Globalfonder ner

Tror ni dnb global går 20-30% ner innan det går upp igen? Och hur gör ni då?

Ingen som kan veta på förhand, bara vänta och se.

Jag har sparhorisont på 25-30 år minst, kommer sitta ner i båten, fortsätta månadsspara enligt plan.

Äger hela marknaden till marknadsvikt.

Är man äldre och nära pensionen är det nog klokt att vidta åtgärder däremot för att säkerställa bevarande av kapital… Beror helt på livssituation. Vad har du själv för sparhorisont?

3 gillningar

Eftersom min sparhorisont fortfarande är lång så ser jag ingen anledning att avvika från strategin brett, billigt och marknadsviktat. Hur det går enskilda år eller kvartal, månader, veckor, dagar är helt ointressant.

14 gillningar

Jag har redan sålt av allt men går det ner 30% så hoppar jag på igen.

2 gillningar

Att det går ner 30% är bara ett antagande. Det kan gå ner mer eller mindre.

Börsen har inget fast direktiv som det följer.

Likadant med 4% fire. Eller att Börsen snittar 7%. Det är ett antagande baserat på historisk avkastning. Det kanske kan gå med 6% fire de kommande 20 åren. Börsen kan snitta 12% de kommande 10 åren. Men det är inget man vågar ta för givet eftersom det är omöjligt och veta

2 gillningar

Börsen gick från minus till plus idag, vilken dag :smiley:

Tror det börjar bottna snart, lär inte gå under 18k nasdaq så mycket.

Det sägs ju att dom som börjar köpa när börsen har rasar 30% aldrig har gjort ,eller gör, en dålig affär.

Jag tror jag hörde den meningen vid raset -09.

2 gillningar

Köper mer. Det är rea.

6 gillningar

Ja 30% har jag redan räknat bort. Börjar där.

Blir svårt att få 7-8% cagr om man försöker hoppa av och på bergochdalbanan :roller_coaster:

Sitt med hela tiden så får du högre avkastning vid slutdestinationen.

7 gillningar

Eftersom jag har lång sparhorisont är det ingenting jag lägger så stor vikt vid. En sådan eventuell nedgång är en del av spelets regler och jag kommer fortsätta mitt automatiska månadssparande. Börsen är oförutsägbar på kort sikt men ju längre sparhorisont desto större sannolikhet att din investering genererar ett positivt utfall.

Jag har pengar placerade både på sparkonto med insättningsgaranti samt fasträntekonto. Plus två 80/20 portföljer. En hos Lysa samt en portfölj hos Avanza. Jag investerar globalt inklusive småbolag och tillväxtmarknader med en bra mix av räntor. Jag är supertrygg med min “båt” och jag kommer sitta still i den då jag känner mig trygg med att den har goda förutsättningar att generera en bra avkastning över en lång sparhorisont.

“Just keep buying”

4 gillningar

Kommer det vara regn eller sol om en månad? Ingen kan förutsäga framtiden och en gissning här är lika mycket värd som att gå till en spådam. Jag hoppas jag inte låter otrevlig eller spydig men jag tror det är viktigt att inte ta investeringsbeslut baserat på vad man tror om marknaden utan snarare med perspektivet - vilka pengar kan jag utsätta för risk och kommer inte behöva inom 5-10 år.

3 gillningar

Hur menar du med rea?

Jag kör 80% globalt index och 20% svenskt.

Sitter stilla i båten bara, viktigt att komma ihåg att slumpen bestämmer utfallet vare sig man gör en åtgärd eller inte.

Minns att Optis vd sa att det blir väldigt dyrt att göra ändringar i dessa tider, då dom bästa dagarna kommer strax efter en krasch.

3 gillningar

Svårt att förstå hur allt hänger ihop. . .ser man på S&P500 på senaste tiden ha min Globalfond gått ner dubbelt mot index o fonden är 72%USA

Kronan har stärkts mot dollarn vilket gör att din globalfond går ner av den anledningen också.

8 gillningar

Borde bero på hur din fond är viktad. De äger mer av det som gått sämre det sista helt enkelt. Missförstår jag vad du skriver?

Väntar in eventuell uppgång. Börsen kan gå till noll och stanna där permanent. Tror inte jag skulle bry mig.

Du får fler fondandelar för pengarna nu, än innan.

3 gillningar

Tycker många beter sig märkligt. Indexfonder har blivit en kult snarare än ett verktyg. En religion där det är hädelse att säga emot. Intressant fenomen!

Lite elakt plockar jag ut denna kommentar som exempel:

Du ska alltså inte investera utifrån vad du TROR utan på att du VET att börsen alltid går upp 7%.

Att tajma marknaden är svårt. Men att dra det så långt så att man “skiter i om börsen går till 0” är galenskap.

USA har utgjort 70% av indexfonderna och nu har de fått en oberäknelig ledare.

Personligen har jag dumpat ~70 % av mina indexfonder, 33% i mitten januari och en tredjedel till mitten februari. Jag tror resan ner kommer fortsätta ett tag till. Lite mer tariffer och handelskrig kommer inte vara bra för ekonomin.

7 gillningar

Och då kan man, istället för att få panik,sälja globalfonder och vikta om till Europa på eget beslut, fortsätta följa marknadsvikten, köpa andelar fortsatt men till lägre pris.

Om 4 år är stollen utbytt (om inte han kommer på en lag likt Putler att han kan sitta mycket längre…) Då kanske börsen tar en sväng uppåt istället och några års rea-shoppande har lönat sig efter marknadsvikt, istället för egna beslut.

1 gillning