra femtio, och så blir den första plötsligt värd tjugofem. Vad behöver jag göra för att vikta om? Ingenting, den är ju redan bara en tredjedel av min portfölj (25 av totalt 75). Samma sak med en fond. Vikten är vad vikten är och följer med ökningar och minskningar i värderingar.
Däremot gör ju inte detta något för att isolera mig från förlusten. Jag har ju fortfarande förlorat halva min portfölj.
Undrar om det finns statistik över köpet av globala indexfonder sedan slutet av 2025?
Tack för svar på min fundering.
Men iaf, funderar på om man ska rebalansera iaf så det ser ut enligt följande, sen håller nog ingen av er med, eller har någon gjort något liknande med lite mer övrigt än Global…
Så 55% global jämfört med typ 73% tidigare
Det ser ju utmärkt ut, förutom det i mitt tycke onödiga krånglet med att ha en massa överlappande globalfonder. Jag kör själv 40 % global, så ska inte säga att 55 % är för lite. ![]()
Frågan är vilket problem du försöker lösa?
Möjligen mitt magproblem då kanske, magkänslan säger mig nämligen att backa lite på USA. Kommer ju fortsatt månadsspara precis som vanligt men känns inte fel att dra ner lite på just USA. Ser hellre att jag tappar lite ökning än att gå bakåt då jag ser en större risk än chans. Kan hända att jag kanske inte drar ner så mycket men känns iaf bra att göra något
Rent ärligt, så tror jag inte någon börs klarar sig oskadd om amerikanska börserna kraschar.
Är troligen mer rimligt att se över din totala risknivå. Räntor är fullt rimligt att använda som krockkudde om man lätt dras med oro.
Iofs behöver amerikanska börsen inte krascha för att det ska vara fördelaktigt att undvika den. Den behöver bara gå sämre än resten av världen (vilket den väl gjort senaste året). Och även om resten av världen skulle krascha med den så behöver ju inte resten av världen krascha lika djupt. Så vad du säger kan vara sant utan att det gör det till en dålig idé att undvika staterna.
Däremot ställer jag mig skeptisk till att fördela om sina tillgångar baserat på magkänsla.
TILLÄGG: Sedan kan det ju gå åt andra hållet också. Senast jänkarna blåste upp en bubbla på sin egen fastighetsmarknad så kraschade resten av världen ännu hårdare än de.
Visst hade det varit enkelt om vi alla visste hur framtiden skulle se ut. Men som sagt, kraschar en börs, så påverkas oftast de andra. Sen vet ingen hur.
Därav tips om räntor, om man inte mår bra av stora börsrörelser. Eller ens av tanken på dom. Nu är det ju mest kräftgång.
Det handlar inte om att jag tror det kraschar totalt. Utan mer att det inte gör mig så mycket att ta lite mindre risk och bara dra ner lite på globalt där USA är den stora draken.
Har ändå rätt mycket pengar i portföljen så tänker om man kan dra ner lite på ev. förlust. Nu spånar man ju bara och kan ju omöjligt veta, men känns lite lugnare på nått sätt iaf.
Den viktiga frågan är ju då: Vad kommer du att göra om amerikanska börsen drar iväg och din nya fördelning presterar sämre? Kommer det att kännas jobbigt, och kommer du att byta igen och hiva tillbaka pengar, bara för att därefter uppleva en krasch? Det är det som är det luriga med att flytta runt baserat på hur saker känns. Nyheterna, börsen och känslorna ändras, och då vill man dit och pilla igen.
Det låter som du skulle vara en bra kund hos lysa eller opti. Troligen skulle du göra mindre misstag via dom.
Men alla får investera precis som de vill.
Jag parafraserar Peter Lynch
Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.