Hej!
Jag är en glad amatör som kan förtvivlat lite om vad som är det smartaste sättet att spara/investera, och som därför behöver lite tips och råd från betydligt klokare och mer rutinerade människor.
Jag har ca 170k placerade i ett par fonder. Det är egentligen ”lekpengar ”, dvs pengar som jag inte tänker att jag har och som jag inte har något akut behov av. Menar INTE att låta kaxig, är blott en vanlig kommunalanställd med en ”normal” lön, utan bara det att jag, frun och barnen lever ett tryggt och stabilt liv i en medelstor stad i landet, och att vi har så vi klarar oss och är nöjda med det.
Frågan är vilket sätt som är smartast att investera den nätta summan på?
Jag har en längre tid varit intresserad av att lära mig mer om aktier, men har liksom inte fått tummen ur. Men jag tänker att någonstans måste man ju börja. Men hur börjar jag?
Är det klokt att välja några hyfsat stabila företag, typ Investor och SSAB?
Bättre är subjektivt. Det beror på vad din målsättning är. Ditt tidsperspektiv. Din riskaptit.
”Lag indexfonder” är sköldpaddan i sagan om haren och sköldpaddan. Den har ingen brådska och har gott om tid på sig att låta investerade pengar dväxa förutsägbart* till en relativt låg risk. Den vanligaste formen sv sköldpaddan är den globala indexfonden som ju är ett sätt att investera i hela börsen genom ett enda innehav. En fegis som alltid går i mål.
@Demmagog@Maximus och @Rimma efter att ha läst era kommentarer och den extremt informativa artikeln så inser jag att jag ska kasta mina aktie-tankar i papperskorgen.
Det där med fondrobot låter väldigt intressant! Laddar ner Lysa-appen och kikar runt lite👍
Känns som att jag borde föra över min summa dit och sedan börja månadsspara där.
Inser också nu att jag behöver se över mina pensionspengar…
Jag bara önskar att jag frågat forumet innan jag småfreakade lite vid Coronakraschen. Blivit övertalad att sitta still i båten och inte fippla.
Här är ett superbra citat från forumet jag tänkte rama in och sätta på väggen:
"Antag att någon kunde ge dig följande magiska information för exakt 5 år sedan:
Marknaden har nu gått uppåt i närmare 10 år. Om några månader kommer en årslång pandemi sprida sig över världen där många länder stängs ner helt och logistikkedjor kollapsar. Därefter kommer Ryssland invadera ett grannland och med detta kommer massiva sanktioner införas och energiförsörjningen i europa prövas och extrema elpriser kommer att ses över hela kontinenten. Senare kommer Israel-Palestina-konflikten blossa upp igen och leda till krig och elände och inblandning av Iran. Baserat på denna information ger jag dig möjligheten att helt lämna den globala aktiemarknaden idag och placera allt kapital i ett fasträntekonto med 1% (det är ju bra för vi har ju inte sett någon inflation på väldigt länge) i 5 år.
Du skulle alltså ha full information om vad som händer, och om du agerat på det i linje med dina tankar nu gjort ett katastrofalt beslut (baserat på utgången)."
Det bästa är nog bara att stanna i marknaden och blunda om det går åt fanders och hoppas det blir bättre imorgon. Och göra så i ~2 års tid.