Min gamla moster ska flytta från sitt hus och in på ett hem. Vid röjning av allt gammalt bråte hittade vi en glasskartong full med 10-kronor. Vi räknade och landade på den nätta summan 8860 kr. Detta hade hon tydligen sparat till barn-barnen. Problemet nu är att alla banker verkar ha avvecklat hantering av mynt. Jag gick till vårat lokala Swedbank-kontor och möttes av en skylt på dörren med bilder på överkryssade hundar och överkryssade mynt och sedlar. Jahapp.
Så vad gör man? Forex som finns 15 mil bort tar 15% och så mycket tänker jag verkligen inte skänka bort av mosters surt sparade slantar. Finns det ingenstans dit man kan ge myntrör, t.ex. mataffärer? Har inte frågat på ICA eller GityGross om de tar emot mynt i bulk, annars får vi väl handla upp dessa pengar. Tur det mestadels var 10-kronor.
Konstigt samhälle där fysiska pengar verkar skys som pesten…
Det är inte så lätt idag. De flesta bankkontor har avvecklat det hela och tredjepartstjänster tar gärna bra betalt. En googling säger att vissa SEB-kontor fortfaranade har mynträknare men jag antar man ska vara kund där då.
När du gick till Swedbank, gav du upp vid dörren eller frågade du i kassan om de har nån rekommendation? Ibland kan de ju lösa sådant ändå. Ett annat problem med banker är väl allt oftare också penningstvättsreglerna, att de börjar ifrågasätta varifrån pengarna kommer och “mosters byrålåda” är tydligen inte ett OK svar.
Jag har i bekantskapen en krögare som ibland “köper loss” mynt och småsedlar ur kollekten i den kyrka han går till varje vecka istället för att köpa växelpengar från pengahanterarna. På den krogen är det inte helt ovanligt att gäster betalar med en eller några femhundruingar och sen ska växel räknas fram från mindre sedlar och mynt, så det går åt en del smått. Att snacka med krogar och andra butiker där mynt hanteras kan alltså vara ett sätt, men jag har svårt att tro du blir av med flera tusen på ett bräde där. De butiker som får överskott på mynt får ju trots allt också betala för att bli av med dem. Förmodligen går det lättast om du känner den som driver stället.
Hade jag råkat ut för det hade jag köpt loss mynten själv av moster och använt dem att handla för - jag är så gammalmodig att jag gärna handlar matvaror och sånt med kontanter där det går. Man betalar kanske inte stora veckohandlingen med enbart tiokronor, men kompletteringshandlingen av en lök och en liten gräddfil eller nåt sånt mitt i veckan gör jag rätt ofta. Tusenlapparna rinner fort i vardagen även på småhandling.
Tack för svar. Bankkontoret var stängt, de har endast öppet typ 10-14 och vid övriga tider måste man boka tid. Jag ringde till nån nisse på Swedbank men denne hade ingen aning om detta. “Du kan väl handla för dem”.
Mycket lutar åt att vi får dela ut pengarna hos närmaste släktingar så får vi hjälpas åt att bränna dem vid veckohandling. Nån hundralapp här och där. Jag är en sån som typ handlar en gång i veckan, småhandlar typ aldrig, och när det händer blir det i den typ av affärer som saknar kontanthantering (Biltema t.ex.)
Det kanske finns mer kontanthantering i större städer, men här där vi bor (60" invånare) finns det inte ett endaste ställe längre som hanterar mynt. Swedbank var den sista utposten sedan Forex packade ihop och lämnade. SEB slutade med kontanthantering för 5 år sedan.
Har sparat mynt i många år. Mindre mynt brukar jag växla in efterhand pga. att de annars är svåra att bli av med men tior sparar jag tills det är dags att sätta in alla pengar och då kan det vara runt 10000. Jag brukar handla upp pengarna, ett par hundra i tior i plånboken varje gång jag handlar löser det ganska snabbt.
I matvarubutiken där jag handlar går det utmärkt att säga “Jag betalar gärna X kr med kontanter och resten med kortet”. Så kan du bli av med dem lite snabbare utan att vara den pinsamma pensionärs-wannabeen som håller upp kön i en halvtimma genom att räkna upp mynt.
Jo så får man ju göra, nackdelen är väl att man får mata in ett mynt i taget i den där röda myntautomaten. Hade ju varit bekvämt att bara lägga grannlåten i en skål som man gjorde på den gamla tidens myntinsättningsautomater.
Nära mig har jag en ICA med “en i taget”-myntapparat, en COOP med en skål av det slag du saknar och ett Hemköp där en människa tar emot och räknar pengarna.
De som verkligen håller upp kön är de pensionärer som försöker använda kort fast de inte kan!
Många affärer har kassor som bara tar kort och man kan lämpligtvis välja en sån kassa om man tycker att någon som använder kontanter tar för lång tid på sig att betala.
Det finns inga problem med affärer som begränsar antalet mynt? Läste om att ICA på flera ställen begränsat antalet mynt till 25 st/köptillfälle?
Sen tycker jag det är otroligt svårt rent allmänt att få svar via google, facebook etc vad som egentligen gäller. jag lyckades inte ens hitta svar på om det fanns något ställe i min stad där man kunde växla in mynt. Jag fick lägga någon timme på att springa runt hos de olika bankkontor som fortfarande finns kvar och lösa på deras ofta stängda dörrar.
Man undrar ju vad som har hänt i samhället egentligen. Visst, mynt är väl inte det mest praktiska betalningsmedel, men det har så länge jag minns gått utmärkt att betala med mynt och ingen har ifrågasatt detta. Nu står det “kontantfritt” i princip överallt där man handlar. Allt detta på bara några år dessutom.
Om du vill att kontanter ska fortsätta accepteras måste du använda dem ibland. Samt tala om för butiken att du verkligen uppskattar att de tar kontanter, så de inte slutar.
Den butik som får en av tusen transaktioner med riktiga pengar och resten med kort och swish och liknande har ju ganska lätt att sluta ta emot kontanter. Om det istället är en av fem kunder som kommer med kontanter så har de svårare att ta det beslutet.
Välj bort ställen som inte tar emot kontanter, om det går.
IKEA var ett av de första ställena som slutade med kontanter här för några år sedan (ganska snabbt efter Ingvars död, han hade förmodligen aldrig gått med på det) men nyligen började de ta emot kontanter igen, fast bara sedlar.
Kom i samband med att vi fasade ut de gamla mynten och alla försökte bli av med dem.
Blev väl för mycket mynt hos Ica och längre köer när folk skulle göra av med halvt kilo mynt
Ica maxi här där vi bor har en sån där stor maskin med skål man heller ner stålarna i. Dock tror jag dom tar en lite avgift. Brukar stå i gången ute vid kiosken eller så. Så glo på dina närmsta stora mataffärer.