Sedan började jag att fundera. Kanske att det kan vara värt att testa att införa en rutin och börja panta (låt säga 10-15 burkar i veckan) och investera slantarna på börsen.
Har någon erfarenhet av att bli rik på att panta burkar :)?
Givetvis kan man panta de burkar man snubblar över. Men om man som alternativ tänker sig att man faktiskt fokuserar på att skapa en mer lukrativ sidosyssla tror jag det är mångdubbelt bättre för de flesta.
Vår lekhink får bara bekostas av oanvända saker som sålts på Tradera eller Blocket.
Blir roligare att städa förråden och det blir gjort regelbundet. Likt burkarna. Gör heller inte så mycket om investeringen man valt går åt skogen, det är ju bonuspengar…
Kanske. Nu känner jag iofs noll skam över att panta mina egna burkar trots att jag inte behöver pengarna, men det kan säkert någon tycka är ett snålbeteende
Barn i den åldern tänker konkret. Det är lättare att förstå att pengar kommer från burkarna, än att pappa/mamma får pengar på nätet för sitt jobb.
Förr användes förståelsen för hantering av pengar som ett av många mått på graden av utvecklingsstörning hos vuxna.
Nu kan barnen inte längre leva i villfarelsen att pengar kommer från en springa i väggen (bankomat). Men man kan som vuxen få pengar på nätet bara man ansöker om det …
Har ingen personlig erfarenhet av att bli rik på att panta burkar men blir påmind om Burk-Curt, en burksamlare i smutsiga kläder som i hemlighet var mångmiljonär.
Min morfar gick och samlade burkar som han pantade.
Hans USP var att vara ute tidiga lördag och söndag morgnar vid ställen där ungdomar hängde och drack öl. Samt att inte rata tillplattade burkar, på den tiden kunde man lämna in dem på systembolaget.
Han hade dock redan ett par miljoner på banken, vilket var en ansenlig summa på 80-talet.
Min flickvän skäms nog lite över mig, men varje gång vi går till soprummet passar jag på att kolla metallåtervinningen för att se om där ligger lite pant. Skulle gissa på att jag snittar kanske 2-3 kronor per tillfälle. Inte så att jag rotar runt, utan bara kollar om det ligger något lättillgängligt. Gratis pengar när jag ändå är där…
Testade att plocka burkar varje gång jag var ute med hunden (4 ggr per dag) under ca tre månaders tid förra året. Snittade ca 400kr per månad… drygade ut matkassan lite och satte in resten på ett eget “pantkonto” på Avanza isk… (Avanza Emerging Markets och Avanza USA).
Ökat ~15% sedan jag satte in… Men kändes snuskigt och lite mysko att glida runt med handskar och en ICA-kasse…
I en stor stad som Stockholm hade man nog lätt kunnat leva på pant… men där är det svårt att hitta någonstans att panta istället…
Men det slår mig hur mycket pant folk slänger på gator och torg och framförallt i korsningar och motorvägsavfarter (kolla nästa gång ni svänger av en motorväg, MINST 3 burkar ligger synligt i kurvans innre/yttre dike…