Hur gör ni när det känns som att man eldar upp sina besparade pengar varje gång man månadssparar?

Vi har en hög inflation och dålig utveckling på börsen.
Fortsätter ni handla och behålla ? Det känns som att jag eldar upp min hårt besparade pengar.varje gång jag investerar. Hur mycket är lång sikt ? Hur skall man klara av det psykologiska påfrestningarna ? Många frågor
Ha en fin fjärde advent

2 gillningar

Försöker att inte tänka på det för mycket och väljer så stabila bolag som möjligt. Volvo, investor, Astra. Kommer löna sig på sikt.

4 gillningar

Jag fortsätter köpa indexfonder och tänker att det är billigare när det går/gått ner vilket gör att uppgången behöver inte bli så stor innan jag ligger på plus igen.
Med tiden stiger alltid börsen.

13 gillningar

Jag har ett diversifierat långtidssparande med både långa och korta räntor, guld, globala och svenskt index. Månadssparandet används för att i möjligaste mån återbalansera till avsedda proportioner. Halvårsvis total återbalansering.

På så sätt köper jag ju alltid det som gått sämst på sistone…

Vad jag gör? Stålsätter mig!

(Vilket numera går bra då jag tror på modellen och ligger på en risknivå mitt psyke tolererar . Således iofs ingen panik. Får man panik har man nog fel risknivå. Ner 10% i år)

7 gillningar

Sluta se kapital som pengar

Var tacksam att du kan ackumulera ägande till lägre och lägre priser

Lång sikt kan vara hela ditt liv

Ungefär så

Och framförallt, investera bara ditt överskott

bild

Vet inte var jag har hittat bilden men måste vara sp500 inflationsjusterat

7 gillningar

10 år och längre kan vara ett bra riktmärke att ha när det gäller vad som är en lång sparhorisont.

Om du har lång sparhorisont, kan du dels testa att inte logga in och kolla utvecklingen så frekvent, dels försöka se dina köp som rea nu när börserna har gått ner.

Här kommer en länk till ett avsnitt som är några månader gammalt. Det handlar om att fortsätta spara när det är oroligt. Kanske det kan bidra med fler perspektiv.

3 gillningar

Jag fortsätter handla precis som vanligt. Jag undviker stt följa börsen för ofta och jag undviker ekonominyheter. Sparar på börsen för lång sikt så det som händer här och nu spelar ingen roll i det långa spelet. Kommer sannolikt även hända fler besvärliga saker i världen under min tid på börsen. Vi har en stor buffert på sparkonto så vi sover gott om natten.

4 gillningar

Jo, paniken hålls i schack genom att hålla mig till min strategi och handla för så mycket jag bestämt på förhand.

Jag analyserar vilka lärdomar jag gjort under året och skriver ner dem.

Jag skissar på om jag behöver någon liten förändring nästa år, ungefär som Rikatillsammans portföljer inte förändras så mycket från år till år.

Jag skissar på hur stor risk jag ska ta i förhållande till mina riskhanterande strategier.

Men då och då kommer paniken, tänk om allt skiter sig. Då får ja anpassa mitt boende och anpassa arbete.
Gör jag rätt saker behöver jag inte hamna där.

1 gillning

Är det inte i nått av @janbolmesons avsnitt han säger att på en 15 år period skall värdet halveras 2 gånger? Då kan du ju se det som att du är på rätt väg och att allt fungerar som planerat.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Det gäller nog index för New York bören, inte för en permanenportfölj som Rikatillsammans portföljen.

“Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.”

Gäller inte denna sanning längre? Många tycks inte tro det.

3 gillningar

Nu ska det inte misstolkas som att jag är optimist. Jag tror vi är i slutet och toppen av vår civilisation samt att det bara kan gå neråt från där vi är. Men det har folk sagt i alla tider och oftast har dom fel. Jag satsar därför på alla utfall:)

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Det är inte bra att ta ekonomiska beslut vid panik.
Om du får panik av årets nedgång på börsen är det ett tecken på att du har tagit högre risk än du klarar av att hantera.
Antingen så minskar du din risknivå, eller så arbetar du med att förbättra din risktålighet.

8 gillningar

Panik är ett starkt ord som många använder när de är mer handlar om oro istället…
Får man panik så bör man söka hjälp hos sjukvården…

• Ditt hjärta slår snabbt och hårt.
  • Det kan kännas svårt att andas, som ett tryck över bröstet.
  • Du kan bli yr, må illa och känna det som att du ska svimma.
  • Det kan kännas som att du blir varm eller kall inuti, och börja svettas.
  • Du kan få stickningar eller domningar i händerna eller fötterna.
  • Du kan börja darra och känna dig svag i musklerna.
  • Du kan få plötslig svindel, tunnelseende eller overklighetskänslor.
8 gillningar

Det är nog en gradökning från oro till ångest till panik.

Någon form av olustig känsla får nog de flesta som ser att deras sparande minskat många hundratusen.

I teorin är din uppmaning rätt, anpassa risknivån till din risktålighet och ditt mål med sparandet.

Men i praktiken är svårt för de flesta att hitta lagom riskabla investeringar ett nedgångsår.

Både börser och räntefonder har fallit.

Valutaeffekter försvagade kronan t o m november, så sitta på cash tillsammans med inflationen var inte heller bra.

Guld-etfer och bankkonto var det enda någorlunda “riskfria” plaseringarna.

Jag tillämpar en form utav (stoicism) i mitt sparande och tänk kring det, eller det är mitt mål.

Jag gör upp en plan sen följer jag den jag kollar ej på upp och nedgångar som sker i närtid utan sätter in pengar som jag planerat skulle det skita sig så gjorde jag mitt bästa ändå och ser det som att livet ej alltid går som man vill men man kan göra det bästa man kan av informationen man har och försöka följa regler som kanske har hållit hyffsat bra historiskt.

Fick detta tänk efter jag i tidig ålder gick igenom en liten hälsokris insåg att jag kan enbart göra det bästa av informationen jag har om kost etc och försöka följa det men det är inte alltid man styr vad som händer med en hälsa u slutändan men man kan göra sitt bästa för att försöka undvika diverse problem.

7 gillningar

Jag följer upp mina fonder på månadsbasis och färglägger i Calc vad som går upp och ned etc. Mest som terapi för att inte agera dumt, men också för att det då är lättare att se värdet av månadsinvesteringarna jag satt in framför helheten. Så även om 2022 backat har merparten av hösten plusvärden. Så ser man exempelvis att 10k en månad blivit 11k månaden efter är ju roligare än att se att helheten fortfarande är ner trots årets alla insättningar. Självbedrägeri som funkar, kallar jag det. :slight_smile:

2 gillningar

Det enklaste är väl att sluta investera. Varför tillåta att jakt på pengar leder till att må dåligt? Kanske byta ut paniken mot lite förnöjsamhet över det man har.

1 gillning

Alla vill till himmelen men få vill ju dö
Man vill kamma in vinningen, men sår inga frön”, Timbuktu.

5 gillningar

Jag loggar inte in :slight_smile:

4 gillningar