Pantat burkar för 8 000 SEK och köpt global indexfond för pengarna... 😂

Dags o börja panta burkar på kvällarna

Meddelande som moderator
Bryter ut denna kommentar till en ny tråd från “Nu är det inte roligt 😢 | Hur gör ni när det fonder och aktier går ner månad efter månad?

/@janbolmeson

3 gillningar

Jävligt konkurrensutsatt verksamhet. Jag skulle kollat på nått annat…

3 gillningar

Det är ingen dum idé. Har pantat burkar för 8000 kr totalt genom åren och köpt indexfonder för allt. ^^

8 gillningar

Är det egna burkar inräknade eller är du ute och fiskar de :thinking::grin: ?

Jag bara plockar dom från jobb. :slight_smile: Tjejerna där dricker hinkvis med energidryck. Så misstänker ingen att man är rik heller vilket är bra! :smiley: Vill absolut inte att folk fattar hur mycket pengar jag har. :slight_smile:

7 gillningar

De tycker synd om dig damerna :joy::heart_eyes::+1:. Du som har så dåligt stält eller hur :thinking::+1: ?

Ja, nån som blir glad över pantburkar måste ju vara luspank. :laughing:

1 gillning

Du är lite “galen” :joy::+1:. Jag antar att du tjänar inte så dåligt att månadslönen är god :grin:

Tja, jobbar man 50% blir det ju ingen jättelön. Många här på forumet verkar ha jättehöga löner men jag jobbar i vården. :slight_smile:

2 gillningar

Då är det helt rätt att samla burkar när man jobbar 50% :heart_eyes::+1:. 8000sek om året är riktigt bra bonus :joy:

Jag är tyvärr inte en av de många. Istället är jag likt dig, lagom är bäst :joy::+1:

1 gillning

Kan ni två flytta er diskussion till PM så vi andra slipper den? :thinking::sweat_smile:

5 gillningar

Ok. Ska inte störa mer :+1:

1 gillning

Njä alltså 8000 kr totalt över alla år. ^^

4 gillningar

Lite roligt ändå om man lägger på att i en indexfond så:

• Pengarna dubblas på 10 år

• Femdubblas på 20 år

• Tio-dubblas på 30 år

Eftersom jag vet @Maximus att du är yngre än mig, så du har ju lugnt 30-års sparhorisont. Lite ball att kunna säga att du tjänat över 80 000 SEK på ett antal pantade burkar… :joy:

7 gillningar

Min morfar gjorde “FIRE” på 80-talet med ett par miljoner sparat, han hade inte något speciellt högavlönat jobb utan var en sån mästare på att spara och snåla att en del här nog skulle komma i byxan.
En grej som han gjorde var att samla burkar, givetvis såna som gick att lämna in direkt till pantautomater, men mest hittade han såna som var tillplattade och andra var för lata att ta hand om. Dessa tog han sen till systembolaget(?) och fick pant för.

1 gillning

Min lille son på 4 år har lärt sig det här med burkar. I hans värld är burkar det det främsta sättet att få in pengar.

6 gillningar

Så klokt! Köp ett flak ramlösa i månaden så får hans jobb bli att panta tomburkarna. Ypperligt sätt att lära ut ekonomiskt sinneslag! :smiley:

1 gillning

När jag var 8-12 brukade jag panta burkar på somrarna när familjen var på en camping. Dom hade ingen maskin men man kunde lämna burkarna i receptionen. Dom hade festival veckan innan vi kom så det var mycket burkar. Brilade få ihop 800-1600 sek på en vecka. Det levde jag gott på.

3 gillningar

Det är ändå groteskt mycket pengar för en 12-åring! :smiley:

2 gillningar