Jag tycker att du har fångat för- och nackdelarna med de två alternativen väl. Jag skulle säga att nackdelarna med ett kreditkort för många människor vida överväger fördelarna egentligen. Min gissning skulle vara att de allra flesta har gjort fler köp som annars inte skulle inträffat (av en rad olika skäl) än vad de tjänat in i eventuella bonusar.
Med det sagt har jag givetvis själv kreditkort, är en riktig poängnörd och tycker att resorna jag kan boka “nästan gratis” varje år tack vare all min spend är ett rent FYND. Bara för att man kan något om pengar och psykologi betyder det ju inte att man är mer än människa…
Jag änvänder debetkort till det mesta, det passar mig att använda pengar jag redan har. Kreditkort till bensin, semester och sällanköp. Betalar varje månad, och när jag använder till dyrare saker betalar jag oftast in på kortet snabbt efter.
Kreditkort till vardags samt för själva biljetterna till resor för extra försäkring. Behöver aldrig låta några pengar ligga och skräpa på mitt lönekonto utan betalar en klump varje månad i efterskott och vet exakt på kronan hur mkt som är kvar. Också smidigt för utlägg när jag aldrig egentligen ligger ute med några pengar.
Men för spendering utomlands som inte har med själva resan att göra använder jag debet (revolut/wise) oftast eftersom de brukar ha bättre växelkurs (som tar ut eventuell cashback)
Varför betala 300kr om året för ett debetkort från sin bank när det finns gratis kreditkort som ger cashback?
Så länge man inte lever paycheck to paycheck upplever jag inte att man handlar mer på kreditkort än debetkort, men jag kör ju inga poängsystem med olika nivåer att uppnå osv.
I det läget man redan har mer pengar sparade någonstans än vad krediten på kortet är, så ser jag inte risken att handla mer på kreditkortet än man skulle gjort på debetkort. Nåbara pengar är nåbara pengar, så klarar man inte att hålla emot köplusten så skulle man ju bara bränna de sparade pengarna med debetkortet.
Jag använder bara ett Debetkort. Krediter får mig illa till mods. Antagligen för att jag inte vet hur man optimerar det till min fördel och inte brytt mig om att sätta mig in i det.
Använder bara debetkort. Tänker att vinsten med kreditkort vore att konstant kunna ha typ €1000 mindre på kontot, vilket skulle ge en årlig avkastning på typ €80 om det investerades. Känns i nuläget ovärt att komplicera privatekonomin för ett sådant belopp, men om Revolut börjar erbjuda kreditkort här kanske det blir aktuellt.
Bara kreditkort numera. Det är gratis och man får till och med betalt för att shoppa. Fakturan dras automatiskt varje månad från ett gemensamt sparkonto. Finns ingen som helst tendens att det skulle konsumeras mer med kreditkort än med debet. Har sparat tiotusentals kronor genom åren med valet att används kreditkort.
Gillar tanken med kreditkort och har börjat använda det några gånger, men… jag spenderar definitivt mer pengar med kreditkort. Det känns som om jag handlar för ”någon annans pengar” och när månadsfakturan kommer blir det dyrt.
Jag använder ett kreditkort som inte kostar något och jag ser till att alltid betala hela fakturan på en gång. Skälet att jag har det är att jag som konsument har starkare skydd med ett kreditkort jämfört med ett debetkort; man kan reklamera ett köp till kreditgivaren (kortreklamation).
Det har jag bland annat använt mig av på Tradera, när en säljare vägrade godta min reklamation och Traderas kundtjänst inte ville hjälpa mig eftersom jag inte hade köpt en tilläggsförsäkring. När jag gjorde en kortreklamation till kreditgivaren vaknade både säljaren och Tradera till, och plötsligt godtogs min reklamation!