Kommer kreditkorten att försvinna?

Intervju med Trustly idag i DN. Vet att han talar i egen sak, men det han säger låter onekligen intressant.

Håller vi långsiktigt på att gå “tillbaka” till att inte handla på kredit?

" Betalningskulturen i USA håller på att förändras, framför allt bland yngre konsumenter som inte vill skaffa något kreditkort, menar han.

– De vill betala direkt från sitt bankkonto, med pengar man redan har. De vill inte handla på kredit. Det är en trend som är hjälpsam för oss.

Men fortfarande är krediter en betydande del av branschen, inte minst i Sverige. Enligt Tillväxtanalys stod kategorin för hela 55 procent av branschens förädlingsvärde 2018 - en utveckling som bör ses i ljuset av ökad skuldsättning, vilket DN tidigare skrivit flera artiklar om."

I USA är man väl snarare mer eller mindre tvungen att använda kreditkort för att ”build credit” till när man vill ta huslån etc.

Jag välkomnar dock en utveckling där vi använder kontanter i allt högre utsträckning.

Jag hoppas det. Det känns som en smutsig affärsmodell.

Själv fyller jag 32 i höst och har aldrig ägt ett kreditkort. Det är inte på kartan att skaffa ett heller.

Personlig preferens, men jag ser inget värde i att spendera pengar jag inte har. Det känns bättre att ha en ihopsparad buffert att bruka vid behov, och att i perioder helt enkelt avstå från saker jag tror att jag vill ha.

1 gillning

Här är jag så tudelad :joy: Jag använder kreditkort som buffert eftersom jag ogillar alternativkostnaden en buffert innebär och brukade även använda dem till löpande utgifter. Så sjukt smidigt, ingår försäkringar, återbäring etc.

Numera efter att jag hörde att kontanttransaktionerna i handeln var nere på 10% använder jag dock 100% cash där det är möjligt eftersom jag inte vill att handlarna ska ta bort kontanter.

4 gillningar

Personligen har jag en helt annan åsikt.

Bankerna tar oerhört bra betalt av sina kunder för kontanthantering. Dessutom går det åt tid och därmed pengar för att hantera kontanter i butik. En seriös handlare är normalt sett inte förtjust i kontanter.

Den oseriösa företagaren gillar däremot kontanter. Att som enskild företagare kunna snika åt sig några oskattade hundralappar varje dag är i stort sett omöjligt om all betalning sker via kort. Här är kontanter närmast en förutsättning.

Du väljer själv, vilket av alternativen som du vill stötta.

1 gillning

Handlarna är ju oförtjusta i kontanterna just för att bankerna tar ut sådana höga avgifter, vilket i sin tur beror på att bankerna väldigt gärna vill att kontanterna försvinner så att det enda icke-privata betalningsalternativet försvinner - då har de uppnått sitt efterlängtade oligopol på betalningsmarknaden och alla kommer få betala högre avgifter än idag.

Detta får inte hända innan alternativ som e-kronan blivit etablerade, så gäller att hålla ut på den punkten.

Finns alltid sätt att fuska, behövs inte kontanter till detta, så blir som att kasta ut barnet med badvattnet. Penningtvätt ex. sker idag helt utan kontanter.

Jag väljer alternativet som inte ger bankerna oligopol eller myndigheter/privata företag möjlighet att kartlägga allt man gör.

4 gillningar

Intressant. Jag har inget emot kreditkort men det gäller att man kan hantera det (många vet ju inte ens vad ränta är?! Det borde införas lag på att poteniella kunder måste svara ett antal frågor, lite som när man ska köpa ETF:er). Skaffade mitt första kreditkort när jag var 25 år och använder det enbart för att samla poäng. Använder det ganska sällan dock. Ser det även som en bra säkerhet/buffert om det skulle skita sig. Javisst har jag buffert på ett sparkonto med 1% ränta, men det tar ju en dag eller två att få ut pengarna för att inte tala om helgen. Om frysen pajjar på fredagkväll vill jag ha möjligheten att köpa en ny på lördagen direkt. Dock erbjuder ju många affärer faktura/delbetalning men ändå. Sen är det alltid bra att ha extra kort. När jag var utomlands för några år sedan och skulle hyra bil så krävdes det 2 kort som säkerhet för företaget t ex. Och sen kan din egen bank alltid strula och Fintech korten litar jag inte på alls, har för mycket problem.

