Panta burkar ger bättre privatekonomi samt räddar miljön

Hej

Jag har pantat burkar i 38 år, jag började när jag var 14 år, och har fått in rejält med stålar på det. Jag får mycket beröm för min insats för miljön samtidigt som jag förbättrar privatekonomin. Många personer i området där jag bor känner till mitt miljöarbete och ger mig ofta hela kassar med burkar som återvinns istället för att slängas bort. Har även skrivit en blogg om detta.

16 gillningar

Coolt! Vad heter bloggen? :slight_smile:

Bra jobbat! I Täby hade vi en man som kallades för Vagn-Allan som på 30 år samlade ihop 5 miljoner kronor på att samla in kundvagnar och panta burkar.

Jag tjänar gott så jag lämnar pantburkarna jag ser på stan till dem som behöver panten bättre än vad jag gör. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Pengar kan man aldrig få för mycket av…men bra att du ger bort burkarna till nån som behöver dom bättre…synd bara jag bor i Göteborg annars kunde du gärna gett mig dom…hehe.

Ta inte illa upp men jag blir ganska avundsjuk på dig när du skriver “Jag tjänar gott”…jag har en neurologisk funktionsfrånvaro och får aldrig nåt jobb…och tjänar inget alls förutom aktivitetsstödet från försäkringskassan.

1 gillning
4 gillningar

Jag har flyttat ut på landet och är mäkta förvånad över alla burkar som ligger i metallåtervinningen istället för att pantas.

Har funderat på om det inte skulle kunna göras något initiativ med en separat behållare jämte återvinningen för just pantburkar som någon/några intresserade får ta till pantmaskinen och sedan används pengarna till något som gagnar många i området typ cykelbanor etc.

Jag har listat ut namnet iaf- ”pant för bygden” :sunglasses:

3 gillningar

Folk som slänger burkar är “lata” enligt min mening men bra initiativ från dig. Här i hisings kärra i Göteborg slängs det också massa pantburkar men så finns det också folk i området som känner till att jag pantar burkar så dom ställer ut dom till mig. Hittade engång 4 stora 240 liters säckar fyllda med pantburkar och hittade en halv säck till ett par dagar efter.

5 gillningar

Var bor du? I södra sverige är det oftast pantlösa burkar från tyskland. Det går ju dock att sälja på skroten, men en burk väger ju bara några gram så det krävs en del! Vi har nyligen fått en superbra pantmaskin där man bara tömmer ner flaskorna på ett rullband(så manså slipper peta in en i taget!) sorterar den automatisk PET och aluminium och skannar alltihopa. Plexiglas gör att man kan se hur den funkar. Smidigt och kul. :relaxed:

1 gillning

Jag bor i hisings kärra i Göteborg och alla pantburkar är inte ALLS tyska…jag hittar massor med svenska burkar också och nu har panten blivit bättre så att vissa danska och några utländska burkar till fått svensk pantsymbol och svensk streckkod.

För flera år sen fick man även pant på uttjänta bilbatterier men inte idag. Nu ställer folk ut dom i skogen och förstör vår vackra natur istället. Systemet har slutat med pant på vinflaskor men har nu istället börjat med PET-flaskor i plast och dom är det också pant på.

1 gillning

Man kan även “panta” allt vid återvinningen med Bower (app). Det betalar sig inte lika bra men jag tycker det är en kul syssla.

1 gillning

Har provat “panta mera” appen men där kunde man bara panta ett begränsat antal burkar.
Snart införs även pant på snusdosor, plastpåsar och matlådor i plast. Nu har politikerna öppnat ögonen och insett miljöförstöringen.

1 gillning

Ok, med Bower så pantar man allt med streckkod, dvs mjölkkartonger, glasflaskor, plastförpackningar etc.

Ska prova den appen…finns bara en nackdel med såna appar…om mobilen är urladdad eller ligger på laddning kan man ju inte använda appen och då kan man ju inte panta såna saker…hehe.

När pokemom go kpm, körde jah med ett extern batteri. Kostade bara ~500 och räckte till 2-3 laddningar. Bara att köpa ett och kötta på.

Jag har en 20000 mAH powerbank till mobilen som klarar ladda mobilen 4-5 ggr…men det tar ju en stund att ladda upp mobilen också speciellt en mobil med 5000-7000 mAh batteri.

Det spelar väl ingen roll ? Du laddae väl näf du är ute?

Sen ladda fullt bstteri och mobil under natten?

ja givetvis…mitt inlägg var mest ett skämt.

1 gillning

Svårt med sådant i text :wink:

Bor några mil norr om Göteborg. Har inte kollat närmare varifrån burkarna härstammar men tyckt mig se lite svenska pantsymboler :slight_smile:

Eftersom Sverige är bästa landet i världen på återvinning blir det nog så småningom lag på att även utländska burkar måste ha svensk pantsymbol och svensk streckkod för att kunna pantas i sverige för vem vill köra flera mil till Tyskland, Norge eller Danmark bara för att panta deras burkar?

Norge har ju nu dessutom högre pant än i Sverige.