Att dagligen se röda siffror pÄ sina fonder och aktier mÄnad efter mÄnad. Hur gör ni som Àr rutinerade? Sitter stilla i bÄten och vÀntar pÄ bÀttre tider?
Brukar försöka köpa mer nÀr det gÄr ned.
Gör mitt bÀsta för att inte bry mig trots mÄnadslöner som fluxar hut och dit.
Nu det Àr bÀsta tiderna att köpa. Om jag bara haft pengar kvar
14 inlĂ€gg delades upp till ett nytt Ă€mne: Pantat burkar för 8 000 SEK och köpt global indexfond för pengarnaâŠ
Köper, köper, köper.
Dags att börja utnyttja Avanzas superlÄn? Har sjÀlv funderat pÄ att lÀgga mig lÄngsiktigt pÄ 10% belÄning, och med 0% rÀnta Àr det t.o.m. billigare Àn att utöka bolÄnet.
Jag har köpt i hela nedförsbacken. Jag ser det som extra fart nÀr röda dippen vÀl slÀpper.
25% av mitt totala sparande i en aktie jag har vÀldigt gott förtroende i. Den vÀxlar nÄgon procent per dag sÄ det Àr bÀst att inte vara kissnödig nÀr jag öppnar Avanza-appen.
Just. Keep. Buying.
Faktiskt valt bort det i nulÀget. Satte risknivÄ vintern 2020, ska behÄlla den tills nÄgot Àndras avseende relation/bostad o.s.v.
Spelar lÄngsiktigt utanför Lekhinken.
Skulle köpt mer om jag inte redan lÄg pÄ 15% belÄning (Nordnet), vilket Àr det högsta jag personligen vill ligga pÄ
Gör inget specielt. 100% Global indexfond. Automatisk mÄnads sparandet. Full investerad pÄ börsen lÄngsiktigt. Finns det nÄgot annat man kan göra lÄngsiktigt ?
SĂ„ illa Ă€r det vĂ€l inte, jag ligger fortfarande 2% plus jĂ€mnfört med början av marsâŠ
Ett tips Àr att Àndra jÀmnförelseindex till RTS sÄ kÀnner du dig som ett aktieproffs.
Har du nÄgon bra modell för att sÀtta risknivÄn? TÀnker frÀmst pÄ hur man hittar rÀtt fördelning mellan tillgÄngar och skulder, t.ex. 1:1 (lika mycket tillgÄngar som skulder) eller 2:1 som vissa rekommenderar som optimalt om man Àr ung. Alternativt, vad Àr en rimlig belÄningsgrad i antal Ärslöner?
Varför loggar du in dagligen?
Jag loggar inte ens in pÄ Lysakontot nÀr jag ska sÀtta in, förutom ibland, utan jag gör en banköverföring. Har man en lÄng tidshorisont tills man ska börja nalla frÄn kapitalet sÄ Àr det i princip rabatt. Dvs man fÄr mer fondandelar dvs aktieandelar för varje ny krona man investerar.
RÀknade pÄ vad som krÀvdes i avkastning för att vÀntevÀrdet skulle bli för att ha min ekonomiska frihet till 40 med mitt mÄnadssparande.
Hamnade pÄ ungefÀr 6%.
Satte 90/10. Klart.
AlltsÄ jag lÄter hela osÀkerheten i utfall bli osÀkerhet i tid. Spelar inte sÄ stor roll liksom. Mitt liv kommer vara helt annorlunda dÄ ÀndÄ.
Som mÄnga skriver, det bÀsta tipset man kan göra Àr:
-
Har du en bra bÄt - sitt still i bÄten (t.ex. indexfonder / fondrobot = bra bÄt).
-
FortsÀtt mÄnadsspara precis som vanligt.
-
Logga inte in.
-
Om du har möjligheten och sparat lĂ€nge - âzooma utâ
Om du vill göra nÄgot extra - försök tjÀna lite extrapengar sÄ att du kan spara mer. Det hÀr ju rea (som naturligtvis bÄde kan bli större (eller mindre)).
SÄlt allt i Emerging Markets?
Den stora frÄgan Àr ju för relativt nya personer hur dom utvÀrderar om dom har en bra bÄt.
Skulle kunna tÀnka mig att mÄnga nybörjare skulle anse att ett fÄtal aktier Àr en bra bÄt, vilket det kanske inte Àr.
Dvs
Hur utvÀrderar man bÄtar, nÀr man inte kan nÄgot om bÄtar.
Skulle sÀga att den enkla definitionen Àr:
- Indexfonder / Fondrobot = bÀst bÄt
Sedan finns det sÀkert en hel del bÄtar som ocksÄ kan vara bra, men dÄ fÄr man utvÀrdera pÄ individuell basis tÀnker jag. Eller vad sÀger ni?
SvÄrt att veta vad som kommer hÀnda, men jag köper kontinuerligt.
Ser inte alls roligt ut i portföljerna, dock inte lika illa som under IT- och finanskrascherna.
Huruvida man har en bra, medelmÄttig eller rentav en dÄlig bÄt Àr svÄrt att veta. En vÀldiversifierad portfölj bör ju vara av den bra varianten.