Kommer kreditkorten att försvinna?

Det finns en massa verksamheter som är helt ointresserade av en massa saker. Lastbilschaffisar är helt ointresserade av att göra sitt kunskapstest var fjärde(?) år, restauranger är ointresserade av att behöva ränna och hålla koll på temperaturen i kylar, en massa sociala verksamheter är helt ointresserade av att uppdatera en massa riskbedömningar stup i kvarten - men det kommer med territoriet. Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt här.

Men nu pratar vi om något helt annat. Om jag som kund är den som drar nytta av dålig efterlevnad av moms-inbetalningar så ger det ju allmänheten en nytta. Vill du undvika detta med kontanter är det bara för dig som kund att be om kvitto, är det inne i apparaten är det lika svårt/enkelt att manipulera som en kortbetalning.

Fast det är inte värt att ta bort kontanterna för att få stopp på det läckaget, speciellt inte när det finns 600 andra minst lika stora hål i skrovet och det därmed inte skulle göra någon nytta.

Eftersom avgifterna fortfarande ligger på över 0,05% är det inte tillräckligt konkurrensutsatt, och att ta bort ännu en konkurrent i form av kontanter kommer inte hjälpa situationen för att uttrycka det milt.

1 gillning

Anna Kinberg Batra leder utredningen kring e-kronans vara eller icke vara… så jag är tyvärr ganska bäsig.

1 gillning

Vad jag försöker säga dig är att för de allra flesta företag så är kontanthantering dyrare än korthantering. Varför skulle annars så många företag vilja slippa kontanthantering?

Jag försöker också förklara för dig att det är lättare att jobba med svarta pengar när betalning sker via kontanter.

För min del är diskussionen avslutad.

1 gillning

Ja, och vi har även diskuterat varför så är fallet. Samt konstaterat att butikerna därför helst skulle slippa kontanterna och (åtminstone på kort sikt) spara en slant i avgifter. Men vad vill du ha sagt med det?

Att det är lättare, nja, kanske det. Men förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det.

Jag använder bara kreditkort. Mina huvudargument är:

1. Bättre kontroll då det blir en tydlig faktura

2. Räntefritt lån i 45 dagar

3. Mängder med kick-backs och dyl. Har ex. finansierat minst en business long haul varje år i tio år.

4. Inbyggda försäkringar

5. Slipper ligga med en kapitalförstörelsebuffert

2 gillningar

Möjligt att kreditkort kan försvinna i den givna fysiska formen, men finns det så mycket bättre och smidigare sätt att handla idag än att ha ett kreditkort/bankkort kopplat till apple eller google pay? Klick, klick, klick, köp klart.

Jag använder kreditkort pga bonus och för att kortet inte kostar något. Har för mig jag började i samband med att jag tröttnade på/fick upp ögonen för Swedbanks alla små avgifter för kort, internetbank m.m för ett antal år sedan.

Men de betalar så gärna en månadskostnad för saker som man tidigare köpte och ägde…

Försvinner gör de inte, möjligen packas de om till en sexigare app med sämre villkor.

Som klarnakortet, du får inga av fördelarna med ett riktigt kreditkort, men se hur snabbt vi kan lura in dig i en avbetalning…

3 gillningar