1 gillning

Har aldrig använt kreditkort, 45 år. Har läst lite i tråden om att samla poäng och funderat över detta men jag har svårigheter att komma ihåg ICA/Coop-kortet när jag handlar hos dem så det är sannolikt inte min grej.

Det här var min anledning till att skaffa ett Amexkort en gång i tiden. Jag flög en del till New York via jobbet och hotellen nekade vanliga kort (debit cards) vid incheckningen. USA är ju lite speciella här. Har aldrig upplevt liknande problem i Europa.

Såg en intressant artikel på Mastercards hemsida! Ska vi ha cryptovalutor på betalkorten snart eller?

INNOVATION

Why Mastercard is bringing crypto onto its network

FEBRUARY 10, 2021 | BY RAJ DHAMODHARAN

"Whatever your opinions on cryptocurrencies — from a dyed-in-wool fanatic to utter skeptic — the fact remains that these digital assets are becoming a more important part of the payments world.

We are seeing this fact play out on the Mastercard network, with people using cards to buy crypto assets, especially during Bitcoin’s recent surge in value. We are also seeing users increasingly take advantage of crypto cards to access these assets and convert them to traditional currencies for spending.

To be clear, this data is not of any individuals — it’s anonymized and in aggregate — but the trend is unmistakable.

We are preparing right now for the future of crypto and payments, announcing that this year Mastercard will start supporting select cryptocurrencies directly on our network. This is a big change that will require a lot of work. We will be very thoughtful about which assets we support based on our principles for digital currencies, which focus on consumer protections and compliance.

Our philosophy on cryptocurrencies is straightforward: It’s about choice. Mastercard isn’t here to recommend you start using cryptocurrencies. But we are here to enable customers, merchants and businesses to move digital value – traditional or crypto – however they want. It should be your choice, it’s your money.

Doing this work will create a lot more possibilities for shoppers and merchants, allowing them to transact in an entirely new form of payment. This change may open merchants up to new customers who are already flocking to digital assets, and help sellers build loyalty with existing customers who want this additional option. And customers will be able to save, store and send money in new ways.

We want to help these concepts flourish and reach their potential, while also developing and encouraging the necessary guardrails.

“We are here to enable customers, merchants and businesses to move digital value — traditional or crypto — however they want. It should be your choice, it’s your money.”

To be completely clear, not all of today’s cryptocurrencies will be supported on our network. While stablecoins are more regulated and reliable than in the recent past, many of the hundreds of digital assets in circulation still need to tighten their compliance measures, so they won’t meet our requirements. We expect consumers and the ecosystem as a whole will start to rally around the crypto assets that offer reliability and security. It’s those very same stablecoins that we expect to bring into our network.

What are we looking for? Four key items.

First and foremost we need consumer protections, including privacy and security of consumers’ information — the same level of security people have come to expect in their credit cards. Next, strict compliance protocols will be needed, including Know Your Customer, a requirement meant to snuff out illegal activity and deception in payment networks. Also, these digital assets must follow local laws and regulations in the regions they are used.

Lastly, people will want to use these digital assets for payments, so that is one of our criteria too. To reach our network, crypto assets will need to offer the stability people need in a vehicle for spending, not investment.

We are already working hard to provide this consumer choice for cryptocurrencies. We teamed up with Wirex and BitPay last year to create crypto cards that allow people to transact using their cryptocurrencies. We added to those partnerships this year by joining forces with LVL, an up-and-coming cryptocurrency exchange. These relationships — with many more planned in the pipeline — build on our many years of crypto collaborations.

In all of these cases, cryptocurrencies still don’t move through our network. Our crypto partners convert the digital assets on their end to traditional currencies, then transmit them through to the Mastercard network. Our change to supporting digital assets directly will allow many more merchants to accept crypto — an ability that’s currently limited by proprietary methods unique to each digital asset. This change will also cut out inefficiencies, letting both consumers and merchants avoid having to convert back and forth between crypto and traditional to make purchases.

