Nu är det inte roligt 😢 | Hur gör ni när det fonder och aktier går ner månad efter månad?

Att dagligen se röda siffror på sina fonder och aktier månad efter månad. Hur gör ni som är rutinerade? Sitter stilla i båten och väntar på bättre tider?

Brukar försöka köpa mer när det går ned.

Gör mitt bästa för att inte bry mig trots månadslöner som fluxar hut och dit.

5 gillningar

Nu det är bästa tiderna att köpa. Om jag bara haft pengar kvar :frowning:

13 gillningar

14 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Pantat burkar för 8 000 SEK och köpt global indexfond för pengarna… :joy:

Köper, köper, köper.

3 gillningar

Dags att börja utnyttja Avanzas superlån? Har själv funderat på att lägga mig långsiktigt på 10% belåning, och med 0% ränta är det t.o.m. billigare än att utöka bolånet.

3 gillningar

Jag har köpt i hela nedförsbacken. Jag ser det som extra fart när röda dippen väl släpper.
25% av mitt totala sparande i en aktie jag har väldigt gott förtroende i. Den växlar någon procent per dag så det är bäst att inte vara kissnödig när jag öppnar Avanza-appen.

1 gillning

Just. Keep. Buying.

11 gillningar

Faktiskt valt bort det i nuläget. Satte risknivå vintern 2020, ska behålla den tills något ändras avseende relation/bostad o.s.v.

Spelar långsiktigt utanför Lekhinken.

4 gillningar

Skulle köpt mer om jag inte redan låg på 15% belåning (Nordnet), vilket är det högsta jag personligen vill ligga på

1 gillning

Gör inget specielt. 100% Global indexfond. Automatisk månads sparandet. Full investerad på börsen långsiktigt. Finns det något annat man kan göra långsiktigt :grin::thinking::joy: ?

11 gillningar

Så illa är det väl inte, jag ligger fortfarande 2% plus jämnfört med början av mars…

Ett tips är att ändra jämnförelseindex till RTS så känner du dig som ett aktieproffs.

5 gillningar

Har du någon bra modell för att sätta risknivån? Tänker främst på hur man hittar rätt fördelning mellan tillgångar och skulder, t.ex. 1:1 (lika mycket tillgångar som skulder) eller 2:1 som vissa rekommenderar som optimalt om man är ung. Alternativt, vad är en rimlig belåningsgrad i antal årslöner?

Varför loggar du in dagligen?

Jag loggar inte ens in på Lysakontot när jag ska sätta in, förutom ibland, utan jag gör en banköverföring. Har man en lång tidshorisont tills man ska börja nalla från kapitalet så är det i princip rabatt. Dvs man får mer fondandelar dvs aktieandelar för varje ny krona man investerar.

5 gillningar

Räknade på vad som krävdes i avkastning för att väntevärdet skulle bli för att ha min ekonomiska frihet till 40 med mitt månadssparande.

Hamnade på ungefär 6%.

Satte 90/10. Klart.

Alltså jag låter hela osäkerheten i utfall bli osäkerhet i tid. Spelar inte så stor roll liksom. Mitt liv kommer vara helt annorlunda då ändå.

9 gillningar

Som många skriver, det bästa tipset man kan göra är:

• Har du en bra båt - sitt still i båten (t.ex. indexfonder / fondrobot = bra båt).

• Fortsätt månadsspara precis som vanligt.

• Logga inte in.

• Om du har möjligheten och sparat länge - “zooma ut”

Om du vill göra något extra - försök tjäna lite extrapengar så att du kan spara mer. Det här ju rea (som naturligtvis både kan bli större (eller mindre)).

13 gillningar

Sålt allt i Emerging Markets?

1 gillning

Den stora frågan är ju för relativt nya personer hur dom utvärderar om dom har en bra båt.

Akulle kunna tånka mig att mpnga nybörjare skulle anse att ett fåtal aktier är en bra båt, vilket det kanske inte är.

Dvs
Hur utvärderar man båtar, när man inte kan något om båtar. :thinking:

Skulle säga att den enkla definitionen är:

• Indexfonder / Fondrobot = bäst båt

Sedan finns det säkert en hel del båtar som också kan vara bra, men då får man utvärdera på individuell basis tänker jag. Eller vad säger ni?

2 gillningar

Svårt att veta vad som kommer hända, men jag köper kontinuerligt.
Ser inte alls roligt ut i portföljerna, dock inte lika illa som under IT- och finanskrascherna.

Huruvida man har en bra, medelmåttig eller rentav en dålig båt är svårt att veta. En väldiversifierad portfölj bör ju vara av den bra varianten.

3 gillningar