Globala indexfonder?

Hej!

Jag har investerat i globala indexfonder sedan i höstas, och sedan nyheterna om börsraset igår har jag börjat fundera på om globala indexfonder fortfarande är ett bra alternativ?

Jag har tidigare tänkt att globala indexfonder är ett hyfsat ”säkert” alternativ och bra för nybörjare, men har på sistone börjat tänka på att en mycket stor del av dem utgörs av USA aktier. Har hört en del om att USA aktier inom tech skulle vara ganska övervärderade och att det därför finns en risk att de kommer börja gå dåligt framöver. Dock har jag svårt att bedöma om det stämmer eller ej då jag verkligen är en nybörjare på det här.

Sedan nyheterna om börsraset igår har jag blivit lite orolig, men är medveten om att man brukar säga att man ska sitta still i båten under sämre tider. Men tänker mest på om det varit osmart av mig att lägga allt i globala indexfonder och om det är smart inför framtiden att flytta dem till något annat. Tänker om man misstänker att globala indexfonder kommer gå dåligt framöver och detta ”bara är början”. Då är det ju bättre att jag säljer, räddar undan det jag har och sätter in i något annat.

Ursäkta om det blev en rörig text, försöker lära mig så mycket som möjligt men är fortfarande inte så duktig på hur det hänger ihop.

1 gillning

“Börsraset” i media är bara löpsedel BS.

Det är fullt normala svängningar.

Ha en lång tidshorisont (10 år plus) och sluta läs nyheterna.

8 gillningar

Det bästa som kan hända dig är att börsen krashar 50% under några år och att du investerar under den tiden. Förutsatt att du inte säljer så har du köpt billigt och kan sedan sälja dyrt några år senare när börsen återhämtat sig.

Däremot tror jag mer att detta är en korrektion och ingen krasch/ras. Börsen har varit glödhet och det kan den inte vara för alltid.

4 gillningar

Det första du ska lära dig om långsiktiga investeringar är att de kommer gå ned i värde då och då. Vad som händer just nu eller om fem år spelar ingen roll, ens om värdet sjunker med 50-60%.

Ha en buffert, sätt upp ett regelbundet automatiskt sparande och logga ut från Avanza. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Om du började i höstas och har en lång sparhorisont så är det jättebra. Fortsätt köp oavsett väder och vind.

Du får känna på en nedgång så här tidigt och märker kanske av vilken riskaptit du har. Om du tvekar redan efter 5-10% minus så har du eventuellt tagit för mycket risk. Men ligger fortfarande bra mycket plus sen i höstas.

Gör inget förhastat då hamnar man lätt fel, denna rekyl kan lika gärna slå tillbaka 10-20% upp och då vill du förmodligen in igen.

Spring inte runt och vela som nån sa.

Ovan gäller vid > 10 års horisont

1 gillning

Tack för era svar! Ifall det är en korrektion på börsen efter att den kanske gått lite ”för bra”, hur länge brukar en sådan korrektion pågå då? Kan det handla om några dagar liksom med sådana här nedgångar eller brukar det ta längre tid att korrigera, som resten av året eller ännu längre? Läste någonstans att en som blivit intervjuad trodde att börsen skulle ligga på lägre nivåer vid årsskiftet än idag. Men det är ju såklart omöjligt att veta säkert.

Precis. Exakt. Detta. :+1:

Om en månad vet vi om det var en sättning.
Om ett kvartal vet vi om det var ett ras.
Idag vet vi att börsen backade ca 3%.

4 gillningar

Från en förmiddag till två veckor kanske. Det är inget du hinner parera med vanligt köp och sälj oavsett.

Precis. Det var en gissare som alla andra.

Ska någon vara orolig så är det väl isf jag, eftersom jag börjar leva av enbart mitt investerade kapital om ungefär en månad. Så jag låter ingen annan nojja i onödan. :joy:

Sök “s&p 500” på Google så kan du se ungefär hur börsen reagerat och hur den utvecklats över tid.

T.ex. under corona tog det bara något år innan börsen återhämtade sig :
image

2008 till 2012 var mindre roligt…
image

Så det kan vara 1, 5 eller 10 år. Ingen vet.

2 gillningar

Det kan vara allt från ett par timmar till flera år. I extrema fall 10 tals år.

Det är bara löjliga löpsedlar. Inget att bry sig om.

1 gillning

Tack! Jag hoppas på att det kommer jämna ut sig med tiden, och hoppas på att året ändå slutar på plus då det ju ändå gått bra fram tills nu. Men vi får se helt enkelt, ska i alla fall försöka sitta still i båten.
En liten tanke jag har fått är dock om det vore smart att sälja nu om man tror det kommer gå ner mer, för att sedan köpa tillbaka när det är på botten, eller i alla fall är billigare än nu. Då borde man ju göra en vinst. Men kanske är riskabelt att göra så.

“Time in the market beats timing the market”
“Just keep buying”

De två citaten jag upprepar för mig själv när jag ser röda siffror. Sitt still i båten och fortsätt månadsspara :smile:

1 gillning

Om du prickar före ett fall och går in innan en ny topp, då funkar det. Hur många tror du träffar? :wink:

Mycket. I snitt är ett halvår utanför ungefär en 4% missad uppgång. Men det kan också vara de där 25% man drömmer om också.

De fem-tio bästa uppgångsdagarna kan motsvara hela uppgången under en börscykel. Det är lätt att bränna ut sig.

1 gillning

Du gör det klassiska som småspararna gör. Köper dyrt och säljer billigt. Det här var ju INGENTING, skit i vad tidningarna skriver. De vill ju ha klick.

Alla vill sälja på toppen och köpa i botten. Problemet är att ingen vet. För då hade man ju inte suttit här och härjar. Chilla, skit i tidningarna och sen kör du på. Logga inte in och titta om du inte vill plåga dig själv.

2 gillningar

Du fortsätter väl spara och investera i globalt aktieindex? Alltså köper du tillgångarna billigare, bra, välkomna krascherna och få inte för dig att du kan timea dom, det kan du inte. Och “pengar du behöver inom några år ska inte investeras i aktier”.

1 gillning

Jag hörde att börsen hade gått ner några procent. Jag ville ha en rolig meme-bild och min första tanke var: “Hm, Aftonbladet har säkert blåst upp det här rejält”. :bulb:

Och mycket riktigt, århundradets överdrift.

Var beredd på nedgångar. Var beredd på krascher. Det finns till och med en pytteliten risk att du faktiskt går back även om du är långsiktig. Men pengar på sparkontot är nästan garanterat en förlust mot inflationen. Så satsa pengarna där du får bäst odds. Börsen för långsiktiga investeringar. Och när du är långsiktig så skiter du i vad som händer på kort sikt, det är bara brus.

5 gillningar

3 gillningar

Jag tänker såhär:

Gobala Indexfonder har varit bra sedan hjulet uppfanns. Vad är oddsen att det skulle ändras nu?

Det har nog ropats vargen kommer flera hundra tusen gånger sedan den globala indexfondens födelse, men över tid har det ändå varit fel varje gång hittills.

Blir du orolig och agerar varje gång du läser något kommer du att förlora oerhört mycket pengar då du kommer köpa/sälja indexfonder, räntor, aktier, råvaror, fastigheter osv med sämsta tänkbara tajming.

1 gillning