Added to this work, Mastercard is actively engaging with several major central banks around the world, as they review plans to launch new digital currencies, dubbed CBDCs, to offer their citizens a new way to pay. Last year, we created a test platform for these banks to use these currencies in a simulated environment. Using our deep experience in payments technologies, we look forward to continuing these partnerships with governments and helping them explore the best ways to develop these new currencies.

With 89 blockchain patents granted globally with an additional 285 blockchain applications pending worldwide, we already have one of the payments industry’s biggest blockchain patent portfolios to draw from to make these projects successful.

We are inspired by so much of the work going on in the payments world — in banking, in emergent fintechs, in crypto — to push forward change. And we are doing as much as we can to set the stage for these players to take the next step forward."

Källa!

Det är bara en gimmick för att försöka blanda bort korten och hålla sig relevant. Vad ska vi med Mastercard/Visa till överhuvudtaget när det blir möjligt att genomföra nästintill kostnadsfria transaktioner utan dem? Deras affärsmodell är döende.

3 gillningar

@Guldfeber Ok, hur ser framtiden för betalningsmetoder ut då tro? Verkar ju meckigt att betala med mobilen!

Bra fråga, men att använda mobilen kommer nog vara ganska vanligt så länge vi använder dessa till annat och bär dem med oss. Jag tror dock på CBDC (tänk kryptovaluta fast centralbanksstyrd, ex. e-kronan) till vardagliga transaktioner som ex. Mastercard sysslar med idag. Att få till någon affärsmodell där man kan ta betalt flera procent för att någon köper mjölk på ICA tror jag inte kommer vara möjligt i framtiden.

1 gillning

Ja har aldrig ens haft något kredit kort! Bara betalkort :slightly_smiling_face:

Kom igen Erik!

Jag har jobbat i bank i åratal, så jag tror att jag har en viss kunskap i ärendet. En butik är givetvis helt ointresserad att handlägga en massa kontanter. Låser man exempelvis in dem i kassaskåp så täcker oftast försäkringen bara en bråkdel av det förlorade beloppet. Varför tror du att ett antal butiker är kontantfria?

Visst förekommer svarta pengar i samband med kontanthantering. Jag har själv noterat det i samband med frisörbesök, besök på restaurang och vid bilreparationer. Varför kostar exempelvis en falafel så lite i Malmö? Den som påstår att svarta pengar inte förekommer är tyvärr något naiv.

Jag kan inte förstå varför brott mot bokföringslagen skall uppmuntras? Skall vi ha kvar vår välfärd, så måste vi stoppa allt läckage. Ditt påstående att avgifter på korthantering inte är konkurrensutsatt är dessutom fel. Jag har själv varit med och förlorat upphandlingar för betalningssystem till butiker.

2 gillningar

Jag gillar tanken på att ha en digital wallet med Swish-liknande funktion.

Jag vill kunna välja vart jag skickar pengar, och vilken sorts pengar det är. Inte svårare än så.

1 gillning

@Jay hur vanligt tror du det är att idag betala med mobilen?

E-krona kommer nog så småningom om inte bankerna klarar av att ha tillräckligt stark lobby mot. Kontanter fast digitala (utanför banksystemet). Frågan är om kontantsystemet någonsin kommer tas bort helt dock med tanke på i händelse av krig eller annan kris så är det digitala för sårbart.

Kreditkort har jag aldrig förstått mig på dock och har aldrig använt. Vet att i USA är det något helt annat för där hänger din kreditbedömning på din credit score som du måste bygga upp över tid genom att låna pengar och sedan visa att du kan betala tillbaka skulder i tid (jänkarna har så undermåliga system för att kolla upp folk att det måste bygga på individens historik).

Ni som inte använder kreditkort:

Använder ni er av alternativ:

1. Bankkortet kopplat till lönekontot där även räkningar dras ifrån

2. Ett separat ”köpkonto” som bankkortet är kopplat till och som ni fyller på varje månad

?